Domů     Technika
Nejrychlejší pod Sluncem
21.stoleti 19.12.2005

V letošním ročníku závodů solárních vozů napříč Austrálií zvítězil holandský vůz Nuna 3. Trať z Darwinu do Adelaide, dlouhou 3021 km zvládl za 29 hodin a 11 minut průměrnou rychlosti 102,75 km/h.V letošním ročníku závodů solárních vozů napříč Austrálií zvítězil holandský vůz Nuna 3. Trať z Darwinu do Adelaide, dlouhou 3021 km zvládl za 29 hodin a 11 minut průměrnou rychlosti 102,75 km/h.

Trasa nejznámějšího závodu solárních vozítek, který se jezdí pravidelně již od roku 1987, přetíná od severu k jihu celou Austrálií. Ze severoaustralského Darwinu do Adelaide na jihu země je to přes tři tisíce kilometrů.
V zatím posledním závodě porazil nizozemský vůz Nuna 3 celkem 21 soupeřů, když celou trať projel průměrnou rychlostí 102,75 km/h. Holandský Solární tým Nuon tvoří skupina 12 nizozemských studentů, kteří dokázali v Austrálii zvítězit potřetí za sebou.
 
Kosmická technika  
Celá kapota vozu Nuna je pokryta solárními panely, jaké se používají na vesmírných satelitech Evropská vesmírná agentura (ESA). Energie vyráběná při jízdě z kopce je navíc hromaděna v článcích a motor ji dokáže využít později. Závod, který každoročně přiláká soutěžní vozy z celého světa, je považován za test výkonnosti solárních technologií. Poprvé se konal už v roce 1987, kdy vznikl ve snaze podpořit výzkum sluneční energie pro dopravu budoucnosti. Vítězem se tehdy stalo vozidlo Sunraycer americké společnosti General Motors, které jezdilo průměrnou rychlostí téměř 67 km/h.
Všechny automobily jedou za denního světla a pak tak dlouho do noci, dokud vydrží jejich sluncem napájené články.

Bez zplodin
Automobily na sluneční pohon jsou výjimečným technologickým řešením, které mění sluneční energii na mechanickou, přímou nebo nepřímou metodou. Účinnější nepřímá metoda využívá přeměny na elektrickou nebo tepelnou energii. Funkce tepelného motoru je poměrně jednoduchá a spočívá v přeměně tepelné energie v páru, která pohání turbínu. Kondenzát se přitom vrací zpět a  netvoří žádné zplodiny. Při přeměně solární energie na elektrickou je energií poháněn klasický elektromotor.

Parametry Nuna 3
délka  5 m
šířka   1,8 m
výška  0,8 m
výkon 3 kW

Související články
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz