Domů     Technika
Rodina na odpis!
21.stoleti 17.11.2006

V prvopočátcích automobilismu se o bezpečnost posádky nikdo nezajímal. Dnes jsou auta konstruována podle přísných kritérií a testují se při takzvaných crash testech na figurínách dummy. A jejich testovací rodina se stále rozrůstá o nové členy. Naposled k nim přibyla gravidní matka s plodem v břiše.V prvopočátcích automobilismu se o bezpečnost posádky nikdo nezajímal. Dnes jsou auta konstruována podle přísných kritérií a testují se při takzvaných crash testech na figurínách dummy. A jejich testovací rodina se stále rozrůstá o nové členy. Naposled k nim přibyla gravidní matka s plodem v břiše.

Problematikou pasivní bezpečnosti se začali konstruktéři vážně zabývat v 50. letech minulého století. Do té doby byly automobily velmi nebezpečné, protože se při haváriích v podstatě rozpadaly na součástky a ty pak jako smrtící nástroje  pronikaly do kabin a těl jezdců.
S výzkumem bezpečnosti aut přišel jako první americký profesor Larry Patrick, který začal shromažďovat údaje o nehodách. Protože tehdy ještě nebyla k dispozici měřící elektronická čidla, sám se v autech vydával proti nejrůznějším překážkám a nechal se otloukat. Na základě těchto pokusů pak vyhodnocoval záludná místa konstrukce aut.
Patrickovy evidentně nebezpečné pokusy přinutily konstruktéry k vývoji prvních testovacích figurín, takzvaných „dummies“- crash test. Jejich výhodou je mechanická odolnost a tedy možnost mnohonásobného použití.
Zprvu měly jen pár základních čidel na životně důležitých místech a napodobovaly pouze dospělé osoby. Teprve později se objevily dummys i v dětském provedení a i ostatní se dále zdokonalují. Přibývají velikosti a hmotnosti, zvyšuje se počet jejich čidel. Největší současnou novinkou je „těhotná“ dummie s několikaměsíčním plodem. I ten má ve svém plastovém tělíčku senzory, které analyzují jeho zatížení při havárii.

Související články
Kvantové technologie zažívají boom. Spolu s ním také výrazně roste počet odborných publikací, které tuto technologii zkoumají. Od stostránkových článků přiznávajících, že algoritmy bude možné nasadit nejprve za 10 let, až po třístránkové zprávy oznamující zdařilou implementaci algoritmů, avšak s velmi omezenými výsledky. Jen málo odborných článků splňuje obojí, a tak je i pro řadu […]
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz