Domů     Technika
Ponorka v žraločí kůži
21.stoleti 19.6.2007

Ponorky třídy Virginia představují novou generaci amerických ponorek, která má nahradit stíhací ponorky třídy Los Angeles. Díky speciálním úpravám se jedná se o nejtišší současné ponorky.Ponorky třídy Virginia představují novou generaci amerických ponorek, která má nahradit stíhací ponorky třídy Los Angeles. Díky speciálním úpravám se jedná se o nejtišší současné ponorky.

Ponorky Virginia jsou určeny jak pro bojové nasazení v protiponorkových válkách v hlubinách oceánu, tak i pro operace v mělkých pobřežních vodách. Hlavními úkoly těchto nových ponorek jsou: podpora bojových skupin, raketové útoky na pozemní cíle, pokládání min, speciální operace včetně výsadků sil zvláštního určení, záchranné mise, hlídkování a zpravodajský průzkum.

Nejtišší na světě
Trup ponorky je vyroben z tvrzené, tlaku odolné oceli, určené pro velké hloubky. Povrch je speciálně upraven tak, že vnější vrstva dostala zcela bezešvou strukturu podobnou kůži žraloka, což výrazně snižuje odpor vody.
Ponorky Virginia se mohou pochlubit i protihlukovou izolací, nedávno vyvinutou speciální protiodrazovou vrstvou, která snižuje jak akustický, tak magnetický odraz. Na odhlučnění se podílí i pohonný systém s nově navrženými šrouby.
Jednotlivé paluby jsou řešeny modulárně, kdy každé oddělení je instalováno jako samostatná jednotka. Kvůli odhlučnění je navíc každé oddělení usazeno na speciálních polštářích. Jedná se tak pravděpodobně o nejtišší současné ponorky.
Pohon zajišťuje vodou chlazený reaktor GE S9G o výkonu 29,84 MW (výkon zhruba 400 osobních automobilů) a dvojice turbín s jednou hřídelí, pohánějící šroub.
V současnosti jsou již v provozu 2 ponorky (SSN USS 774 Virginia a SSN 775 USS Texas) a do budoucna je plánováno postavit celkem až 30 ponorek této třídy.

Technické údaje
Rozměry trupu    107,6 x 12,9 x 10,9 metru
Hmotnost      cca 8 000 tun
Rychlost plavby pod vodou  35 uzlů (64 km/h)
Maximální hloubka ponoru  610 metrů
Posádka     134

1. Jako první plavidla svého druhu mají ponorky třídy Virginia na své palubě vestavěnu únikovou přetlakovou komoru pro členy speciálních jednotek. Komora umožňuje bezpečné opuštění ponorky a návrat do ní. Dovoluje i propojení s miniponorkou, určenou pro přepravu osob a k plnění nejrůznějších úkolů.
  
2. Lodní šroub je chráněn prstencem, který usměrňuje proudící vodu a zajišťuje tak maximální pohon ponorky.  

3. Na věži najdeme přijímací a vysílací antény. Namísto klasického vysunovacího optického periskopu je na dvou stěžních instalován kamerový systém Kollmorgen AN/BVS-1 s kamerami pro denní a noční vidění, termovizí a laserovým dálkoměrem. Obraz se pak promítá na velkoplošné obrazovky v řídicím centru.
K obraně slouží akustické a elektronické systémy na stožáru, zahrnující automatický radarový výstražný systém.

4. V řídicím a velitelském centru spojuje systém C3I všechny systémy plavidla včetně řídicích, zbraňových, senzorů, navigace a protiopatření. Ovládací panely jsou místo klávesnic vybaveny dotykovými barevnými displeji. Směr, ponor a vynořování ponorky jsou ovládány dvouosým čtyřtlačítkovým joystickem.
Ke komunikaci slouží vícepásmový vysokorychlostní satelitní systém, umožňující souběžnou komunikaci na frekvencích SHF a EHF. K navigaci je k dispozici navigační radar AN/BPS-16 (V4)

5. Ze čtyř torpédometů ráže 533 mm, které jsou umístěny po dvou v každém boku, mohou být odpalována torpéda Mk. 48 a Mk. 48 ADCAP, protilodní rakety Harpoon nebo střely s plochou dráhou letu Tomahawk. K dispozici je 26 torpéd a stejný počet raket.
Z torpédometů je možné vypouštět i námořní miny Mk 60 CAPTOR. K protiminovým operacím je zde k dispozici dvojice robotických zařízení s 18metrovým ramenem.

6. Střely Tomahawk mohou být rovněž vystřeleny z odpalovacích šachet v přední části trupu. Zařízení je schopno odpálit až 16 raket v jedné salvě. 

7. Sonarové vybavení se skládá z aktivních i pasivních sonarů TB-16, TB-29A, LWWAA (LightWeight Wide-Aperture Array) a systémem sonarového zpracování AN/BQQ-10(V4).
V přídi je i navigační radar BPS16. 

8. Pohon zajišťuje vodou chlazený reaktor GE S9G o výkonu 29,84 MW.

Související články
Někteří lidé používají chatboty s umělou inteligencí k vytváření avatarů svých zesnulých blízkých. Pro někoho je to zdroj útěchy, ale jiné z toho tak trochu jímá hrůza… Doktorka Stephenie Lucas Oneyová nedávno oslavila pětasedmdesáté narozeniny. Její otec, bývalý policista a soudce, je už na věčnosti, ale ona s ním stále hovoří. Nikoli však jen v […]
Vinaři používají dvě metody k detekci toho, zda bylo jejich bílé víno kontaminováno nežádoucími mikroby, a to čichovou zkoušku a testování vzorků vína v Petriho misce. Nyní by se k nim mohla přidat ještě třetí, hi-tech metoda, a to testování vína pomocí elektronického jazyka. Elektronický jazyk se tomu lidskému vůbec nepodobá co do vzhledu, ale […]
Přesnější a rychlejší mapování znečištění vodních ploch i lepší ovládání pasivních hladinových plavidel tažených lodí byly hlavní cíle projektů kooperace robotických dronů vyvíjených Skupinou multirobotických systémů FEL ČVUT (MRS) a autonomně řízených lodí. Výsledky představili výzkumníci před pár dny u břehů vodní nádrže Orlík. Nad hladinu a okolní louky se vzneslo během soustřední v minulých dnech […]
Umělá inteligence je tu, ať se to někomu líbí nebo ne. Nabízí přehršel možností, ale také ukrývá nemálo čertových kopýtek. A tak je tomu i v oblasti vzdělávání. Sal Khan, výkonný ředitel Khan Academy, na které skrze online přednášky studují miliony lidé po celém světě, měl loni na konferenci TED Talk, jejímž mottem je heslo […]
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz