Domů     Architektura
Jakarta: Perla, nebo špindíra?
21.stoleti 19.6.2010

Hlavní město Indonésie Jakarta, ve kterém žije 9 milionů obyvatel (s aglomerací dokonce 18 milionů), trpí stejně jako jiné podobné megalopole značnými dopravními problémy. Od roku 1992 zde platí v dopravní špičce pravidlo, že v žádném autě nesmějí být méně než tři lidé, přesto se situace zlepšuje jen velmi zvolna. Příliš nepomohla ani výstavba vnějšího okruhu, který zachycuje snímek.
Hlavní město Indonésie Jakarta, ve kterém žije 9 milionů obyvatel (s aglomerací dokonce 18 milionů), trpí stejně jako jiné podobné megalopole značnými dopravními problémy. Od roku 1992 zde platí v dopravní špičce pravidlo, že v žádném autě nesmějí být méně než tři lidé, přesto se situace zlepšuje jen velmi zvolna. Příliš nepomohla ani výstavba vnějšího okruhu, který zachycuje snímek.

Jakarta leží na severozápadě ostrova Jáva a je významným oblastním centrem již od 12. století. Tehdy, ještě pod názvem Kalapa, byla hlavním přístavem Sundského království. Od 16. století sem pronikali Evropané, těmi prvními byli Portugalci, které záhy následovali Nizozemci. V roce 1527 se přístav dostal pod kontrolu vládce sultanátu Bantam ze severu. 22. června 1527 Bantamané změnili jméno města z Kalapy na Jayakarta (odtud dnešní Jakarta), což v javánštině znamená „vítězný a prosperující“. Tento den je dnes oficiálně považován za den vzniku města Jakarty. 
V 17. století město získalo název Batavia a stalo se metropolí Holandské východní Indie. Nizozemci se v regionu udrželi až do 20. století. V roce 1942 Jakartu obsazují v rámci svých výbojů ve východní Asii Japonci, kteří se opět vrací k názvu Jakarta. Po jejich kapitulaci o tři roky později se nizozemští kolonisté snaží vrátit, ale ne příliš úspěšně. V roce 1949 je vyhlášena nezávislá Indonésie a Jakarta se stává jejím hlavním městem.
V současnosti se na jedné straně Jakarta prudce rozvíjí, na straně druhé zde v některých čtvrtích panují otřesné podmínky pro život. S hustotou 50 000 obyvatel na kilometr čtvereční jí náleží deváté místo mezi nejzalidněnějšími místy  na světě. Třetina města přitom není vybavena kanalizací, polovina obyvatel zde nemá přístup k čisté vodě.
Martin Janda

Předchozí článek
Související články
Architektura 26.5.2025
České vězeňství se stále opírá o zastaralý model, kdy vězni žijí v celách až po 15 lidech a systém staví na restrikci a izolaci, nikoli na individuální práci s pachatelem. Moderním pojetí vězeňské architektury se proto rozhodli změnit studující Fakulty architektury ČVUT z ateliérů Tesař–Barla a Fišer–Nezpěváková. Výsledky jejich práce budou k vidění na FAZÓNĚ […]
Představte si budoucnost, ve které domy rostou stejně jako houby po dešti. Zní to jako sci-fi? Možná. Ale v České republice už takový dům existuje. Experimentální projekt SAMOROST přinesl skutečnou revoluci v udržitelném bydlení. Poprvé v historii nechali vyrůst dům, jehož klíčovým materiálem je mykokompozit – stavební prvek vytvořený z podhoubí. Inovativní přístup otevírá nové […]
Potrubní či pneumatická pošta není zdaleka překonanou technologií. V moderní podobě ji využívá i Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem. Transport zásilek mezi jednotlivými odděleními díky ní dosahuje rychlosti pěti metrů za sekundu a nemá efektivnější alternativu. Kapsle s nosností do jednoho kilogramu přepravují například biologický materiál nebo originální zprávy. Po celé nemocnici je rozmístěno 67 stanic, odkud […]
Český národní pavilon na světové výstavě EXPO 2025 byl oficiálně otevřen veřejnosti a hned od začátku zaujal nejen svou architekturou, ale i pestrým programem. Významným bodem je účast středoškolského týmu LASAR, který představí inovativní řešení problematiky kosmického odpadu. Pavilon navržený studiem Apropos Architects je architektonickým skvostem, jehož dřevěná a skleněná konstrukce ve tvaru spirály symbolizuje […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz