Když se ve 30. letech minulého století poprvé objevilo heslo „vzduch je naše moře“ asi nikdo netušil, kolik českých dopravních korábů bude toto moře brázdit. Zatím posledním z řady malých dopravních letounů je EV-55 Outback, jehož premiéra se uskutečnila před několika týdny.
K tradičním strojírenským oborům českého (tehdy samozřejmě československého) průmyslu patřila letecká výroba. Avia, Aero, Letov, Praga, Beneš-Mráz, Zlín či Tatra. Co jméno, to pro milovníky letecké historie jeden ze základních pilířů tuzemského letectví.
I v současné době se u nás letecké výrobě poměrně daří, byť výrobní série produkovaných strojů nejsou nijak obrovské.
Prvenství na cestě do nebe
Neopomenutelným impulsem, který bezesporu k rozvoji leteckého průmyslu a letectví na našem území vůbec přispěl, je samozřejmě první uskutečněný dálkový let. Ten podnikl 13. května 1911 slavný průkopník Jan Kašpar (1883 – 1927) na trati Pardubice – Praha (Velká Chuchle). Vzdálenost 121 km uletěl za 92 minut.
Prvním letadlem postaveným na území dnešní České republiky se stala Bohemia B-5, jejímž konstruktérem byl Oldřich Haller (1893 – 1954). Malý dvouplošník se premiérově vznesl již 27. dubna 1919.
Mezi válkami patřila k páteři Československých aerolinií kromě velkých dopravních letounů zahraniční výroby (Savoia Marchetti SM. 73 pro 18 cestujících, Ford 5-AT Tri-Motor pro 14 pasažérů, Douglas DC-3 Dakota pro 21 -28 cestujících) i menší letadla domácí provenience:
Aero A-10, které přepravovalo ve speciálně upravené kabině, tzv. aerolimusině 4 cestující, či Aero A-14 pro 2 pasažéry.
Poválečný boom
V době po druhé světové válce patřilo Československo z hlediska produkce malých dopravních letounů k světovým velmocem. Již 21. 7. 1947 se do vzduchu vznesl prototyp stroje Aero Ae-45, který mohl létat se 3 – 4 cestujícími.
Na Štědrý den 1954 prvně vzlétlo Aero L-60 Brigadýr, schopné přepravovat na palubě pilota a 3 cestující.
9. dubna 1957 pak odstartoval prototyp letadla Aero L-200 Morava, které se na dlouhou dobu stalo synonymem fenoménu zvaného aerotaxi a dodnes je lze ještě poměrně často na obloze spatřit.
Od Turboletu k Outbacku
Přes 1000 kusů vyrobených strojů si do historie zapíše zatím nejúspěšnější český dopravní letoun Let L-410 Turbolet, jenž nebe ve všech koutech světa brázdí již neuvěřitelných 42 let. Snaha o jeho nahrazení větším „bratříčkem“ L-610 se ukázala jako krok špatným směrem.
Po roce 1989 český letecký průmysl chvílemi balancoval na samé hranici přežití, což se projevilo například i problémy při certifikaci stroje Aero Ae-270 Ibis.
Zatím posledním výtvorem českých leteckých konstruktérů je Evektor Ev-55 Outback, jenž by měl být schopen pohodlně přepravovat až 14 cestujících.