Domů     Technika
Renault 5 E-Tech: Elektromobil s duší popové ikony a mozkem budoucnosti
Jan Zelenka 1.5.2025

Renault oživil legendu. Nový model R5 E-Tech Elektrický není jen retro poctou slavnému hatchbacku ze 70. let, ale chytrou odpovědí na současné výzvy městské mobility. S čistě elektrickým pohonem, evropskou výrobou a technologiemi jako z jiné galaxie chce být víc než jen dalším elektromobilem. Chce dobýt města – a možná i srdce nostalgiků..

Pop-art na čtyřech kolech

Renault 5 se zrodil znovu. Tentokrát jako elektromobil, který zaujme nejen svým technickým řešením, ale i hravým designem. Zvenčí vzdává hold originálu z let 1972–1996, typickými světly v nárazníku a dokonce i kryty kol inspirovanými R5 Turbo.

Pětka na kapotě indikující rovněž stav nabití baterie je doslova „detail s charakterem“.

Barevné laky jako žlutá Pop Yellow nebo zelená Pop odkazují na dobu, kdy bylo R5 součástí kultury stejně jako kazety nebo walkmany. A interiér? Odvážný a příjemně neformální – recyklovaný denim, podsvícený nápis Renault 5 a řadicí páka ve stylu rtěnky Channel.

Stylová palubní deska, recyklovaný denim a řadicí páka připomínající rtěnku – i uvnitř R5 hraje na emoce a detail.

Malé auto s velkými schopnostmi

Pod kapotou se ale skrývá víc než nostalgie. Renault 5 E-Tech staví na nové platformě AmpR Small a váží pod 1,5 tuny – včetně baterie. Ta v modelu Renault 5 E-Tech elektrický váží přibližně 300 kg, což je o 20 kg méně než v modelu ZOE. Její instalace pod podlahou navíc snižuje těžiště vozu, takže je vůz ještě agilnější. Motor odvozený z modelu Mégane E-Tech elektrický je také o 15 kg lehčí.

S celkovou hmotností 1 450 kg (baterie 52 kWh) je Renault 5 E-Tech elektrický na poměry elektrický vozů opravdu lehký a zároveň těží z nízkého těžiště. Na výběr jsou dvě výkonové varianty (90 a 110 kW), s dojezdem až 410 km podle WLTP. Nabíjení zvládá až 100 kW DC, s 11kW AC jako standardem. Verze motoru s výkonem 90 kW (120 k/225 Nm) využívá baterie o kapacitě 40 kWh.

Zajímavostí je i V2L (vehicle-to-load) – funkce, díky níž můžete z vozu napájet třeba elektrokolo nebo kempovací vybavení. A s povoleným tažným zařízením zvládne přívěs až 500 kg.

Zajímavostí je i V2L (vehicle-to-load) – funkce, díky níž můžete z vozu napájet třeba elektrokolo nebo kempovací vybavení
Kompletně vyráběno ve Francii, z recyklovaných materiálů a s důrazem na udržitelnost – R5 E-Tech je symbolem moderního průmyslu.

Technologie budoucnosti v malém voze

Uvnitř vozu vládne OpenR Link – infotainment postavený na Google systému, s plnou integrací Map, Asistenta a dalších aplikací. Vše běží na dvou desetipalcových obrazovkách. Hlasového avatara jménem Reno pohání ChatGPT – a zvládne nejen běžné povely, ale i odpovědi na dotazy nebo plánování nabíjení.

Auto nabízí až 26 asistenčních systémů, včetně kontextového autonomního řízení nebo „My Safety Switch“, který umožní deaktivaci povinných ADAS systémů dvěma kliky – podle přání řidiče.

Made in France. Opravdu

Renault 5 E-Tech je 100% evropské auto. Doslova. Získalo prestižní ocenění Evropské auto roku 2025! Vyrábí se v severofrancouzském komplexu ElectriCity, motor je z Cléonu, baterie z Ruitzu, kompletuje se v Douai.

Značka klade důraz na cirkulární ekonomiku: vůz obsahuje 19,4 % recyklovaných materiálů, 26,4 % z oběhového hospodářství a je recyklovatelný z více než 88 %.

A co je možná nejpřekvapivější – tento technologický koktejl má stát pod 25 000 eur, v Česku 675 000. Nejvyšší verze Roland Garros přijde na 900 000 korun.

Renault 5 je zpět

Nejen nostalgici budou nadšení. Renault se podařilo oživit kultovní model bez zbytečné sentimentality. Nová pětka kombinuje styl, udržitelnost a technickou odvahu – a chce být „popem“ pro novou generaci řidičů.

Foto: Tomáš Devera/Renault
Zdroje informací: www.media.renault.cz
Předchozí článek
Související články
Technika 1.5.2025
Co se vám vybaví, když se řekne slovo darkweb neboli temný web? Už název sám o sobě vyvolává v člověku představu, že se zde bude konat něco nekalého. Někteří už asi slyšeli zvěsti o tom, že se zde prodávají drogy, nelegální pornografie, zbraně či orgány. Co je na tom ale pravdy? Asi vás to překvapí, […]
Potrubní či pneumatická pošta není zdaleka překonanou technologií. V moderní podobě ji využívá i Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem. Transport zásilek mezi jednotlivými odděleními díky ní dosahuje rychlosti pěti metrů za sekundu a nemá efektivnější alternativu. Kapsle s nosností do jednoho kilogramu přepravují například biologický materiál nebo originální zprávy. Po celé nemocnici je rozmístěno 67 stanic, odkud […]
Medicína Technika 21.4.2025
Vědecký tým z Kalifornské univerzity v Berkeley oznámil  objev, který poněkud rozčeřil vody optiky a neurovědy: badatelé údajně identifikovali zcela novou barvu, která se vymyká běžnému lidskému vnímání. Tento nový barevný vjem pojmenovali „olo“ a podle samotných autorů experimentu jej nelze reprodukovat ani zobrazit na žádné běžné obrazovce či tiskovině. Objev je výsledkem experimentu, při […]
Český národní pavilon na světové výstavě EXPO 2025 byl oficiálně otevřen veřejnosti a hned od začátku zaujal nejen svou architekturou, ale i pestrým programem. Významným bodem je účast středoškolského týmu LASAR, který představí inovativní řešení problematiky kosmického odpadu. Pavilon navržený studiem Apropos Architects je architektonickým skvostem, jehož dřevěná a skleněná konstrukce ve tvaru spirály symbolizuje […]
Technika 10.4.2025
V Brně vzniklo České polovodičové centrum, které propojí výzkum s průmyslem a pomůže nastartovat polovodičový ekosystém. Má ambici posílit nejen českou, ale i evropskou technologickou suverenitu. Nově otevřené České polovodičové centrum (Czech Semiconductor Centre – CSC) má za cíl propojit výzkumné instituce, univerzity a technologické firmy. Pomůže především malým podnikům a startupům s vývojem čipů, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz