Domů     Technika
Češi se ročně dostanou 515krát ke Slunci. Najedou 76 miliard kilometrů, ukázala data
Jan Zelenka 12.12.2024

Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie..

Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či téměř 1,9 milion krát kolem Země. Ročně přitom najedou více kilometrů než například průměrný Brit.

Pro mladá auta, která ještě nebyla na STK, jsme použili interní data z profesionálního systému CebiCat GT, který používá i spousta pojišťoven. Celkově jsme došli k číslu 75 799 467 489 km,“ upřesňuje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer, s tím, že se jedná o dosud nejpřesnější číslo, které kdy bylo uveřejněno. Polovinu této vzdálenosti přitom najedou auta do 8 let stáří.

O tom, že Češi auta hojně využívají, svědčí i fakt, že ročně najedeme v průměru na osobu více kilometrů než například Britové. Ti sice najedou zhruba 406 miliard, ale na jednoho obyvatele to vychází na 5 884 km, zatímco na Čecha 6 909 km.

A více najedeme i v přepočtu na vozidla. Zatímco auto ve vlastnictví Brita najede ročně zhruba 10 958 km, vozidlo registrované v Česku ujede ročně v průměru o téměř tisíc kilometrů více, přesně 11 828 km.

Polovinu km na silnicích najedou auta do 8 let

„Díky této rozsáhlé analýze jsme také zjistili, jak je to s nájezdem aut podle jejich stáří. Je jasné, že ne všechna auta jsou provozována stejně, a proto nás zajímalo, jaký je průměrný nájezd podle stáří vozidla.

Tedy kolik najedou vozy v jednotlivých letech jejich věku,“ vysvětluje dále Martin Pajer.

A co tedy Cebia ještě objevila? Že nejvíce kilometrů najedou roční a dvouletá auta, pak už jejich průměrný nájezd většinou každým rokem klesá. Největší poklesy jsou pak u vozidel do šesti let stáří, poté pokles o něco zpomaluje.

V praxi to znamená, že první dva roky najedou auta ročně více než 20 000 km. Od třetího roku dochází k poklesu, a to zhruba až do věku šesti let vozidla. Například desetiletá auta ujedou ročně necelých 13 000 km.

„Podle počtu aut v jednotlivých věkových kategorií a počtu průměrně najetých kilometrů vychází, že polovinu kilometrů ujedou v Česku auta do osmi let stáří,“ zdůrazňuje Martin Pajer z Cebia.

Podíl aut na silnicích na základě průměrného nájezdu každý rok stáří.

Desetileté auto najede za celou dobu provozu průměrně necelých 170 000 km

Z analýzy také vyplynulo, že po pěti letech mají vozidla za sebou v průměru téměř 100 000 km, desetileté vozy pak zhruba o 70 000 kilometrů více. Po 20 letech hodnota ujetých kilometrů přesáhne 270 000 km.

„Češi sami najezdí poměrně hodně kilometrů, ale ve chvíli, kdy si kupují ojeté auto, požadují co nejmenší nájezd. Platí to nejen o starších vozech, ale také o mladých ojetinách. Proto je bohužel stáčení tachometrů v Česku častou nekalou praktikou,“ dodává Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia s tím, že zkontrolovat si najeté kilometry by mělo být před koupí ojetého vozu samozřejmostí.

Foto: Cebia Pixabay
Zdroje informací: RAC foundation ve spolupráci s tamním Ministerstvem dopravy, zahrnuje Anglii, Skotsko a Wales (bez Severního Irska). Při přepočtu na obyvatele a vozidla rovněž nepočítáno s obyvateli a vozy Severního Irska.
Související články
Objevy Technika 17.12.2025
Na začátku přelomového objevu byl výzkum odborníků z Katedry fyziky Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity Nileshe Kumara, Miroslava Kolose a Františka Karlického, který se týkal dvou takzvaných dvourozměrných materiálů. Šlo o borid fosforu a diselenid chromu. Spojení těchto dvou materiálů, respektive ultratenkých vrstev, dokázalo zefektivnit jejich unikátní vlastnosti – zejména s ohledem na to, že odborníci […]
Technika Zajímavosti 16.12.2025
I v budoucnosti budou města vyžadovat velké množství elektrické energie pro své fungování, a to ideálně z obnovitelných zdrojů. Tuto energii je však třeba někde ukládat. Ve městech budoucnosti by se takovým úložištěm mohl stát speciálně upravený beton, ze kterého se staví domy či chodníky. Jak se vyrábí? Využívání obnovitelných zdrojů energie s sebou nese […]
Architektura Technika 11.12.2025
Odpady nemusí být vyloženě jen problém, ale i příležitost. Cemex, jeden z největších producentů stavebních materiálů, ukazuje, jak proměnit odpad v cenný zdroj energie i materiálu. Díky inovacím v recyklaci betonu a energetickému využití odpadů v cementárně se tak Cemex stává lídrem udržitelného stavebnictví. V České republice vzniká každoročně přes 30 milionů tun odpadu. Mnoho […]
Technika 10.12.2025
Volkswagen uvádí novou generaci oblíbeného kompaktní SUV T-Roc na český trh jako auto Rocku. Zahájení prodeje doprovází totiž rockové rytmy ikonické skladby Song 2 od britské hudební skupiny Blur. Nový etalon v segmentu kompaktních SUV lze nyní pořídit za zvýhodněnou vstupní cenu 699 000 Kč. Druhá generace navazuje na úspěšného předchůdce s více než dvěma miliony prodanými vozy […]
Příroda Technika 10.12.2025
Že samičky některých opeřených letců snášejí vejce do cizích hnízd, je věc celkem známá. Snad každý si v této souvislosti vybaví kukačku. Ta bývá nezvanou návštěvnicí u jiných druhů. Ovšem existuje i takzvaný vnitrodruhový hnízdní parazitismus. To znamená, že samice nechá vejce v hnízdě ptáka stejného druhu. Dělají to kupříkladu některé kachny, vrabci nebo vlaštovky. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz