Domů     Technika
Co nevíte o vodíkových vozech: Nádrž má tři pláště, tankování řídí elektronika
Jan Zelenka 2.12.2024
Toyota Mirai

Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště.

První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny pro odolání tlaku a třetí je rovněž kompozit se skelnými vlákny. Ten odolává mechanickému oděru, ale třeba i zásahu kulkou, popisuje v pořadu Na rovinu s Toyotou produktový manažer Václav Zikmund.

Úniky vodíku navíc hlídá celá soustava čidel ve voze, která dokážou v případě potřeby plyn uzavřít v nádrži, nebo jej naopak třeba v případě havárie uvolnit, aby nezpůsobil výbuch.

Elektronika řídí i samotné tankování, při kterém vůz sám komunikuje s čerpacím stojanem. Čerpací stanice jsou v ČR v současnosti tři, ale měly by postupně vznikat další. K vodíkovým pumpám v Praze, Litvínově a Ostravě má přibýt další v Praze a také v Brně. Na západ od českých hranic jich fungují již desítky.

Krátká doba tankování

Výhodou vodíkových vozů je krátká doba tankování, jízdní vlastnosti elektromobilu a ekologicky nezávadný odpad v podobě vody.

Tyto vlastnosti vychází z principu pohonu na vodíkové palivové články. Jde vlastně o elektromobil, který elektrickou energii získává z elektrochemické reakce vodíku a vzdušného kyslíku. Výsledkem je elektřina, která slouží přímo pro pohon, nebo se ukládá do baterie. Odpadem je pak čistá voda.

Hlavní výhodou vodíkového vozu je rychlost tankování, která dosahuje pouze pěti minut. Na natankovanou plnou nádrž přitom například Toyota Mirai ujede 650 km. Pro tento pohon hovoří i nízká hmotnost, která u pětimetrové limuzíny nepřesahuje dvě tuny.

Svým provozem Toyota Mirai navíc čistí vzduch. Jeden vůz na vodíkové palivové články dokáže podle Václava Zikmunda ujetím 10 000 km vyčistit vzduch potřebný pro dýchání člověka po celý rok.

Toyota Mirai

Může do podzemních garáží

Podobně velké elektromobily jsou kvůli hmotnosti baterií výrazně těžší. Jednou z výhod také je, že vodíkový vůz smí do podzemních garáží. V případě úniku se totiž vodík rychle rozptýlí, na rozdíl od například LPG.

Vodíkových aut v současnosti v Česku jezdí několik desítek. Případní zájemci o Mirai přitom nemusí čekat, vozy jsou na skladě a mohou s nimi odjet prakticky okamžitě.

Vedle osobních vozidel na palivové články se Toyota angažuje i ve vývoji nákladních aut, ale i vlaků a lodí na stejný pohon. Vyvinula rovněž několik vozů, ve kterých testuje spalovací motory na vodík. Vozy se například zúčastnily několika závodů rallye.

V Evropě je podle h2-map.eu zhruba 200 veřejně přístupných vodíkových čerpacích stanic, přičemž zhruba polovina se nachází v Německu.

Foto: Toyota
Zdroje informací: Toyota
Související články
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
Objevy Technika 16.6.2025
Počítačoví vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT (FEL ČVUT) a Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC ČVUT) se v mezinárodním žebříčku CSRankings umístili mezi nejlepšími evropskými pracovišti v oborech informatiky a robotiky. Největšího úspěchu dosáhli v oblasti počítačového vidění (Computer Vision), kde se v hodnocení za období 2020–2025 umístili na 6. místě v Evropě, a […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz