Domů     Technika
Toyota C-HR: Navržená tak, aby vás nadchla, jedinečná svého druhu
Jan Zelenka 10.10.2024

Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku….

Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, měly srovnatelnou cena s běžnými vozy, ale vyšší zůstatkovou hodnotu. Za tu dobu Japonci prodali více než 20 milionů hybridů.

A nezanedbatelnou část z nich tvoří model C-HR, před čtyřmi lety vyhlášený jako „Nejekologičtější auto roku 2020“. Za žebříčkem stojí nezávislá organizace Green NCAP, která zohlednila výsledky svých výzkumů věnovaných úrovni emisí automobilů, a zahrnula do nich vozy s pohonem všeho druhu.

Průměrné spalování C-HR v testech činilo od 5,4 do 7,1 l/100 km. V kategorii „čistota vzduchu“ získala Toyota šest bodů z deseti. Koeficient energetické úspornosti byl 6,9 z 10 bodů a v kategorii emise skleníkových plynů se dočkala hodnocení 5,4 z 10 bodů.

V té době to bylo ještě „staré“ „cé-há-erko“ s atmosférickým benzínovým motorem 1.8 l spřaženým s elektromotorem o systémovém výkonu 122 koní.

Teď je tu nové C-HR s ještě lepšími hodnotami. Hybrid 1.8 l má výkon už 140 koní a verze 2.0 dokonce 198 k. Obě verze nabízejí v dané třídě nejlepší kombinaci výkonu, nízké spotřeby a nízkých emisí. V případě verze hybrid 2.0 AWD-i je živý charakter 198 koní spojen se spolehlivým pohonem všech kol.

Výkonnější hybridní motor dokáže zejména v městském provozu jet na elektřinu až 70 procent času.

Sprinter i vytrvalostní typ v jednom

Hybridní systém je založen na spolupráci spalovacího motoru s elektromotorem a díky tomu umožňuje flexibilitu jízdy. Elektromotor lze charakterizovat jako sprintera, jehož typickým znakem je rychlý start a běh na krátké vzdálenosti.

Benzínový motor je zase spíše vytrvalostní typ, který dokáže rozložit síly na celou trasu. Jejich spolupráce probíhá automaticky, takže oba druhy pohonu poznají, kdy a s jakým výkonem mají pracovat. Při jízdě lze používat oba pohony současně, nebo pouze elektrický pohon. Kromě toho si řidič může sám vybrat druh pohonu.

Nabíjí se při brždění

Hybridy se samy dobíjejí při brždění, které vytváří energii. Doporučuje se plynulá jízda a pokud možno delší pomalé brzdění. Baterie hybridního pohonu je nikl-metalhybridová, což znamená, že se liší od lithium-iontových baterií, které jsou známé z telefonů a notebooků.

Navíc má vlastní chladicí systém, který zaručuje její životnost během celého období používání vozidla.

Dnešní hybridy jsou připraveny na jízdu za jakýchkoliv klimatických podmínek, i po několika týdnech odstavení. Systém nikdy nepřipustí úplné vybití nebo nadměrné nabití baterie, protože pracuje v rozsahu 20 až 80 procent.

Jízda v hybridu je úsporná a zároveň dynamická. S palivem za 1000 korun ujede standardní „spalovák“ ve městě kolem 400 kilometrů, hybrid až tisíc kilometrů. Po silnicích jezdí toyoty, které mají najeto více než 300 000 kilometrů, a stále používají originální baterii namontovanou při výrobě.

Toyota C-HR je dnes v ČR k dostání už za 725 000 korun, varianta GR Sport za 900 000 korun.

Nová Toyota C-HR hybrid 2,0

Cena: od 779 000 Kč

Motor: atmosférická 2.0 + elektromotor

Výkon: 198 k

Spotřeba: 4.9 l/100 km

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz