Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku….
Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, měly srovnatelnou cena s běžnými vozy, ale vyšší zůstatkovou hodnotu. Za tu dobu Japonci prodali více než 20 milionů hybridů.
A nezanedbatelnou část z nich tvoří model C-HR, před čtyřmi lety vyhlášený jako „Nejekologičtější auto roku 2020“. Za žebříčkem stojí nezávislá organizace Green NCAP, která zohlednila výsledky svých výzkumů věnovaných úrovni emisí automobilů, a zahrnula do nich vozy s pohonem všeho druhu.
Průměrné spalování C-HR v testech činilo od 5,4 do 7,1 l/100 km. V kategorii „čistota vzduchu“ získala Toyota šest bodů z deseti. Koeficient energetické úspornosti byl 6,9 z 10 bodů a v kategorii emise skleníkových plynů se dočkala hodnocení 5,4 z 10 bodů.
V té době to bylo ještě „staré“ „cé-há-erko“ s atmosférickým benzínovým motorem 1.8 l spřaženým s elektromotorem o systémovém výkonu 122 koní.
Teď je tu nové C-HR s ještě lepšími hodnotami. Hybrid 1.8 l má výkon už 140 koní a verze 2.0 dokonce 198 k. Obě verze nabízejí v dané třídě nejlepší kombinaci výkonu, nízké spotřeby a nízkých emisí. V případě verze hybrid 2.0 AWD-i je živý charakter 198 koní spojen se spolehlivým pohonem všech kol.
Výkonnější hybridní motor dokáže zejména v městském provozu jet na elektřinu až 70 procent času.
Sprinter i vytrvalostní typ v jednom
Hybridní systém je založen na spolupráci spalovacího motoru s elektromotorem a díky tomu umožňuje flexibilitu jízdy. Elektromotor lze charakterizovat jako sprintera, jehož typickým znakem je rychlý start a běh na krátké vzdálenosti.
Benzínový motor je zase spíše vytrvalostní typ, který dokáže rozložit síly na celou trasu. Jejich spolupráce probíhá automaticky, takže oba druhy pohonu poznají, kdy a s jakým výkonem mají pracovat. Při jízdě lze používat oba pohony současně, nebo pouze elektrický pohon. Kromě toho si řidič může sám vybrat druh pohonu.
Nabíjí se při brždění
Hybridy se samy dobíjejí při brždění, které vytváří energii. Doporučuje se plynulá jízda a pokud možno delší pomalé brzdění. Baterie hybridního pohonu je nikl-metalhybridová, což znamená, že se liší od lithium-iontových baterií, které jsou známé z telefonů a notebooků.
Navíc má vlastní chladicí systém, který zaručuje její životnost během celého období používání vozidla.
Dnešní hybridy jsou připraveny na jízdu za jakýchkoliv klimatických podmínek, i po několika týdnech odstavení. Systém nikdy nepřipustí úplné vybití nebo nadměrné nabití baterie, protože pracuje v rozsahu 20 až 80 procent.
Jízda v hybridu je úsporná a zároveň dynamická. S palivem za 1000 korun ujede standardní „spalovák“ ve městě kolem 400 kilometrů, hybrid až tisíc kilometrů. Po silnicích jezdí toyoty, které mají najeto více než 300 000 kilometrů, a stále používají originální baterii namontovanou při výrobě.
Toyota C-HR je dnes v ČR k dostání už za 725 000 korun, varianta GR Sport za 900 000 korun.
Nová Toyota C-HR hybrid 2,0
Cena: od 779 000 Kč
Motor: atmosférická 2.0 + elektromotor
Výkon: 198 k
Spotřeba: 4.9 l/100 km