Informační a komunikační technologie se staly základním stavebním kamenem, který formuje naše každodenní životy i způsob, jakým pracujeme a podnikáme. Od prvních počítačů až po současné cloudové služby a umělou inteligenci prošla oblast ICT zásadní proměnou. Pojďme si posvítit na to, kde všude se ICT technologie využívají. .
Co je ICT?
ICT je zkratka pro informační a komunikační technologie a ty se, jak všichni víme, dnes vyskytují prakticky všude kolem nás. Zahrnují široké spektrum technologických nástrojů a systémů používaných k elektronickému zpracování, ukládání a přenosu informací.
Základními komponenty ICT technologií jsou:
– hardware – fyzická zařízení, jako jsou pevné disky, servery, grafické karty nebo mobilní zařízení,
– software – programy a aplikace, které na těchto zařízeních běží,
– a telekomunikace – sítě a přenosová média, které umožňují vzdálenou komunikaci a přenos dat (5G síť, optická vlákna, telekomunikační družice…).
ICT technologie zahrnují tedy souhrnně počítače, internet, telefonní a mobilní sítě, programy a aplikace, satelitní komunikaci a další nástroje, které umožňují uživatelům rychle a téměř odkudkoliv přistupovat k informacím.
Klíčovým aspektem ICT je jejich schopnost překonávat geografické a časové bariéry, čímž lidem a organizacím umožňují komunikovat a spolupracovat bez ohledu na jejich fyzickou polohu.
Díky ICT se celý svět výrazně zrychluje, zlepšuje se efektivita a produktivita, rozšiřuje se přístup k informacím a vzdělání a usnadňuje se rozvoj a inovace.
Role ICT ve firmách
To, že se díky ICT změnil způsob, jakým pracujeme, není žádnou novinkou. Způsobů, jak technologie a komunikace využít, ale neustále přibývá. V některých oblastech chytré technologie zcela přebírají pozice, které dosud zastávali lidští pracovníci, což vede k proměnám trhu i distribuce práce.
Jinými slovy je role ICT pro firmy naprosto zásadní, protože mění způsob, jakým přistupují ke svému podnikání. A to navíc raketovou rychlostí. Mnoho firem se změnám ani nestíhá přizpůsobovat a ztrácí tak konkurenční výhodu.
Naopak firmy, které pozorně sledují technologické trendy a včas na ně naskočí, se mohou stát lídry v oboru.
Stále více společností se dokonce nespokojí jen s „krabicovým řešením“ a nechávají si vytvořit systém na míru. Velmi se rozvíjí také využívání cloudu nebo umělé inteligence. Každopádně jsou ICT pro firmy důležité zejména v oblastech:.
Komunikace
E-maily, sociální sítě a chatovací aplikace jsou důležité nejen pro komunikaci uvnitř firmy, ale i pro její styk se zákazníky, ať už formou marketingu nebo zákaznické podpory. V pocovidové době si stále více zvykáme i na online schůzky s kolegy a klienty nebo na pořádání videokonferencí.
Samozřejmostí se staly také online rezervační systémy a to napříč všemi druhy podnikání.
Oblíbenými se díky rozvoji umělé inteligence stávají chatboti, kteří dokáží zastat až 70 % práce operátorů zákaznické podpory. Zatím o něco méně rozšíření jsou voiceboti, jejich využití ale rozhodně není zanedbatelné a má pro zákaznickou podporu velký potenciál.
Správa dat a informací
ICT služby poskytují pokročilé databázové systémy a cloudová úložiště, která umožňují bezpečné a efektivní ukládání velkých objemů dat.
Díky pokročilým softwarovým nástrojům mohou firmy proměnit surová data v užitečné analýzy, které jim pomůžou lépe porozumět svým zákazníkům, trhu a interním procesům.
Včas se pak mohou přizpůsobit situaci, předpovídat budoucí trendy a reagovat na potenciální nedostatky.
Může se jednat o menší analýzy nebo i o práci s tzv. big daty, kdy pokročilá analytika a propracované algoritmy umožňují firmám identifikovat trendy, vzory a příležitosti, které jsou v datech skryté.
Automatizace procesů
To, co firmám ušetří nejvíce nákladů, zrychlí jejich pracovní procesy a eliminuje lidské chyby, je automatizace.
Například robotická automatizace procesů neboli RPA spočívá v tom, že software nahrazuje lidi při vykonávání standardizovaných rutinních úkolů v rámci různých aplikací a systémů, jako je zadávání dat, zpracování transakcí nebo třeba generování reportů.
Automatizovat můžete i pracovní workflow, což znamená, že jsou různé úkoly a procesy automaticky směrované mezi lidmi nebo systémy podle předem definovaných pravidel.
Tip: K automatizaci procesů vám poslouží například nástroj Power Automate, který je přímo od Microsoftu a pro práci s ním nemusíte znát programovací jazyk.
Nejlepších výsledků ale dosáhnete, pokud kombinujete RPA s umělou inteligencí (AI) a strojovým učením (ML). Tedy obzvláště pokud jste vleká výrobní firma. Pro kancelářské procesy postačí jednodušší automatizační nástroje pro workflow nebo generativní umělá inteligence.
E-commerce a marketing
Cílem každého podnikání je prodej. S přesunem našich každodenních životů na internet se stal jedním z klíčových pro propagaci i obchod právě on a bez ICT technologií si dnes podnikání asi ani neumíme představit (i večerky nebo řemeslníci přinejmenším telefonují, fakturují a vyřizují maily a objednávky).
Webové stránky, online obchody a digitální marketing nebo sociální sítě umožňují firmám oslovovat zákazníky po celém světě tak snadno, jako tomu ještě nikdy v minulosti nebylo. Čím lépe ovládnete online prostředí, tím úspěšnější budete.
Zabezpečení dat
To je trochu začarovaný kruh, kdybyste digitální data a ICT systémy neměli, nebylo by potřeba je zabezpečovat. Na druhou stranu, když už je máte, zabezpečení se nevyhnete. A se zabezpečením ICT vám pomůžou právě ICT technologie jako bezpečnostní a monitorovací softwary spolu s antivirovými programy.
ICT služby v sobě zahrnují i bezpečností služby, které vám poskytnou oborníci na kyberbezpečnost. Pomůžou vám s implementací pokročilých nástrojů pro zabezpečení informací, včetně šifrování, zabezpečení firewallů a systémů pro detekci a prevenci kyberútoků, postarají se o patch management a tak dále.
Nejčastější ICT služby
ICT služeb pro firmy je opět obrovské množství, mezi nejčastější ale patří:
– Cloudové služby – poskytují firmám flexibilitu, škálovatelnost a efektivitu nákladů tím, že umožňují přístup k softwaru, úložišti a výpočetním zdrojům přes internet.
– Telekomunikační služby – zahrnují širokopásmový internet, mobilní komunikaci a satelitní spojení, které jsou zásadní pro používání internetu i komunikaci.
– Bezpečnostní služby – jak už jsme zmínili, zahrnují kybernetickou bezpečnost, monitorování sítě, ale třeba i řízení přístupu k datům. Tak pomáhají chránit firemní aktiva před kybernetickými hrozbami.
– Podpora a údržba – zajišťují, že ICT systémy a infrastruktura jsou neustále aktualizované, bezpečné a fungují bez problémů, což minimalizuje dobu prostojů a zvyšuje produktivitu.
– Konzultační služby – sem patří odborné znalosti a poradenství v oblasti výběru, implementace a optimalizace ICT řešení, aby co nejvíce odpovídaly specifickým potřebám firmy.
Nejperspektivnější oblasti ICT
Informační i komunikační technologie jsou stěžejním odvětvím, které bude hrát v dalších desetiletích významnou roli. Mezi nejperspektivnější patří zejména:
– Umělá inteligence a strojové učení – tyto technologie jsou stále pokročilejší a vývojářské firmy se předhánějí v jejich vylepšování.
AI i ML nacházejí uplatnění v široké škále oblastí, od automatizace a analýzy dat po osobní asistenci či tvorbu textů a audiovizuálních dě.
– Internet věcí (IoT) – rozšiřování „chytrých“ zařízení, která komunikují mezi sebou, vede k větší automatizaci a efektivitě v domácnostech, průmyslu ale třeba i v městské infrastruktuř.
– Blockchain – tato technologie nabízí nové možnosti pro zabezpečení a transparentnost v digitálních transakcích a má potenciál zcela proměnit různé sektory od financí po dodavatelské řetězce.
– Cloud – revolučně proměnil způsob, jakým firmy i jednotlivci přistupují k výpočetním zdrojům a ukládají Trend používání cloudu bude nepochybně stále narůstat.
– 5G a budoucí telekomunikační sítě – rychlejší a spolehlivější internetové připojení otevírá dveře k novým aplikacím a službám, včetně rozšířené reality (AR), virtuální reality (VR) a IoT aplikací, které vyžadují vysokou šířku pásma a nízkou latenci.
– Kybernetická bezpečnost – je pochopitelné, že s rostoucí závislostí na digitálních technologiích se zvyšuje i potřeba pokročilých bezpečnostních řešení k ochraně před stále sofistikovanějšími kybernetickými hrozbami, tento sektor bude tedy také stále nabírat na důležitosti.
Ovládněte ICT co nejdříve
Přestože ICT technologie znamenají pro firmy řadu nových výzev, zejména v oblasti bezpečnosti a ochrany soukromí, jejich přínosy jsou nesporné. A čím dříve vytipujete, které jsou pro vaše podnikání přínosné a naučíte se je efektivně používat (především tedy své zaměstnance naučíte je efektivně využívat), tím budete mít větší šanci na úspěch.
Rozhodně na ně tedy myslete v rámci svého plánování, strategií i vytváření rozpočtů.
Zdroj foto: DGLimages / Shutterstock.com