Domů     Technika
Kde všude firmy využijí ICT – od komunikace po automatizaci
Martin Macourek 2.3.2024

Informační a komunikační technologie se staly základním stavebním kamenem, který formuje naše každodenní životy i způsob, jakým pracujeme a podnikáme. Od prvních počítačů až po současné cloudové služby a umělou inteligenci prošla oblast ICT zásadní proměnou. Pojďme si posvítit na to, kde všude se ICT technologie využívají. .

Co je ICT? 

ICT je zkratka pro informační a komunikační technologie a ty se, jak všichni víme, dnes vyskytují prakticky všude kolem nás. Zahrnují široké spektrum technologických nástrojů a systémů používaných k elektronickému zpracování, ukládání a přenosu informací.

Základními komponenty ICT technologií jsou:

– hardware – fyzická zařízení, jako jsou pevné disky, servery, grafické karty nebo mobilní zařízení,

– software – programy a aplikace, které na těchto zařízeních běží,

– a telekomunikace – sítě a přenosová média, které umožňují vzdálenou komunikaci a přenos dat (5G síť, optická vlákna, telekomunikační družice…).

ICT technologie zahrnují tedy souhrnně počítače, internet, telefonní a mobilní sítě, programy a aplikace, satelitní komunikaci a další nástroje, které umožňují uživatelům rychle a téměř odkudkoliv přistupovat k informacím.

Klíčovým aspektem ICT je jejich schopnost ekonávat geografické a časové bariéry, čímž lidem a organizacím umožňují komunikovat a spolupracovat bez ohledu na jejich fyzickou polohu.

Díky ICT se celý svět výrazně zrychluje, zlepšuje se efektivita a produktivita, rozšiřuje se přístup k informacím a vzdělání a usnadňuje se rozvoj a inovace.

Role ICT ve firmách 

To, že se díky ICT změnil způsob, jakým pracujeme, není žádnou novinkou. Způsobů, jak technologie a komunikace využít, ale neustále přibývá. V některých oblastech chytré technologie zcela přebírají pozice, které dosud zastávali lidští pracovníci, což vede k proměnám trhu i distribuce práce.

Jinými slovy je role ICT pro firmy naprosto zásadní, protože mění způsob, jakým přistupují ke svému podnikání. A to navíc raketovou rychlostí. Mnoho firem se změnám ani nestíhá přizpůsobovat a ztrácí tak konkurenční výhodu.

Naopak firmy, které pozorně sledují technologické trendy a včas na ně naskočí, se mohou stát lídry v oboru.

Stále více společností se dokonce nespokojí jen s „krabicovým řešením“ a nechávají si vytvořit systém na míru. Velmi se rozvíjí také využívání cloudu nebo umělé inteligence. Každopádně jsou ICT pro firmy důležité zejména v oblastech:.

Komunikace 

E-maily, sociální sítě a chatovací aplikace jsou důležité nejen pro komunikaci uvnitř firmy, ale i pro její styk se zákazníky, ať už formou marketingu nebo zákaznické podpory. V pocovidové době si stále více zvykáme i na online schůzky s kolegy a klienty nebo na pořádání videokonferencí.

Samozřejmostí se staly také online rezervační systémy a to napříč všemi druhy podnikání.

Oblíbenými se díky rozvoji umělé inteligence stávají chatboti, kteří dokáží zastat až 70 % práce operátorů zákaznické podpory. Zatím o něco méně rozšíření jsou voiceboti, jejich využití ale rozhodně není zanedbatelné a má pro zákaznickou podporu velký potenciál.

Správa dat a informací 

ICT služby poskytují pokročilé databázové systémy a cloudová úložiště, která umožňují bezpečné a efektivní ukládání velkých objemů dat.

Díky pokročilým softwarovým nástrojům mohou firmy proměnit surová data v užitečné analýzy, které jim pomůžou lépe porozumět svým zákazníkům, trhu a interním procesům.

Včas se pak mohou přizpůsobit situaci, předpovídat budoucí trendy a reagovat na potenciální nedostatky.

Může se jednat o menší analýzy nebo i o práci s tzv. big daty, kdy pokročilá analytika a propracované algoritmy umožňují firmám identifikovat trendy, vzory a příležitosti, které jsou v datech skryté.

Automatizace procesů  

To, co firmám ušetří nejvíce nákladů, zrychlí jejich pracovní procesy a eliminuje lidské chyby, je automatizace.

Například robotická automatizace procesů neboli RPA spočívá v tom, že software nahrazuje lidi při vykonávání standardizovaných rutinních úkolů v rámci různých aplikací a systémů, jako je zadávání dat, zpracování transakcí nebo třeba generování reportů.

Automatizovat můžete i pracovní workflow, což znamená, že jsou různé úkoly a procesy automaticky směrované mezi lidmi nebo systémy podle předem definovaných pravidel.

Tip: K automatizaci procesů vám poslouží například nástroj Power Automate, který je přímo od Microsoftu a pro práci s ním nemusíte znát programovací jazyk.

Nejlepších výsledků ale dosáhnete, pokud kombinujete RPA s umělou inteligencí (AI) a strojovým učením (ML). Tedy obzvláště pokud jste vleká výrobní firma. Pro kancelářské procesy postačí jednodušší automatizační nástroje pro workflow nebo generativní umělá inteligence.

E-commerce a marketing 

Cílem každého podnikání je prodej. S přesunem našich každodenních životů na internet se stal jedním z klíčových pro propagaci i obchod právě on a bez ICT technologií si dnes podnikání asi ani neumíme představit (i večerky nebo řemeslníci přinejmenším telefonují, fakturují a vyřizují maily a objednávky).

Webové stránky, online obchody a digitální marketing nebo sociální sítě umožňují firmám oslovovat zákazníky po celém světě tak snadno, jako tomu ještě nikdy v minulosti nebylo. Čím lépe ovládnete online prostředí, tím úspěšnější budete.

Zabezpečení dat 

To je trochu začarovaný kruh, kdybyste digitální data a ICT systémy neměli, nebylo by potřeba je zabezpečovat. Na druhou stranu, když už je máte, zabezpečení se nevyhnete. A se zabezpečením ICT vám pomůžou právě ICT technologie jako bezpečnostní a monitorovací softwary spolu s antivirovými programy.

ICT služby v sobě zahrnují i bezpečností služby, které vám poskytnou oborníci na kyberbezpečnost. Pomůžou vám s implementací pokročilých nástrojů pro zabezpečení informací, včetně šifrování, zabezpečení firewallů a systémů pro detekci a prevenci kyberútoků, postarají se o patch management a tak dále.

Nejčastější ICT služby 

ICT služeb pro firmy je opět obrovské množství, mezi nejčastější ale patří:

– Cloudové služby – poskytují firmám flexibilitu, škálovatelnost a efektivitu nákladů tím, že umožňují přístup k softwaru, úložišti a výpočetním zdrojům přes internet.

– Telekomunikační služby – zahrnují širokopásmový internet, mobilní komunikaci a satelitní spojení, které jsou zásadní pro používání internetu i komunikaci.

– Bezpečnostní služby – jak už jsme zmínili, zahrnují kybernetickou bezpečnost, monitorování sítě, ale třeba i řízení přístupu k datům. Tak pomáhají chránit firemní aktiva před kybernetickými hrozbami.

– Podpora a údržba – zajišťují, že ICT systémy a infrastruktura jsou neustále aktualizované, bezpečné a fungují bez problémů, což minimalizuje dobu prostojů a zvyšuje produktivitu.

– Konzultační služby – sem patří odborné znalosti a poradenství v oblasti výběru, implementace a optimalizace ICT řešení, aby co nejvíce odpovídaly specifickým potřebám firmy.

Nejperspektivnější oblasti ICT 

Informační i komunikační technologie jsou stěžejním odvětvím, které bude hrát v dalších desetiletích významnou roli. Mezi nejperspektivnější patří zejména:

– Umělá inteligence a strojové učení – tyto technologie jsou stále pokročilejší a vývojářské firmy se předhánějí v jejich vylepšování.

AI i ML nacházejí uplatnění v široké škále oblastí, od automatizace a analýzy dat po osobní asistenci či tvorbu textů a audiovizuálních dě.

– Internet věcí (IoT) – rozšiřování „chytrých“ zařízení, která komunikují mezi sebou, vede k větší automatizaci a efektivitě v domácnostech, průmyslu ale třeba i v městské infrastruktuř.

– Blockchain – tato technologie nabízí nové možnosti pro zabezpečení a transparentnost v digitálních transakcích a má potenciál zcela proměnit různé sektory od financí po dodavatelské řetězce.

– Cloud – revolučně proměnil způsob, jakým firmy i jednotlivci přistupují k výpočetním zdrojům a ukládají Trend používání cloudu bude nepochybně stále narůstat.

– 5G a budoucí telekomunikační sítě – rychlejší a spolehlivější internetové připojení otevírá dveře k novým aplikacím a službám, včetně rozšířené reality (AR), virtuální reality (VR) a IoT aplikací, které vyžadují vysokou šířku pásma a nízkou latenci.

– Kybernetická bezpečnost – je pochopitelné, že s rostoucí závislostí na digitálních technologiích se zvyšuje i potřeba pokročilých bezpečnostních řešení k ochraně před stále sofistikovanějšími kybernetickými hrozbami, tento sektor bude tedy také stále nabírat na důležitosti.

Ovládněte ICT co nejdříve

Přestože ICT technologie znamenají pro firmy řadu nových výzev, zejména v oblasti bezpečnosti a ochrany soukromí, jejich přínosy jsou nesporné. A čím dříve vytipujete, které jsou pro vaše podnikání přínosné a naučíte se je efektivně používat (především tedy své zaměstnance naučíte je efektivně využívat), tím budete mít větší šanci na úspěch.

Rozhodně na ně tedy myslete v rámci svého plánování, strategií i vytváření rozpočtů.

Zdroj foto: DGLimages / Shutterstock.com

Související články
Historie Technika 27.3.2025
Před sto lety v březnu 1925 šéfpilot společnosti Aero Josef Novák dosáhl výškového rekordu 8 651 metrů na stíhacím letounu Aero A-18. Tento výkon o dva měsíce později ještě překonal, když se stejným strojem a upraveným motorem vystoupal do rekordní výšky 9 140 metrů. Úspěch potvrdil nejen výjimečné vlastnosti první sériově vyráběné československé stíhačky, ale také významnou […]
Automobilka Toyota Motor Europe (TME) vybuduje nový typ provozu pro systematické zpracování vozidel na konci jejich životnosti. Oddělení pod názvem Toyota Circular Factory má v rámci recyklačního procesu uvést maximum materiálu z rozebíraných aut zpět do výroby. První takový provoz bude umístěný v rámci závodu společnosti Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) v Burnastonu, kde se […]
Objevy Technika 20.3.2025
Tento rychlý a obratný robotický hmyz by mohl v budoucnu pomáhat s mechanickým opylováním. Díky novému designu byl robot velikosti hmyzu schopen létat 100krát déle než předchozí verze. Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) vyvinuli novou generaci robotického hmyzu, který by v budoucnu mohl významně přispět k mechanickému opylování rostlin. Tento drobný robot, vážící méně […]
Technika Vesmír 17.3.2025
Ve své době patřily k technologické špičce, máloco ale stárne rychleji než technologie. Sonda Voyager 1, která dala nahlédnout za oponu Jupiteru a Saturnu, se už dávno stala nejvzdálenějším člověkem-vyrobeným objektem ve vesmíru. Málokdo ale ví, co s sebou do vesmírných dálav nese… Každého Američana stál zhruba tolik, jako jeden oběd v McDonaldu. Finanční náklady na program […]
Technika 13.3.2025
Společnost Zenobē, přední britský provozovatel velkokapacitních bateriových úložišť, uvedla do provozu největší bateriové úložiště v Evropě. Nachází se v Blackhillocku ve Skotsku. Úložiště, jehož první fáze je nyní uvedena do provozu, disponuje kapacitou 200 MW, přičemž se do roku 2026 počítá s jejím rozšířením na 300 MW/600 MWh. Taková kapacita by byla schopna napájet více […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz