Domů     Medicína
Masožravostí k cukrovce 2. typu?
Veronika Tyrková 18.12.2023
FOTO: Unsplash

Člověk je od přírody tvor masožravý, zejména v konzumaci červeného masa si rád dopřává. Aby také ne, v rozumném množství jde o skvělý zdroj zinku, vitaminu B12, selenu nebo železa. Co se však stane, když se na našem talíři pochoutka objevuje až příliš často?.

V roce 2016 doporučila Světová zdravotnická organizace (WHO) konzumovat červené maso pouze 2krát týdně. „Důsledný výzkum American Heart Association, American Cancer Association a dalších, ukazuje nepříznivé zdravotní dopady konzumace červeného masa,“ prohlásil předseda výboru pro výživu American Heart Association a profesor medicíny na Stanfordské univerzitě, Christopher Gardner (*1959).

Zatímco dosud bila věda na poplach především kvůli potenciálnímu vzniku nádorových onemocnění, v letošním roce se pole potenciální škodlivosti ještě rozšířilo, a to o diabetes 2. typu.

Když omezení nestačí…

Nový výzkum publikovaný v The American Journal of Clinical Nutrition totiž ukázal, že snížení konzumace oblíbených masitých pochoutek nemusí vůbec stačit. K rozvoji diabetu 2. typu klidně postačí i dvě porce červeného masa týdně.

Průměrní Američané, stejně jako Australané, Argentinci, Mongolové a Srbové ho přitom zkonzumují každý rok více než 100 kilogramů. „Zjistili jsme mírné, ale statisticky významné zvýšení rizika i při dvou porcích červeného masa týdně.

Riziko se neustále zvyšovalo s vyšším příjmem,“ prohlásil vedoucí studie Xiao Gu působící na Harvard T.H. Chan School of Public Health. Odborná práce také ukázala, že nahrazení červeného masa rostlinnými zdroji bílkovin může pravděpodobnost vzniku cukrovku naopak značně snížit.

Autor: Michal Maša

Více se dočtete v čísle 2/2024 časopisu 21. století

Související články
Předtím, než jsou léky povoleny k užívání lidem, je jejich bezpečnost a účinnost testována na zvířatech. Problémem je, že jejich tkáně mohou reagovat jinak než ty lidské, případně se u nich dané onemocnění vůbec nevyskytuje. Revolucí v testování nových léčiv by se mělo stát využívání organoidů. Jak to funguje? Odhaduje se, že k pokusným účelům […]
Nový termín „metabolická psychiatrie“ je používán ke zkoumání toho, jaký vliv má zavedení ketogenní diety (vylučující ze stravy sacharidy) na různé psychologické stavy pacientů. Ačkoliv jsou k tomu někteří kliničtí lékaři skeptičtí, data z prvních studií jsou slibná… Za normálních okolností buňky přeměňují sacharidy na cukr zvaný glukóza, který slouží jako zdroj energie pro tělo. […]
Odborníci na výživu nabádají k tomu, abychom alespoň dvakrát týdně konzumovali mořské ryby, což ovšem může být zatěžující pro peněženku. Dobrou zprávou je, že hvězdou doporučení se nyní staly konzervované sardinky, které si může dovolit opravdu každý „Místo toho, aby poskytovaly izolované mononutrienty, jsou rybí konzervy kompletní potravinou,“ říká nutriční specialista Colin Robertson a zdůrazňuje […]
Novopečené matky často popisují boj s „mozkovou mlhou“, kdy se potýkají s výpadky krátkodobé paměti, roztržitostí, problémy se vyjádřit či neschopností udržet pozornost. Tyto obtíže byly dlouhou dobu připisovány nedostatku spánku a stresu při péči o novorozence. Nyní se však ukazuje, že za tím stojí změny v mozku vyvolané těhotenstvím! Poporodní mozková mlha, v angličtině […]
Medicína 30.7.2026
Geny jsou zvláštní archiv. Pamatují si příběhy našich předků po tisíce generací a občas v nich zůstane i chyba, která se tiše dědí dál. Je nenápadná. Nepůsobí bolest ani únavu. Člověk o ní nemusí vědět celý život. Přesto může jednou rozhodnout o zdraví jeho dítěte. Právě to je případ řady dědičných onemocnění, například cystické fibrózy, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz