Domů     Technika
Mercedes provedl první veřejný čelní náraz dvou elektromobilů
Jan Zelenka 23.11.2023

Mercedes-Benz uspořádal globálně vůbec první veřejný nárazový test dvou elektromobilů, aby prokázal bezpečnost těchto vozů v podmínkách, které se co nejvíce blíží reálným střetům na silnici.

Mercedes-Benz provedl první veřejný čelní náraz dvou elektromobilů. EQA se srazil s SUV EQS. Foto: Mercedes-Benz

Zatímco u standardních bezpečnostních testů, jako je Euro NCAP, naráží vozík o hmotnosti 1 400 kg polovinou své deformovatelné hliníkové přídě do zkoušeného vozu, test stuttgartské automobilky proběhl za mnohem přísnějších podmínek.

Model EQA o hmotnosti kolem 2,2 t a výrazně těžší luxusní vůz EQS SUV vážící tři tuny se střetly polovinou přídě, když měly oba na rychloměru 56 km/h. Výsledkem je mnohem těží náraz, než kolik vyžadují zákonné předpisy.

Přestože zveřejněná videa ukazují prudký střet, experti automobilky zhodnotili výsledky velmi pozitivně. Kabiny obou vozů zůstaly neporušené, u střešních sloupků nedošlo k deformaci a také dveře bylo možné otevřít. Vysokonapěťový palubní systém se v obou vozech samočinně odpojil.

Test sloužil jako demonstrace bezpečnosti elektrických aut a baterií. Foto: Mercedes-Benz

Muž a žena ze silikonu

Při testu byly využity nejmodernější figuríny, a to jak typického muže, tak velmi malé ženy – cílem bylo ověřit, že vozy nabízejí maximální bezpečnost osobám s rozdílnou postavou. Na sedadlo řidiče proto v obou elektromobilech „usedly“ ženské modely Hybrid III 5th Percentile Female s výškou 1,5 m a hmotností 49 kg – podle statistik je pouze pět procent žen na světě menších nebo lehčích.

Na sedadle spolujezdce se nacházela figurína Hybrid III 50th Percentile, jež hmotností 78 kg představuje průměrného muže.

Mercedes-Benz provedl test v Technologickém centru pro bezpečnost vozidel v Sindelfingenu, které je jedním z největších a nejmodernějších zařízení svého druhu na světě. Automobilka zde ročně realizuje až 900 crashtestů.

Oddělení pro výzkum nehod, založené v roce 1969, analyzuje dopravní nehody vozidel Mercedes‑Benz. Cílem je pochopit, jak k nehodám dochází a které bezpečnostní systémy jim mohly zabránit nebo snížit jejich závažnost.

Model EQA o hmotnosti kolem 2,2 t a výrazně těžší luxusní vůz EQS SUV vážící tři tuny se střetly polovinou přídě. Foto: Mercedes-Benz

Vysoká úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti je dlouhodobě jednou z klíčových vlastností vozů Mercedes-Benz, a platí to i pro stále populárnější elektromobily na českém trhu. Dle přehledu registrací Svazu dovozců automobilů v ČR 9/2023 je Mercedes-Benz za první tři čtvrtletí s 312 registrovanými elektromobily a 55% meziročním nárůstem na 5. místě celkově mezi všemi značkami v ČR.

Cílem bylo ověřit, že vozy nabízejí maximální bezpečnost osobám s rozdílnou postavou. Foto: Mercedes-Benz
Související články
Technika 9.7.2025
Představte si robota, který se sám orientuje v temném podzemí, analyzuje stěny tunelu a rozpozná člověka i nečekanou trhlinu. Ne, to není sci-fi – to je JULBOT. A právě takoví roboti se dnes učí pracovat v podzemní laboratoři ČVUT. Moderní stavebnictví se posouvá hluboko pod zem – a s ním i technologie, které mu pomáhají. […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz