Domů     Technika
Četník 3008 ze Saint-Tropez
Jan Zelenka 3.8.2023

Byl vyrobený v Sochaux někdy před rokem. Teď jel kolem na cestě do té nejmalebnější části Francie. Do země vína, levandulí, zámků a neskutečné atmosféry, do kouzelné Provence.

V dosud největším testu 21. Století jsme vyzkoušeli jedno z nejprodávanějších auto Evropy, SUV Peugeot 3008 ve verzi GT. A byla to opravdu mimořádná Grand Tour: Za 9 dní jsme projeli 7 zemí a urazili 3569 km.

Dokonalost na čtyřech

Peugeot 3008 GT má vzezření mnohem dražšího auta – je prokazatelně pohledný, dokáže být překvapivě ekologický a reprezentativně noblesní – i do Monaka. Podvozek se dokonale přizpůsobil zákrutám v okolí malebného Roussillonu, který patří mezi nejkrásnější vesnice Francie, a v Gordes, kde se natáčel i Dobrý ročník, ukázal perfektní ovladatelnost díky poloměru otáčení 10,7 m.

Navíc v sytě rudé barvě nádherně kontrastoval s levandulovými lány kolem městeček Lourmarin a Lacoste.

Síla volby

V Provence mají Francouzi všechno – kopce, moře, venkov, zámky. Nejlepší croissanty, hlemýždě, lanýže i žáby. Mají všechno, co si člověk může přát, a k tomu navíc vína a většinou nová auta… často Tesly, nejvíce ale Peugeoty.

„Jste Češi a máte francouzské auto, dobrá volba,“ říkala mi jedna paní ve vůní prosyceném Grasse, hlavním městě parfémů, „… a řídíte jako Francouzi,“ smála se v okénku, když jsem musel couvat desítky metrů ve velmi úzké uličce, aby mohla projet.

V Provence se tím víc couvá, čím větší máte auto. Takže řídit kompaktní crossover SUV segmentu C občas chce trochu zkušeností – tím spíš v centru  Saint-Tropez, kde žije 5000 obyvatel, ale každý den přijede a připluje na 100 000 turistů.

Nikde jinde nejsou tak kouzelné lány levandulí, jako v Provence. Foto: Pixabay

Nejstarší stále fungující automobilová značka na světě Peugeot vyrábí kompaktní 3008 od roku 2016, za tu dobu si vydobylo uznání, stalo se bestsellerem v Evropě a získalo prestižní ocenění Car of the Year 2017.

To nový Peugeot 3008 přijel předloni jako dokonalé ztělesnění koncepce „Power of choice“. Síla volby. A že je na výběr. Vrcholem nabídky je pozoruhodně úsporná a výkonná verze Hybrid4 300 e-EAT8 s li-ion baterií s kapacitou 13,2 kWh a dojezdem čistě na elektřinu 59 km.

Pak tu jsou tříválcové benzíňáky a čtyřválcové diesely s pohonem dvou nebo čtyř kol.

Když 130 koní stačí

Právě univerzální nafťák 4×4 s motorem 1.5 BlueHDi a výkonem 96 kW (130 koní) spřažený s automatickou osmistupňovou převodovkou a krouťákem 300 Nm byl „naší volbou“. Vzhledem k očekávanému nájezdu. Plně naložený v kufru (až 591 l) a hlavně v kabině (4 dospělí) zvládl přes 3500 km s průměrnou rychlostí 67 km/h a především s kombinovanou spotřebou 5,7 litru. Velmi slušné.

Četnická stanice v Saint-Tropez. Foto: Archiv

Plné auto systému pro ochranu

“Síla rozumné volby” to byla i proto, že sedačky 3008 GT patří k tomu nejlepšímu a nejpohodlnějšímu z běžných aut, do čeho muže řidič na tisíce kilometrů při Grand Tour zabořit hýždě. Pohodlný posez pak umocní velmi příjemně tvarovaný malý volant a infotainment s rychlým ovládáním tlačítek a dotykové obrazovky.

Nová 3008 má rovněž rozšířené rozpoznávání dopravních značek (stop, zakázaný směr jízdy, zákaz předjíždění, …), což na okreskách mezi Saint Tropez a Cannes oceníte. K tomu má přední a zadní 360° kameru, a systém, který sleduje pozornost řidiče, a hlídá jeho bdělost při rychlostech nad 65 km/hod pomocí analýzy mikropohybů volantu.

Pont du Gard, akvadukt v jižní Francii, asi 25 km severovýchodně od města Nîmes, postavený v 1. století př. n. l. Římany. Foto: Archiv

A pak je tu něco, co vědci kdysi vynalezli pro armádu, následně inženýři zavedli do prémiových vozů, a teď to něco dorazilo i do segmentu kompaktních SUV – noční vidění (Night Vision). Umožňuje rozpoznat osoby a zvířata před vozem ve tmě nebo v podmínkách s nízkou viditelností.

Systém funguje na dálku až 200–250 m, tedy na asi 20 % procentech rovinek v Provence – zbytek jsou zatáčky. Infračervené záběry zobrazuje na digitálním přístrojovém panelu v zorném poli řidiče. Vyzkoušeli jsme si to, funguje to, ale ne na netopýry v okolí Grasse.

Ti Francouzi…

Kousek od Lourmarinu ve vnitrozemí pokryté fialovými lány levandulí jsou silnice tak úzké, že se sem vejde právě jen jedno auto. Do toho centrum v Nice a Cannes, jednosměrky Avignonu nebo Nimes, přeplněné Saint-Tropez.

To vše je spíš dělané na menší auta typu Peugeot 208/2008, ale i díky systémům, kamerám se ani s 3008 nemusíte bát. A když už musíte sjet do příkopu kvůli další 3008, hodí se mít 4×4. Využili jsme i systém automatického nouzového brzdění, který rozpoznává chodce a cyklisty, a to ve dne i v noci, v rychlosti 5–140 km/hod. Protože Francouzi velmi rádi jezdí na kole.

Databox

9 dní

7 zemí

3569 km

spotřeba: 5,7 l/100 km

Průměrná rychlost: 67 km/h

Rozměry (d/š/v): 4447/1906/1624 mm

Cena: od 930 000 Kč

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz