Využívání umělé inteligence v mnoha sférách je nyní aktuálním diskuzním tématem. Jedni jsou jí nakloněni, druzí ji považují za časovanou bombu. Asi zde bude platit více než jinde, že AI je skvělým sluhou, ale špatným pánem..
Umělá inteligence (AI) má neskutečný potenciál. Vědci z Kalifornské univerzity v San Diegu jsou přesvědčeni o tom, že by konverzační nástroje založené na jazykovém modelu ChatGPT mohly pomáhat s rutinními otázkami, na které pacienti odpovídají předtím, než je vyšetří lékař.
„Možnosti zlepšení zdravotní péče pomocí umělé inteligence jsou obrovské,“ myslí si doktor John Ayers z Kalifornské univerzity. Na rozdíl od lékaře totiž umělá inteligence nebude nevyspalá, ani ve stresu. Svá tvrzení zakládá na provedeném výzkumu.
Výpomoc pro lékaře
Vědci si ale rozhodně nemyslí, že by někdy v blízké či vzdálené budoucnosti mohla AI lidské lékaře zcela nahradit. Není možné, aby odpovědnost za rozhodování o zdraví lidské bytosti měly stroje. Už jen proto, že si ChatGPT často odpovědi vymýšlí či neposkytuje úplně pravdivé informace.
Pokud by však měla AI pouze klást rutinní dotazy, riziko lživých informací, poskytnutých pacientovi, by se tím minimalizovalo. A naopak by pak AI představovala významnou úsporu času.
Odborníci z Kalifornské univerzity se rozhodli provést malý výzkum, jehož závěry zveřejnili v časopise JAMA Interal Medicine. K jeho provedení využili údaje z fóra AskDocs na sociální síti Reddit. Lidé v něm mohou klást dotazy týkající se jejich zdraví a zdravotního stavu, a ověření lékaři a zdravotníci jim na ně odpovídají.
Vědci náhodně vybrali 195 konverzací mezi lékařem a tazatelem z tohoto fóra a stejné dotazy položili i ChatGPT.
Kvalitnější a empatičtější odpovědi
Komise složená ze tří profesionálních lékařů pak hodnotila, která odpověď jim přišla kvalitnější, a to jak z lékařského hlediska, tak s ohledem na míru empatie vůči tazateli. Při posuzování samozřejmě nevěděli, která odpověď pocházela od lidského lékaře a která od umělé inteligence.
V 79 % případů dala komise přednost odpovědím umělé inteligence před odpověďmi člověka. Za kvalitnější bylo považováno 79 % odpovědí ChatGPT ve srovnání s 22 % odpovědí lékařů.
Zároveň bylo 45 % odpovědí, poskytnutých umělou inteligencí, hodnoceno jako empatických či velmi empatických ve srovnání s pouhými 5 % odpovědí lékařů. Christopher Longhurst, další z vědců, kteří se na studii podíleli, k tomu říká:
„Výsledky naznačují, že nástroje, jako je ChatGPT, mohou účinně přinášet vysoce kvalitní, personalizované lékařské rady.“ Je však třeba mít na paměti, že ChatGPT byl naprogramován tak, aby projevoval vysokou míru empatie.
Odpovědi jím poskytované byly delší než ty, co dávali lékaři, což mohlo přispět k tomu, že za ně uměla inteligence obdržela vyšší hodnocení.