Domů     Zajímavosti
Jezte společně aneb Benefity rodinné večeře
Zdroj: Unsplash, Cristiano Pinto

Večeře v rodinném kruhu jsou příjemným zakončením dne, příležitost se uvolnit a popovídat si se svými blízkými. I když je Češi milují, každý den si je dopřává jen 9 % rodin. Alespoň třikrát týdně pak 60 % rodin.

Společné večeře přitom přinášejí spoustu výhod, včetně zdravotních. Třeba….

Nejnovější průzkum uskutečněný v září tohoto roku American Heart Association, kterého se zúčastnilo na 1 000 dospělých Američanů, ukazuje, že společná rodinná večeře pomáhá snížit hladinu stresu. Potvrdilo to 91 % dotázaných.

Dr. Erin Michosová, ředitelka preventivní kardiologie na univerzitě Johnse Hopkinse v americkém Baltimoru, k tomu říká: „Sdílení jídla s ostatními je skvělým způsobem, jak snížit stres, zvýšit sebevědomí a zlepšit sociální spojení, zejména u dětí.“.

Snížení rizika onemocnění srdce

A dodává: „Neustálý, chronický stres může celoživotně zvyšovat riziko srdečních onemocnění, jakými jsou infarkt myokardu nebo mozková mrtvice, proto je důležité, aby dospělí lidé našli metody, jak stres co nejvíce snížit a lépe ho zvládat.“ A jednou z nich mohou být právě společné rodinné večeře.

Až 54 % účastníků průzkumu řeklo, že jim společné jídlo připomíná, aby zpomalili a dali si pauzu. Zhruba 67 % lidí pak uvedlo, že jim sdílení společných okamžiků u jídla připomíná důležitost spojení s ostatními lidmi.

Méně stresu a více zdravého jídla

Nemusí se jednat jen o společné večeře, stejný přínos budou mít i víkendové snídaně, případně oběd snězený se spolupracovníky. Až 69 % účastníků výzkumu uvedlo, že se cítili méně vystresovaní poté, co mohli v práci poobědvat s kolegy.

Navíc, pokud budete pravidelně jíst domácí stravu, budete mít menší sklon k tloustnutí, protože doma uvařené pokrmy nejsou zpravidla tak tučné a nezdravé jako jídla z restaurací, zejména fast foodů. Pravděpodobně budete chtít být dobrým vzorem dětem, a tak budete automaticky sahat po zdravějších potravinách, a tím pozitivně ovlivňovat zdraví své i svých dětí.

Zdroj: Unsplash, Brooke Lark

Přehled o životě dětí i partnera

Během společného jídla v uvolněné atmosféře si také snáze uvědomíte pocit nasycení a nebudete mít tendence se přejídat. I tím snížíte pravděpodobnost rozvoje obezity. Pokud budete pravidelně večeřet se svými dětmi, a to i těmi odrostlejšími, budete díky tomu mít stále přehled o jejich životě.

Ačkoliv teenageři nejsou zrovna nejsdílnější, nad talířem dobrého jídla se snáze uvolní a otevřou. Zároveň budete moci odhalit jejich případné stravovací problémy, zejména poruchy příjmu potravy.

Lepší školní výsledky

Studie provedená na 8 000 evropských dětech zjistila, že díky společným rodinným večeřím se u dětí sníží riziko rozvoje obezity až o 30 %. Nic se ale nemá přehánět, objednaná pizza spolehlivě vykouzlit úsměv na dětské tváři a zvýší pocit sounáležitosti v rodině.

Společné večeře mohou dětem pomoci zlepšit i jejich školní výsledky. Díky povídání u stolu se naučí lépe se vyjadřovat a dojde k obohacení jejich slovní zásoby.

Podle studie zveřejněné v New Directions for Child and Adolescent Development se děti mohou v průběhu rodinné večeře naučit více nových slov než díky pravidelnému čtení pohádek před spaním.

Větší sebedůvěra a menší sklon k závislostem

Pohoda a uvolněná atmosféra u stolu v nich navíc vzbudí pocit sounáležitost a bezpečí. Budou tak šťastnější a zároveň si budou více věřit. Zároveň se napodobováním chování rodičů naučí správně stolovat i vybírat si zdravější pokrmy i mimo domov.

Podle studie Národního centra pro drogové závislosti při Kolumbijské univerzitě mají děti, které se účastní rodinných večeří pětkrát a více týdně, se svými rodiči bližší a hlubší vztahy. Zároveň jsou méně náchylné k závislostem, zejména na drogách a alkoholu.

Autor: Alexandra Fiedlerová

Související články
Řekla Eufrat, která se táhne v délce 2 800 kilometrů mezi dnešním Tureckem a Irákem, se stala hybnou silou dávných změn. Její záplavy vytvořily bohatou zemědělskou půdu, z níž vznikla první starověká města, která vydláždila cestu pro rozvoj písma, centralizované moci a práva. Vědci strávili dlouhé roky bádáním, týkajícím se jejího záhadného původu… Řeky Eufrat […]
Objev díky ledu dobře zachované mumie Homo tyrolensis v roce 1991 byl senzací tehdy a nepřestává fascinovat ani dnes. Zkoumání ostatků ledového muže Ötziho rozhodně nekončí. Vědcům se totiž nyní z kvasinek, které se usadily v jeho těle krátce po smrti, podařilo upéct chléb a v plánu je i pivo! Mumie byla nalezena v září […]
Zajímavosti 8.6.2026
Stádo antilop prchá před smečkou lvic na lovu. Šelmy jsou hladové, potřebují jíst. Antilopy žene vpřed touha přežít. Je to odvěký závod mezi kořistí a predátorem. Zvířata nemohou tušit, že místo, kde tenhle závod o život probíhá, bude jednou zřejmě roztrženo vedví. Lidé vnímají rozložení kontinentů tak, jak se je naučili ve škole z map, […]
Hned tři studie současně poskytly důkaz o tom, že injekce na hubnutí s obsahem GLP-1 by se mohly stát součástí sady nástrojů pro boj s rakovinou, protože snižují riziko jejího výskytu a šíření. Léky obsahující GLP-1 napodobují přirozený hormon v těle zvaný glukagonu podobný peptid-1, který pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a chuť k […]
Vzhledem k tomu, že se kmen eboly Bundibugyo šíří v africkém Kongu a Ugandě, vědci a výzkumníci se snaží najít rychlá řešení k zastavení epidemie. Jaké jsou možnosti? Proti kmenu eboly Bundibugyo, který se aktuálně šíří v Demokratické republice Kongo (DRK) a Ugandě, neexistuje žádná vakcína ani účinná léčba, ale tento týden tři vývojáři vakcín […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz