Domů     Medicína
Znečištěný vzduch je katem desetitisíců lidí
Martin Janda 21.1.2023

Nedávná studie Harvardovy univerzity a dalších vědeckých pracovišť došla k závěru, že spalování fosilních paliv zkracuje každý rok život osmi milionům Britů. Další vědecké práce hovoří o jiných číslech, ale v jednom se shodují: špivaný vzduch je nekompromisním zabijákem..

„Spalování fosilních paliv, jako je uhlí, benzin nebo nafta, může za smrt každého pátého člověka na celém světě,“ říká Karn Vohra z Univerzity v Birminghamu. To ve výsledku znamená, že škodliviny v ovzduší zabijí každoročně 25 000 tisíc Čechů.

Světová zdravotnická organizace WHO nyní doporučuje zpřísnění limitů emisí v ovzduší. Kdyby se začaly dodržovat, tak by se podle španělských badatelů z barcelonského Ústavu globálního zdraví (ISG) podařilo v globálním měřítku zabránit 114 000 úmrtí.

Motory v pomalu se sunoucích kolonách běží na plné obrátky a ze stovek výfuků se zatím do ovzduší uvolňuje smrtící koktejl prachových částic, oxidů dusíku, oxidu uhelnatého nebo těžkých kovů. Osobní automobilová doprava je bezesporu pohodlným prostředkem přesunu z místa na místo, ale do měst přináší i spoustu negativ.

Kromě znečištění k nim patří hluk, zpomalení nejen osobní, ale zejména veřejné dopravy nebo nekontrolovaná expanze do veřejného prostoru v podobě aut zaparkovaných na každém rohu. V neposlední řadě nejsou města nafukovací a pro automobilovou dopravu mají své kapacitní limity.

Jen v Praze má automobilová doprava na svědomí víc než čtvrtinu až polovinu veškerých prachových částic. Dalším hříšníkem jsou pak neprůmyslová spalovací zařízení, tedy například topení v domácnosti. V Brně je situace podobná, k domácím zdrojům tepla a automobilové dopravě se zde přidává ještě zemědělství. V evropském měřítku jsou hlavním zdrojem prachových částic právě automobily.

WHO výrazně zpřísnila své doporučení ohledně mezní koncentrace škodlivin ve vzduchu. U polétavého prachu a jemných částic PM2,5 klesl doporučený limit o polovinu na pět mikrogramů na metr krychlový. U oxidu dusičitého, který pochází hlavně z naftových motorů v automobilech, by maximální přípustná koncentrace v budoucnu měla být místo dřívějších 40 pouze deset mikrogramů na metr krychlový.

Evropská unie zatím povoluje koncentrace 40 mikrogramů na metr krychlový u NO2 a 25 mikrogramů na metr krychlový u částic PM2,5. WHO zpřísnění odůvodnila tím, že nové studie, provedené zdokonalenými metodami, ukazují, že dopady znečištění vzduchu na lidské zdraví jsou závažnější, než se dřív myslelo.

Východiskem doporučení byla zmíněná studie ISG, která byla provedena v devíti stovkách měst po celé Evropě. Zpřísnění limitů by mělo pozitivní vliv na zdraví obyvatel zejména velkých aglomerací, jako je Paříž, Milán nebo Atény.

Ovšem zpřísnění limitů by přineslo své žádoucí výsledky i v českých zemích. V České republice by nové omezení koncentrace NO2 mělo největší dopad v Praze, kde by zpřísnění limitu zvýšilo počet úmrtí, kterým se dalo vyhnout, ze dvou na 425. V Brně by to pak bylo z nuly na 97. U jemných částic PM2,5 by se potenciální pokles úmrtí zvýšil ze 419 na 808 v Praze a z 270 na 367 v Ostravě.

Emise z automobilové dopravy jsou nevypočitatelné a tak trochu zákeřné. Ale jak ukázala měření expertů z ČVUT, v první řadě cílí na samotné řidiče. Posádka vozu dýchá dvakrát špinavější vzduch než lidé, kteří raději při cestě stejnou trasou využijí městskou hromadnou dopravu nebo své nohy.

Kabina automobilu tedy řidiče nijak výjimečně nechrání. Výzkumníci ze svých dat zjistili, že zásadním faktorem je zde vzdálenost od výfuků aut. A řidič, který stojí v koloně nebo třeba jen chvíli na červené, jej má skutečně pod nosem.

V ulicích, které sice nejsou příliš vzdáleny od hlavních tahů, ale jsou klidnější, koncentrace škodlivin prudce klesají.

S prachovými částicemi je to však přece jen složitější. Pokud člověk bydlí i třeba sto metrů od silnice, kde projedou každodenně tisícovky automobilů, koncentrace těchto částic zvyšují jak riziko onemocnění dýchacích cest, tak infarktu.

Navíc ty nejjemnější prachové částice se dostávají až do krevního řečiště, kde se na ně snadno navážou karcinogenní látky.

FOTO: Geotab, Pinterest

..
Související články
Svět si nedávno prošel pandemií covidu, každoročně se objevují chřipkové epidemie a obavy vzbuzuje i ptačí chřipka. Kontrola šíření virů tak zůstává i nadále globální výzvou. Vědci z University of Pennsylvania se pokusili vyvinout antivirovou žvýkačku bránící přenosu viru chřipky či herpes simplex mezi lidmi. Vyrobená je z luštěniny! Předtím, než vypukla pandemie covidu, používal […]
Demence souvisí se ztrátou paměti, zmateností a kognitivními problémy. To se ví. Co když ale první varovné signály nepocházejí z mozku, ale z očí? Nedávná vědecká studie ukázala, že změny ve zrakovém vnímání mohou předpovědět demenci až 12 let před její oficiální diagnózou. Zjištění otevírají dveře novým možnostem včasné detekce a prevence neurodegenerativních onemocnění. Zrak […]
Invazivní biopsie neboli odebrání malého kousku tkáně z míst, kde předchozí zobrazovací metody neposkytly jasnou informaci o tom, zda pacient trpí rakovinou či nikoliv, by se v blízké budoucnosti mohla stát minulostí. Nahradit by ji mohli miniroboti schopní pořídit snímky přímo z nitra vašeho těla. První takový robot, označovaný jako OME (oloidní magnetický endoskop), vznikl […]
Může technologie zrušit smrt, jak ji známe? Možná ano. Uchování mozku by podle jednoho mladého australského vědce mohlo být možnou cestou k tomu, aby lidstvo překonalo své největší biologicky dané omezení. V roce 1918 bylo Elizabeth Hughes Gossettové jedenáct let. Místo, aby si hrála s jinými dětmi, pomalu umírala. Lékaři jí totiž diagnostikovali diabetes 1. […]
Na první pohled to může znít paradoxně – znečištění ovzduší, které je spojováno s celou řadou vážných zdravotních problémů, by mohlo mít i jeden nečekaný ochranný účinek. Nedávná studie naznačuje, že vyšší koncentrace jemných částic PM10 a PM2.5 mohou snižovat riziko vzniku melanomu, nejnebezpečnějšího typu rakoviny kůže. Mechanismus je jednoduchý: částice v ovzduší blokují ultrafialové […]
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz