Domů     Příroda
Loď budoucnosti se obejde bez tankování paliva!
Zdroj: Ulstein Press Release

Norská společnost Ulstein představila ekologickou loď, která bude mít nulové emise oxidu uhličitého. Dokonce bude umět dodávat energii čtyřem dalším lodím s bateriovým pohonem. Vítejte v budoucnosti….

Plavidlo nesoucí jméno Thor odkazuje nejen na severského boha hromu, ale především na prvek thorium, který by měl pohánět jeho palubní jaderný reaktor. Zařízení Thorium Molten Salt Reactor (MSR) představuje typ jaderného reaktoru s roztavenou solí, který byl poprvé testován už v 60. letech 20. století a je považován za bezpečnější alternativu k tradičním jaderným reaktorům. Protože pracuje při mnohem nižším tlaku a jeho roztavení je nemožné.

V jádře MSR by radioaktivní thorium, o jehož využití jakožto zdroje energie se hovoří už od roku 2008, ohřívalo roztavenou sůl, která by měnila vodu na páru a ta potom poháněla turbínu na výrobu elektřiny.

Pokud by se aktivní zóna přehřála, solná směs by automaticky stekla do ochranné nádoby, kde by bezpečně ztuhla. Loď fungující na tomto principu by nikdy nepotřebovala doplňovat palivo, naopak by si ještě tvořila vlastní zásobu elektřiny.

Elektřina pro čtyři manželky

Tou by mohl 149 metrů dlouhý Thor zásobovat až čtyři doprovodné lodě. Jednu takovou, pojmenovanou Sif podle zlatovlasé severské bohyně a Thorovy manželky, společnost Ulstein představila rovněž. Výletní loď Sif měří 100 metrů a na svoji palubu pojme až 80 cestujících a 80 členů posádky.

Vybavena by měla být polovodičovými bateriemi. Tento nový typ baterie je vnitřně pevný, na rozdíl od dnes používaných, tekutých lithiových baterií, a nabízí větší kapacitu i lepší odolnost vůči ohni. Očekává se, že by právě tyto baterie mohly do deseti let pohánět i novou generaci elektromobilů.

Vodní doprava přispívá k znečišťování životního prostředí roční produkcí téměř 940 milionů tun oxidu uhličitého, což představuje 2,5 % celosvětových emisí skleníkových plynů. Obě lodě tak mají obrovský potenciál umožnit emisně čistou lodní dopravu.

Thor vybavený vrtulníky, hasičskou výbavou, záchrannými rameny, pracovními čluny, autonomními povrchovými vozidly, drony, jeřáby, laboratořemi či přednáškovými sály může dlouhodobě působit v nejrůznějších podmínkách.

Emisně čistá lodní doprava

Sif je pak klasickou výletní lodí, která se může plavit bezemisně například i v arktických a antarktických vodách. Do roku 2026 budou západonorské fjordy, dvě dlouhé pobřežní zátoky v jihozápadním Norsku, jež jsou na seznamu světového dědictví UNESCO, uzavřeny pro výletní lodě a trajekty.

Vjezd bude umožněn jen plavidlům s nulovými emisemi. Pokud by podobné předpisy vstoupily v platnost i jinde ve světě, umožnilo by to rychlejší přechod na čistší lodní dopravu.

Jak Thor, tak Sif mají neobvyklou, dozadu skloněnou příď, která se nazývá X-BOW. Na rozdíl od klasické přídě, která se zvedá na vlnách a pak někdy prudce klesá, děla tento design loď stabilnější, schopnou vlny prorážet.

Výsledkem je nejen hladší plavba, ale i snížená spotřeba paliva a menší mechanické opotřebení lodi. Hlavní designér Ulsteinu Øyvind Gjerde Kamsvåg věří, že „plně funkční loď bychom mohli spustit za 10 až 15 let.“.

Související články
Objevy Příroda 19.5.2025
Klimatická změna rychle proměňuje arktickou tundru, potvrdila rozsáhlá mezinárodní studie, kterou publikoval časopis Nature. Vědci po čtyři desetiletí sledovali více než 2 000 rostlinných společenstev napříč Arktidou a zjistili, že změny nejsou jednotné – zatímco některé oblasti zaznamenaly přírůstek druhů, jiné naopak ztrácely svou biologickou rozmanitost. Mezi výzkumníky, kteří se na projektu podíleli, byl i […]
Objevy Příroda 19.5.2025
Půlroční expedice doktorského studenta z Biologického centra AV ČR a Jihočeské univerzity na tropickém ostrově Nová Guinea přinesla jedinečný objev. František Vejmělka jako první zdokumentoval jednoho z největších myšovitých hlodavců světa – velekrysu Mallomys istapantap. Tento tajemný noční tvor obývá chladné mlžné horské pralesy a pláně v nadmořských výškách 3700 metrů a pro vědu byl znám pouze z několika […]
Příroda 18.5.2025
Nově analyzovaná fosilie Archaeopteryxe, získaná Fieldovým muzeem v Chicagu v roce 2022, přinesla zcela nové poznatky o tom, jak se první ptáci naučili létat. Tento exemplář, původně pocházející z Bavorska, je prvním, u kterého byly identifikovány specializované terciální peří na části horních končetin. Tato pera vytvářejí aerodynamický přechod mezi křídlem a tělem, což je adaptace […]
Že osiřeli, je na šimpanzích znát i v dospělosti. Obzvlášť na to doplácejí samci, mívají horší postavení ve skupině a méně potomků. Trauma osiření je dokonce vidět na magnetické rezonanci, jelikož trvale mění strukturu mozku.   Šimpanzi jsou ve zvířecí říši nápadní nezvykle dlouhým dětstvím, které trvá 13 až 15 let. Důvod je podobný jako u […]
Objevy Příroda 12.5.2025
Sršni asijští se stali nechtěnou součástí evropské krajiny a snižují počty užitečných opylovačů. Tento invazní druh pochází z jihovýchodní Asie, ale od prvního výskytu ve Francii v roce 2004 se přes veškerou snahu o vymýcení postupně šíří dál. Zatím mu v tom podle odborníků nebrání ani žádný přirozený nepřítel. V polovině dubna začínají ze zimovišť vylétat […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz