Smrt zůstává ve společnosti tabuizovaným tématem, což je pravděpodobně jeden z hlavních důvodů, proč oblast pohřebnictví nedoznala za poslední století prakticky žádných změn. Dosáhnout určitého pokroku se nyní chystají zástupci českého startupu Goodbye, kteří chtějí značně zaprášené pohřebnictví obohatit o digitalizaci i další způsoby zjednodušení, jenž se dotknou nebožtíka i pozůstalých.
Podle zakladatele Jiřího Štěpánka to všechno začalo skromnou snahou zjednodušit proces psaní závěti skrze speciální web. Práce na tomto unikátním projektu ovšem samotného zakladatele i jeho kolegy pohltila natolik, že se nakonec rozhodli oblast pohřebnictví zmodernizovat poněkud odvážnějším způsobem.
Jako jednu z prvních věcí si vzali do parády netransparentní ceny pohřebních služeb, které jsou v některých případech klientům zamlčovány až do posledních chvíle a oznámeny až při osobním setkání v kanceláři.
To chce Goodbye změnit pomocí srovnávače na svých stránkách, kde je možné porovnat jednotlivé pohřební služby.
Více na: https://goodbye.cz/
Zájem o skromné obřady
To hlavní, co chce ale mladá firma nyní inovovat, jsou samotné pohřby. Respektive přístup k rozloučení se zesnulým. Startup totiž přišel s výsledky vlastního výzkumu, které odhalily značný vzestup popularity skromných pohřbů v nejužším rodinném kruhu na úkor pohřbů honosných a hojně navštěvovaných.
Firma proto do svého portfolia služeb přidala také kremaci bez obřadu, kterou je možné si objednat i vyřešit plně online. V ceně je přeprava zesnulého, vyřízení dokumentů, kremaca a doručení urny s popelem až domů.
Způsob rozloučení si přitom může každý určit podle sebe, ať už půjde o rodinný výlet, posezení, nebo vůbec nic.
Moderní pohřbívání v zemi vycházejícího slunce
Zatímco Češi v modernizaci pohřebnictví zatím pouze jemně našlapují, asijské země svou vášeň pro moderní technologie v plné míře promítly i do této choulostivé oblasti. Největšího posunu doznalo Japonsko, které přišlo se supermoderní tokijskou svatyní, jež nabízí místo posledního odpočinku v podobě 2 046 sošek buddhů.
Pohřbívání jako celosvětový hit
Svatyně Ruriden na hřbitově v centru Tokia měla původně poněkud jiné poslání. Hlavní představený chrámu se však dlouhodobě potýkal s problematikou zanedbaných hrobů osamělých lidí, a tak se zrodil nápad učinit ze svatyně technologický skvost, který podobným problémům učiní přítrž.
Systém funguje tak, že si dálkovým ovládáním otevřete dveře od svatyně, načež centrální mozek okamžitě ví, s kým má tu čest. Následně přistoupíte k zabudovanému tabletu, kde elektronickou kartou nebo ručně „aktivujete“ svého příbuzného.
Pod každou z malých sošek je uschován popel jednoho zemřelého. Osvětlení vám pak ukáže, nad kterou z nich můžete na zesnulého zavzpomínat.
Popel zesnulého trendem šperkařství
Ve Švýcarsku je už posledních několik let kontroverzním trendem výroba diamantů z kremačního popela příbuzného či blízkého přítele. Cena se pohybuje v rozmezí 5000 – 21 000 švýcarských franků (přibližně 73 500 – 514 500 Kč) podle velikosti výsledného produktu, což je dvakrát více než srovnatelný diamant z klenotnictví.
Jistým problémem je i fakt, že původ uhlíku nelze jednoznačně prokázat, a tak Vám nikdo stoprocentně nezaručí, že máte v diamantu skutečně toho, koho jste si přáli.