Domů     Technika
Když energii vládne vítr
Pavel Polcar
od Pavel Polcar 6.7.2022
Foto zdroj: Pixabay

Nejen solární energie je „hudbou budoucnosti“, své k tomu má co říct také vítr. Přeměnou z kinetické energie vzduchu proudícího oblastmi s různým tlakem na elektrickou energii se zabývají větrné elektrárny.

Zařízení je tvořeno vysokým sloupem s hřídelí na vrcholu s větrným kolem nebo vrtulí. Vítr vrtuli následně roztáčí a připojený elektrický generátor vyrábí elektrickou energii. Značnou výhodou je obnovitelný charakter a nepatrný vliv na životní prostředí.

Ale i zde se najdou nevýhody, jako např. nevypočitatelnost, nestálost dodávek energie a ohrožení ptáků pohybujících se v blízkosti zařízení.

reklama

Přes nepříznivé dopady jsou větrné elektrárny pokládány za perspektivní zelenou technologii. Výkonné větrné elektrárny můžete dnes najít na více než osmdesáti místech v České republice. Nezajišťují však ani jedno procento spotřeby elektřiny na našem území, a dodávají tak do sítě méně energie než další ekologické zdroje, jako jsou solární či vodní elektrárny.

Po roztočení vrtule elektrárny se pohybová energie větru přeměňuje na rotační mechanickou energii. Ta je následně vedena prostřednictvím převodovky do generátoru, kde z ní vzniká energie elektrická. Na základě údajů naměřených zabudovaným anemometrem, který snímá rychlost proudění větru, lze zvyšovat výkon elektrárny nakláněním listů vrtule.

Větrné turbíny vyrábějí sice elektrický proud bez emisí, jenže jsou hlučné, v krajině mnohdy působí jako pěst na oko. Kromě samotné nestálosti větru, je u způsobu získávání energie prostřednictvím turbín ještě jeden problém – mrtví ptáci.

Podle norské studie lopatky rotorů ročně zabíjejí sta tisíce opeřenců. Skupiny ochránců přírody odhadují, že celosvětově za rok zabijí až milion ptáků a netopýrů. Jak tomu zabránit? Větrné elektrárny by se tak daly nazvat ptačími gilotinami.

reklama

Lopatky největších větrných elektráren při rotaci opisují kruh o průměru 154 metrů a jejich konce rozrážejí vzduch rychlostí 270 až 320 kilometrů za hodinu, pro ptáky tak jde o jakési obří gilotiny. Pro výzkumníky z Norského institutu pro výzkum přírody (NINA) existuje celkem snadný „recept“ na to, jak to změnit.

Naštěstí existují nákladově efektivní opatření, která lze použít ke snížení rizika kolizí s ptáky. V jedné z našich studií ve větrné elektrárně Smøla jsme zjistili, že úmrtnost se snížila o 70 % po natření jednoho ze tří listů rotoru černou barvou.

Díky zvýšenému kontrastu jsou větrné turbíny pro ptáky viditelnější, aby se zabránilo kolizi,“ říká Roel May, výzkumný pracovník Norského institutu pro výzkum přírody. Experti skutečně shromáždili data o zabitých ptácích čtyřmi turbínami v norské větrné farmě Smøla mezi roky 2006 až 2013.

Zkoumané turbíny v průběhu tohoto období zabily celkem 18 ptáků. Od roku 2013, kdy jednu z lopatek natřeli po následujících 7 let, jich bylo „jen“ šest. Počet obětí se tedy snížil o dvě třetiny. Pravda, studie operovala s nízkými počty.

reklama

Lze však věřit tomu, že natřené lopatky mohou ptáci lépe vidět. Rotující černá lopatka vizuálně vystupuje z krajiny. Toto opatření bude mít velký význam, pokud jde o snížení rizika kolizí pro orly běloocasé, Norsko má zvláštní odpovědnost za ochranu tohoto i dalších druhů.

reklama
Související články
3D tisk ušel za několik málo let skutečně dlouhou cestu, moderní technologie umožňuje tisknout trojrozměrné objekty pomocí naprogramované předlohy. 3D tisk se vyvinul až tak, že dnes již touto technologií dokážeme postavit i dům. Ať už se jedná o bungalov, či o několika patrovou budovu, 3D tisku se nekladou v tomto ohledu meze. V posledních […]
Vědci ze Švédska sledovali čtyři lidi, kteří v průběhu 3 až 7 let dostali osseointegrované implantáty ovládané myslí k běžnému užívání. Podle vedoucího výzkumu Maxe Ortize Catalana, docenta na Chalmerské technologické univerzitě, je to poprvé, kdy lidé mohli sami doma používat takovouto bionickou ruku. Technologie byla podrobně studována v laboratoři, ale vědci ji chtěli vyzkoušet […]
Sny o malých létajících strojích, které by představovaly taxislužbu, mají výrobci letadel a helikoptér již nějakou dobu. Cílem je především tuto formu přepravy zrychlit a vyhnout se tolik přeplněným silnicím. Tím největším hráčem na tomto poli je patrně francouzský Airbus, jenž je spojovaný především s velkými dopravními letadly. Airbus své plány na danou formu přepravy […]
Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu se pouští do vyšetřování další kontroverzní nehody autonomní Tesly. Vůz tentokrát srazil člověka na motorce, který zraněním podlehl.    Za posledních šest let je to již 38. smrtelná nehoda „pokročilých asistentů“, což zneklidňuje stále více odborníků i běžných účastníků silničního provozu. Nehodu podle všeho způsobila Tesla Model 3 […]
Britská společnost Rolls-Royce je známá především díky svým luxusním automobilům. Jen málokdo ví, že se však angažuje také ve výrobě leteckých motorů a nově se pustila i do výroby elektrických letadel. Předně, pokud se řekne Rolls-Royce, zapomeňte na automobily, práva na jejich výrobu patří německému koncernu BMW, tato legendární značka se nyní specializuje pouze na […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz