Domů     Technika
Když energii vládne vítr
Pavel Polcar 6.7.2022
Foto zdroj: Pixabay

Nejen solární energie je „hudbou budoucnosti“, své k tomu má co říct také vítr. Přeměnou z kinetické energie vzduchu proudícího oblastmi s různým tlakem na elektrickou energii se zabývají větrné elektrárny.

Zařízení je tvořeno vysokým sloupem s hřídelí na vrcholu s větrným kolem nebo vrtulí. Vítr vrtuli následně roztáčí a připojený elektrický generátor vyrábí elektrickou energii. Značnou výhodou je obnovitelný charakter a nepatrný vliv na životní prostředí.

Ale i zde se najdou nevýhody, jako např. nevypočitatelnost, nestálost dodávek energie a ohrožení ptáků pohybujících se v blízkosti zařízení.

Přes nepříznivé dopady jsou větrné elektrárny pokládány za perspektivní zelenou technologii. Výkonné větrné elektrárny můžete dnes najít na více než osmdesáti místech v České republice. Nezajišťují však ani jedno procento spotřeby elektřiny na našem území, a dodávají tak do sítě méně energie než další ekologické zdroje, jako jsou solární či vodní elektrárny.

Po roztočení vrtule elektrárny se pohybová energie větru přeměňuje na rotační mechanickou energii. Ta je následně vedena prostřednictvím převodovky do generátoru, kde z ní vzniká energie elektrická. Na základě údajů naměřených zabudovaným anemometrem, který snímá rychlost proudění větru, lze zvyšovat výkon elektrárny nakláněním listů vrtule.

Větrné turbíny vyrábějí sice elektrický proud bez emisí, jenže jsou hlučné, v krajině mnohdy působí jako pěst na oko. Kromě samotné nestálosti větru, je u způsobu získávání energie prostřednictvím turbín ještě jeden problém – mrtví ptáci.

Podle norské studie lopatky rotorů ročně zabíjejí sta tisíce opeřenců. Skupiny ochránců přírody odhadují, že celosvětově za rok zabijí až milion ptáků a netopýrů. Jak tomu zabránit? Větrné elektrárny by se tak daly nazvat ptačími gilotinami.

Lopatky největších větrných elektráren při rotaci opisují kruh o průměru 154 metrů a jejich konce rozrážejí vzduch rychlostí 270 až 320 kilometrů za hodinu, pro ptáky tak jde o jakési obří gilotiny. Pro výzkumníky z Norského institutu pro výzkum přírody (NINA) existuje celkem snadný „recept“ na to, jak to změnit.

Naštěstí existují nákladově efektivní opatření, která lze použít ke snížení rizika kolizí s ptáky. V jedné z našich studií ve větrné elektrárně Smøla jsme zjistili, že úmrtnost se snížila o 70 % po natření jednoho ze tří listů rotoru černou barvou.

Díky zvýšenému kontrastu jsou větrné turbíny pro ptáky viditelnější, aby se zabránilo kolizi,“ říká Roel May, výzkumný pracovník Norského institutu pro výzkum přírody. Experti skutečně shromáždili data o zabitých ptácích čtyřmi turbínami v norské větrné farmě Smøla mezi roky 2006 až 2013.

Zkoumané turbíny v průběhu tohoto období zabily celkem 18 ptáků. Od roku 2013, kdy jednu z lopatek natřeli po následujících 7 let, jich bylo „jen“ šest. Počet obětí se tedy snížil o dvě třetiny. Pravda, studie operovala s nízkými počty.

Lze však věřit tomu, že natřené lopatky mohou ptáci lépe vidět. Rotující černá lopatka vizuálně vystupuje z krajiny. Toto opatření bude mít velký význam, pokud jde o snížení rizika kolizí pro orly běloocasé, Norsko má zvláštní odpovědnost za ochranu tohoto i dalších druhů.

Související články
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
V dubnu 2024 vyzval Bílý dům vědce, s výhledem na plánovanou přítomnost astronautů a posléze i lidských základen na Měsíci v rámci mise NASA Artemis, aby vytvořili standard lunárního času. Skutečnou otázkou však není: „Kolik hodin je na Měsíci?“, ale „Jak rychle tam plyne čas?“ Čas, který ukazují hodiny, dokáže nastavit každý časoměřič, je to […]
Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Technika 28.11.2024
Toyota předvedla koncepční model, který počítá s využitím vodíku, který se odpařuje z nádrže během jízdy. Dosud se odpařený vodík vypouštěl do atmosféry, aniž by se využil. Koncept firma předvedla během závěrečného závodu ENEOS Super Taikyu Series 2024, kterého se účastní s vozem GR Corolla H2 Concept, což je GR Corolla na kapalný vodík. V […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz