Domů     Technika
Citroën ë-C4: Matematika energie
Jan Zelenka 2.6.2022
Copyright William CROZES @ Continental Productions

Doba elektrická klade na zákazníka dilema: Buď se dělají elektro-koráby s dlouhým dojezdem, tedy s obří a těžkou baterkou, anebo menší elektromobily s menším akumulátorem. Rozdíl představuje desítky kilowatthodin, stovky kilogramů a někdy i miliony korun.  Anebo existuje kompromis, Citroën ë-C4 s cenovkou od 870 000 korun..

Informace. Právě ty před koupí elektroauta potřebuje zákazník. A kupecké počty. A velký finanční polštář.

Pak si stačí jen rozmyslet, na co auto vlastně potřebuje…

Volba levnější baterie přiměřené velikosti sice znamená častější dobíjení, na druhou stranu nevozíte stovky kilogramů zbytečně navíc. Dnešní baterky navíc disponují dost vysokou dobíjecí kapacitou a auta mají snadné aplikace plánování cest, u Citroënu je to třeba Free2move s funkcí Charge My Car.

A tak vlastně stačí jen spočítat, kolik korun stojí ta masa kilowatthodin a kilogramů.

kredit: Citroën

Jak efektivní je dneska baterka?

Citroën ë-C4 z toho vychází dobře. S provozní hmotností 1636 kg nabízí standardní koncernovou lithium-iontovou baterii s kapacitou 50 kWh a dojezd 357 km (cyklus WLTP). V dnešní době velmi slušný standard díky technickému pokroku a efektivitě baterií.

Vždycky to tak ale nebylo. „Když jsme v roce 2011 ve spolupráci se značkou Mitsubishi uvedli modely Citroën C-Zéro a Peugeot iOn, kapacita baterie byla 16 kWh a hmotnost 240 kg. V současné době ve vozidlech Citroën ë-C4 a Peugeot 208, 2008 používáme akumulátor 50 kWh o hmotnosti 350 kg.

Z toho vychází snížení hmotnosti na jednu kWh z 15 kg na 7 kg,“ přibližuje techniku koncernu Stellantis Ing. Dalibor Krejčík, technický školitel značek Peugeot/Citroën/DS.

S baterkami to totiž není jako s nádrží. Plná váží stejně jako prázdná. Nabití článků si nelze představovat jako proces „dodání hmoty“ do akumulátoru. Jedná se spíše o rozdělení kladně a záporně nabitích částic k elektrodám.

„Při vybíjení dochází k „promíchání“ těchto částic a tím k vybití článku,“ dodává Dalibor Krejčík.

Citroën ë-C4: Optimální řešení pro dlouhé cesty

Mastodontí auta s 80 nebo 100kilowatthodinovým akumulátorem tahají i 500, 600 kg navíc. Sice mají delší dojezd, ale je to vykoupeno vysokou cenou a zbytečnou energetickou náročností. Menší velikost baterie oproti tomu znamená nižší hmotnost, což má za následek nižší spotřebu.

Nižší spotřebě elektrické energie nahrává i vylepšené tepelné čerpadlo, přidání čidla vlhkosti a optimalizaci přenosového systému…

Dnes má skoro každý elektromobil moderní techniku rychlonabíjení. Citroën ë-C4 využívá konkrétně výkon až 100 kW a optimalizovanou baterii, která se rychle dobíjí. Veřejná 100kW rychlonabíječka zvládne nabít baterie na 80 % za 30 min – to znamená 100 km dojezdu za 10 min.

Wall Box 32 A s třífázovým proudem a příplatkovou nabíječkou 11kW to zvládne za 5 hodin, jednorázovým proudem za 7,5 hodiny. Domácí standardní zásuvka pak za 24 hodin.

kredit: Citroën

Rychlé pravidelnější nabíjení

Dnes se obecně mění pohled na způsob cestování. Ač se to může zdát překvapivé, při překonávání dlouhých vzdáleností je efektivnější zastavovat častěji a na kratší dobu než cestu přerušovat na delší dobu.

Lze to vysvětlit křivkou nabíjení, která u elektromobilu klesá s rostoucí úrovní nabití baterie. Chcete-li optimalizovat dobu nabíjení během cesty a využít maximální nabíjecí výkon baterie, doporučuje se začít nabíjet baterii, když je její úroveň nabití nízká a když dosáhla optimální provozní teploty (například po jízdě na dálnici).

Je to proto, že podobně jako při plnění sklenice vodou je rychlost nabíjení rychlejší na začátku než na konci nabíjení: nabíjení baterie z 80 na 100 % trvá déle než z 0 na 80 %. Tím se ušetří nejen čas nabíjení, ale také peníze.

Předchozí článek
Související články
Objevy Technika 17.12.2025
Na začátku přelomového objevu byl výzkum odborníků z Katedry fyziky Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity Nileshe Kumara, Miroslava Kolose a Františka Karlického, který se týkal dvou takzvaných dvourozměrných materiálů. Šlo o borid fosforu a diselenid chromu. Spojení těchto dvou materiálů, respektive ultratenkých vrstev, dokázalo zefektivnit jejich unikátní vlastnosti – zejména s ohledem na to, že odborníci […]
Technika Zajímavosti 16.12.2025
I v budoucnosti budou města vyžadovat velké množství elektrické energie pro své fungování, a to ideálně z obnovitelných zdrojů. Tuto energii je však třeba někde ukládat. Ve městech budoucnosti by se takovým úložištěm mohl stát speciálně upravený beton, ze kterého se staví domy či chodníky. Jak se vyrábí? Využívání obnovitelných zdrojů energie s sebou nese […]
Architektura Technika 11.12.2025
Odpady nemusí být vyloženě jen problém, ale i příležitost. Cemex, jeden z největších producentů stavebních materiálů, ukazuje, jak proměnit odpad v cenný zdroj energie i materiálu. Díky inovacím v recyklaci betonu a energetickému využití odpadů v cementárně se tak Cemex stává lídrem udržitelného stavebnictví. V České republice vzniká každoročně přes 30 milionů tun odpadu. Mnoho […]
Technika 10.12.2025
Volkswagen uvádí novou generaci oblíbeného kompaktní SUV T-Roc na český trh jako auto Rocku. Zahájení prodeje doprovází totiž rockové rytmy ikonické skladby Song 2 od britské hudební skupiny Blur. Nový etalon v segmentu kompaktních SUV lze nyní pořídit za zvýhodněnou vstupní cenu 699 000 Kč. Druhá generace navazuje na úspěšného předchůdce s více než dvěma miliony prodanými vozy […]
Příroda Technika 10.12.2025
Že samičky některých opeřených letců snášejí vejce do cizích hnízd, je věc celkem známá. Snad každý si v této souvislosti vybaví kukačku. Ta bývá nezvanou návštěvnicí u jiných druhů. Ovšem existuje i takzvaný vnitrodruhový hnízdní parazitismus. To znamená, že samice nechá vejce v hnízdě ptáka stejného druhu. Dělají to kupříkladu některé kachny, vrabci nebo vlaštovky. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz