Domů     Technika
Velký hadronový urychlovač hlásí návrat do práce a hledá pátou přírodní sílu
Martin Janda 23.4.2022

Tři roky byl na neschopence, když inženýři pracovali na zlepšení jeho výkonu. Nyní se Velký hadronový urychlovač vrací na scénu, a to ještě silnější a výkonnější.

Bylo na čase. Některé poznatky z poslední doby naznačují, že kromě silné interakce, slabé interakce, gravitace a elektromagnetismu existuje ještě záhadná pátá přírodní síla. A právě LHC by měl pomoci s jejím hledáním.

Doposud vše, co bylo pomocí LHC objeveno – včetně Higgsova bosonu – odpovídalo takzvanému standardnímu modelu. Ten je od 70. let 20. století vůdčí teorií částicové fyziky. Nicméně je jasné, že není zcela úplným, protože nedokáže vysvětlit některé z nejhlubších záhad fyziky, jako je například povaha temné hmoty.

Data získaná v experimentu LHCb, jednom ze čtyř obrovských detektorů částic v CERNu, ukázala, že i částice se chovají způsobem, který standardní model nedokáže vysvětlit.

Experiment se zabýval rozpadem částic zvaných beauty kvarky, které se podle teoretických předpokladů rozpadají stejnou rychlostí na elektrony a jejich těžší příbuzné miony. Ukázalo se však, že beauty kvarky se na miony mění o 15 % méně často, což naznačuje, že misky vah převažuje neznámý faktor – potenciálně nová síla.

Mezi dva hlavní kandidáty patří hypotetické částice přenášející sílu zvané leptokvarky nebo Z-prvky. Urychlovač pod Alpami by mohl tuto záhadu rozluštit.

Urychlovač zvaný LHC (Large Hadron Collider) se nachází v kruhovém tunelu o obvodu 27 km v hloubce 50–150 metrů pod zemí. Je největším urychlovačem částic na světě. Vybudovala jej Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN) pod pohořím Jura na francouzsko-švýcarských hranicích poblíž Ženevského jezera.

Hlavní součástí LHC je 27 kilometrů dlouhý kruhový tunel, který je umístěn 50 až 150 metrů pod zemí. Ten LHC zdědil po svém předchůdci, urychlovači LEP (Large Electron-Positron Collider). V tunelu, který vznikl již v roce 1980, probíhá speciální potrubí o délce 26 659 metrů, mají částice naprostý klid ke své práci. Ani vzduch je tu neruší, vládne zde téměř absolutní vakuum.

Proud částic v potrubí řídí a urychluje soustava přibližně několika tisíců magnetů různých druhů a vlastností. Elektromagnety musejí vytvořit velmi silné pole, proto je tekuté hélium ochlazuje jen necelé dva stupně nad absolutní nulu.

Při této teplotě dosáhne slitina nobia a titanu, z níž jsou magnety vyrobeny, takzvané supravodivosti, tedy stavu, při kterém kladou protékajícímu elektrickému proudu téměř nulový odpor.

Související články
Přesnější a rychlejší mapování znečištění vodních ploch i lepší ovládání pasivních hladinových plavidel tažených lodí byly hlavní cíle projektů kooperace robotických dronů vyvíjených Skupinou multirobotických systémů FEL ČVUT (MRS) a autonomně řízených lodí. Výsledky představili výzkumníci před pár dny u břehů vodní nádrže Orlík. Nad hladinu a okolní louky se vzneslo během soustřední v minulých dnech […]
Umělá inteligence je tu, ať se to někomu líbí nebo ne. Nabízí přehršel možností, ale také ukrývá nemálo čertových kopýtek. A tak je tomu i v oblasti vzdělávání. Sal Khan, výkonný ředitel Khan Academy, na které skrze online přednášky studují miliony lidé po celém světě, měl loni na konferenci TED Talk, jejímž mottem je heslo […]
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro své rozměry, vybavení a technologie se stala chloubou amerického námořnictva. Jedná se totiž o největší a nejnovější letadlovou loď, která po více než 10 letech od spuštění na vodu konečně začala sloužit Spojeným státům i alianci NATO. Stavba nejmodernějšího plavidla, se kterým si USA pojistily pozici největší námořní velmoci planety, započala roku 2009. Slanost […]
Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostává nový kabátek. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která překonává dojezd 400 km. Celá modelová řada 208 pak profituje z nového designu, špičkových technologií a emocí z nových motorů. Peugeot 208, nástupce dlouhé řady devíti generací městských […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz