Domů     Technika
Robotické třídičky PackMan poprvé v Evropě
Jan Nováček 8.4.2022

Zásilkovna, přední česká technologická firma, zahájila na svých depech provoz robotických třídiček PackMan. PackMani jsou AGV vozíky, které uvezou zásilky s hmotností až 15 kilogramů o rozměrech 40 x 40 x 50 centimetrů..

Zásilkovna je první společností v Evropě, která začala v takové míře zařízení využívat. Roboti dokážou jezdit a třídit zásilky na jedno nabití dvě hodiny a nabíjí se pouhých 10 minut. Oproti dosavadnímu systému, kdy zásilky třídili lidé, dokážou roboti za hodinu odbavit a roztřídit více než 10 000 zásilek, což je dvojnásobek ve srovnání se stávajícím režimem.

Ke svému provozu roboti potřebují lidskou sílu, jelikož zaměstnanec musí načíst zásilku do elektronické čtečky, aby robot poznal, kam má zásilku zavést. Následně člověk zásilku na robota naloží a PackMan ji doveze do příslušného shozu.

PackMani tak pracovníkům depa umožní, aby se věnovali práci, ve které jsou lepší než roboti. Investice do PackManů a okolní infrastruktury se pohybuje zatím v řádech desítek milionů korun.

„Robotika nabízí v našem oboru rozsáhlé možnosti využití. Jsem velmi potěšena, že se mi podařilo myšlenku robotizace našich procesů před časem uvnitř ve firmě prosadit a postavit naprosto skvělý vědecký tým, se kterým jsme projekt robotických třídiček po zhruba roce dotáhli až do fáze praktického využití.

Zásilkovna tím potvrzuje roli technologického lídra a inovátora,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.

„Hledali jsme řešení, které bude při rychlém růstu Packety, rychle škálovatelné, tedy jednoduše rozebíratelné a přenosné. Tyto požadavky PackMani splňují. Když budeme potřebovat, můžeme je převézt z jednoho depa na jiné a posílit tam provoz.

Naším cílem není zcela nahradit lidskou sílu, PackMani mají kolegům a kolegyním na našich depech především usnadnit jejich práci. Je to produkt, který můžeme jednoduše škálovat a zároveň nám jedno robodepo umožní odbavit více než deset tisíc zásilek za hodinu. Robodep můžeme v rámci jednoho depa postavit hned několik.”.

Zařízení má podobu dvoupatrového mola, okolo kterého jsou malé skluzy pro výhoz zásilek. Po molu se pohybují roboti PackMani, kteří převáží zásilky k danému skluzu. Zaměstnanec depa napípne u vstupu zásilku, čímž dá informaci do centrálního systému, kam tato zásilka má směřovat –⁠ dejme tomu, že na depo v Brně.

Pak zásilku položí na PackMana a ten díky napojení na systém přesně ví, ze kterého skluzu padají zásilky směr Brno, a tedy ke kterému výstupu má jet.

„Téma automatizace a robotizace na depech rezonuje v naší skupině Packeta zhruba tři roky. Je to ale velmi složité zavést do praxe. Protože systém třídění čistě lidskou silou, kterou jsme disponovali doposud, funguje skvěle, a potřebovali jsme tak dobře propojit lidskou sílu s tou robotickou.

Do projektu jsme se intenzivně pustili přibližně před rokem. Dnes robot zatím neumí vážit a skenovat, a právě v další fázi pak začneme řešit, jak obohatit naše třídící molo o skener, váhu a kameru, abychom procesy v maximální možné míře zautomatizovali.

Plánujeme, že v budoucnu budeme robotizovat i věci kolem PackMana. Tedy aby typově odlišný robot mohl vozit i klece, případně nakládat zásilky. Ale to se bavíme o budoucnosti za několik let,” uvádí Tomáš Dort, ředitel projektu robotizace dep – PackMan.

Při výběru robota byla důležitým parametrem výdrž baterie. PackMan dokáže na jedno nabití jezdit až 2 hodiny a nabíjí se jen 10 minut. Měl by vydržet až 10 000 nabíjecích cyklů, takže má velmi dlouhou životnost.

Na velká mola na depech stačí pro běžný provoz jen čtyři nabíječky na jednom patře.

Kromě toho mají roboti i skvěle vyřešené navigování. Jezdí po speciálních podložkách s čipy, přes které jsou navigováni směrem k centrálnímu systému řízení. Zásadní je také velmi dobrá kvalita materiálu a koleček.

Štítky:
Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz