Domů     Architektura
Bauhaus, který s prodejnou nářadí neměl nic společného
Martin Janda 13.3.2022

Německo dvacátých let dvacátého století? Vleklá krize, nezaměstnanost, hyperinflace, mrtví na ulicích. Posléze však také hospodářská konjunktura, svoboda a rozkvět kultury. Německo se v mnoha ohledech stalo kulturním centrem Evropy, na které nedosáhla ani Paříž, ani Londýn..

Neortodoxní divadlo reprezentoval například Bertold Brecht, z kabaretů se ozýval jazz nebo také Weillův Mackie Messer, vernisáže zajímavých výstav byly na denním pořádku, celý kulturní svět obdivoval německou kinematografii.

A v tomto výčtu samozřejmě nelze opomenout německou architektonickou a výtvarnou školu Bauhaus.

Ve středním Německu leží nevelké město Výmar. V roce 1906 zde vznikla umělecko-průmyslová škola. Když poražené Německo zachvátila roku 1919 beznaděj, ji jistý Walter Gropius sloučil s výmarskou akademií výtvarných umění.

Studenti zde měli kombinovat výtvarné směry včetně architektury a klasické řemeslo. Nová škola dostala do vínku název Bauhaus.

Gropius trval na totální architektuře. Nešlo tedy jen o tvar a vzhled stavby. Architekt v jeho představách měl myslet na každý detail, včetně klik či vodovodních kohoutků. Studenti zde nejprve absolvovali tříletý učňovský kurz.

Až poté se věnovali vysokoškolskému studiu. Ze školy tak vycházeli připravení a komplexní výtvarníci a architekti. Samotná architektura se přitom v Bauhausu začala vyučovat až v roce 1927.

Ve Výmaru však dlouho nepobyla. Umělci byli, jak to mnohdy bývá, konzervativcům a nacionalistům trnem v oku. Když se zemské vlády chopili právě nacionalisté, musel se Bauhaus stěhovat. Nový domov nalezl v Desavě v dnešním Sasku-Anhlatsku. Gropius sem školu nejen přestěhoval, ale navrhl pro ni i sídlo.

Okouzlení funkcionalismem se v plánech nezapře. Světlá a účelná budova je vložena do zeleně, učebny jsou vybaveny velkými okny. Inu, i zde se Griopius držel svého hesla Stavět znamená vytvářet událost.

Gropius v Desavě postavil nejen budovu školy, nýbrž rozsáhlý komplex, cosi na způsob univerzitního městečka. Studenti i profesoři zde bydleli, pro učňovské školství byla postavena další budova. I zde byly velkorysé dispozice a projevovala se zde Gropiova touha po transparentnosti.

Tu však nesdíleli všichni pedagogové, kteří na Bauhausu vyučovali. Takový Vasilij Kandinskij (1866–1944), představitel abstraktního malířství, si ve svém příbytku nechal prosklené stěny přetřít. A aby toho nebylo málo, bílé stěny si ozdobil 170 různými barvami.

Gropius v roce 1928 ze školy odešel, na jeho místě jej nahradil švýcarský architekt Hannes Meyer (1889–1954) a o dva roky později se ředitelem stal Ludwig Mies van der Rohe (1886–1969), mimo jiné autor brněnské vily Tugendhat. To již bylo v době, kdy byl na vzestupu německý nacismus.

Útoky na školu sílily a musela opustit i svůj desavský komplex. Poslední útočiště našla v liberálnějším Berlíně, ale i ten brzy nacisté ovládli. 30. ledna 1933 byl Hitler jmenován říšským kancléřem a svoboda v Německu byla mrtvá.

A to nejen ta politická, nýbrž i tvůrčí. Bauhaus byl pro „hnědokošiláče“ příkladem zvrhlého umění, obvinili jej z komunistické činnosti a ještě v roce 1933 jej nechali zavřít.

Po válce škola obnovena nebyla. Naopak vládnoucí východoněmečtí komunisté o ní hovořili jako o destruktivní architektuře.

Bauhaus nefungoval dlouho, přesto vešel nejen do dějin architektury, ale i samotného školství. Tato instituce, jejíž sídla byla nedaleko českých hranic, ovlivnila i řadu českých architektů a umělců. Přednášel zde kritik Karel Teige a někteří tuzemští architekti se účastnili bauhausovských výstav.

Foto: Wikimedia, bboellinger

Související články
Architektura 26.5.2025
České vězeňství se stále opírá o zastaralý model, kdy vězni žijí v celách až po 15 lidech a systém staví na restrikci a izolaci, nikoli na individuální práci s pachatelem. Moderním pojetí vězeňské architektury se proto rozhodli změnit studující Fakulty architektury ČVUT z ateliérů Tesař–Barla a Fišer–Nezpěváková. Výsledky jejich práce budou k vidění na FAZÓNĚ […]
Představte si budoucnost, ve které domy rostou stejně jako houby po dešti. Zní to jako sci-fi? Možná. Ale v České republice už takový dům existuje. Experimentální projekt SAMOROST přinesl skutečnou revoluci v udržitelném bydlení. Poprvé v historii nechali vyrůst dům, jehož klíčovým materiálem je mykokompozit – stavební prvek vytvořený z podhoubí. Inovativní přístup otevírá nové […]
Potrubní či pneumatická pošta není zdaleka překonanou technologií. V moderní podobě ji využívá i Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem. Transport zásilek mezi jednotlivými odděleními díky ní dosahuje rychlosti pěti metrů za sekundu a nemá efektivnější alternativu. Kapsle s nosností do jednoho kilogramu přepravují například biologický materiál nebo originální zprávy. Po celé nemocnici je rozmístěno 67 stanic, odkud […]
Český národní pavilon na světové výstavě EXPO 2025 byl oficiálně otevřen veřejnosti a hned od začátku zaujal nejen svou architekturou, ale i pestrým programem. Významným bodem je účast středoškolského týmu LASAR, který představí inovativní řešení problematiky kosmického odpadu. Pavilon navržený studiem Apropos Architects je architektonickým skvostem, jehož dřevěná a skleněná konstrukce ve tvaru spirály symbolizuje […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz