Domů     Technika
Za chyby se platí, ve stavebnictví to platí dvojnásobně!
Martin Macourek 9.11.2021

Myslíte si, že stavbyvedoucí, projektanti, statici a stavební dozory mají na růžích ustláno? Ano, možná mají nadprůměrné příjmy, ty jsou však vykoupeny nadprůměrnou zodpovědností. A v následujících případech lidem na zodpovědných pozicích nejspíš ze stresu zešedivěly vlasy.

Když hovoříme o stavebních selháních, spousta z nás si nejspíš představí křivě postavenou zeď nebo špatně zalitou základovou desku rodinného domu. Jenže to jsou všechno škody za tisíce či desetitisíce, přinejhorším pak statisíce korun.

Co když ale hovoříme o miliardách? I v takových částkách můžeme v segmentu stavebnictví přemýšlet, zvlášť když se jedná o stavby, které jsou veřejným zájmem, a ne o jednu, ale o celou sérii chyb.

Vítejte na letišti, odkud nikdy neodletělo ani jedno letadlo

Dovedete si představit dražší stavbu než letiště? Pak si ještě představte letiště, které sice téměř dostavěli, ale nikdy nepřivítalo ani jednoho pasažéra a nikdy z něho nevzlétl jediný veřejný let. Přesně to je případ letiště Brandenburg v Berlíně, jehož výstavba započala v roce 2006 a skončila (neslavně) o pět let později.

V tomto případě se jednalo o pověstnou (a až příliš drahou) výjimku z pravidla německé preciznosti. Ať jste se podívali téměř kamkoliv, mohli jste objevit nějakou chybu. Eskalátory nedosáhly až na nejvyšší poschodí, tisíce kabelů dostaly chybné označení a více než 50 kilometrů chladicích trubek bylo nainstalováno bez izolace.

Což znamenalo, že bylo třeba zbourat už postavené stěny, aby se tahle chyba mohla napravit.

To ale nepomohlo. Zvlášť když dále muselo být zbouráno dalších 600 ohnivzdorných stěn, protože vlastně vůbec ohnivzdorné nebyly. Za pouhý rok došlo ke zdvojnásobení původně plánovaných nákladů. Letiště, které mělo být dokončeno v roce 2011, bylo investorovi předáno v říjnu roku 2020. A otázkou je, jestli se vůbec někdy začne používat.

Takže tohle selhání stálo hodně. A nejhorší je, že to celé zaplatili převážně daňoví poplatníci.

Když jeřáb spustí domino

V nizozemském městě Alphen aan den Rijn došlo k události, která se nechvalně zapsala do tamní kroniky. Při pokusu zvednout 187 tun vážící most dvěma obřími jeřáby (vážícími 700 a 400 tun) se jeden z těchto jeřábů převážil a vzal s sebou i ten druhý.

Při pádu oba zničily 50 domů a jeden obchod. Byla to o něco levnější chyba než v případě berlínského letiště, ale ani tak byste něco takového nechtěli platit ze svého.

Pařížská katastrofa – když hořel Notre-Dame

Asi všichni si pamatujeme na 15. duben 2019, kdy svět obletěla zpráva o hořícím chrámu Notre-Dame v Paříži. Za devastujícím požárem, který odnesla především střecha kostela, stálo hned několik pochybení, která se sešla najednou.

Už hodinu po započetí požáru se jeho šíření snažilo zabránit asi 500 hasičů, kteří bránili především zvony na věžích. Ty by totiž při potenciálním pádu shodily i samotné věže a škody by pak byly nevyčíslitelné.

Chyby spočívaly například v tom, že při velké renovaci, kterou chrám právě procházel, se všude po dřevěné konstrukci střechy povalovaly elektrické nástroje a svářečky. Navzdory tomu, že společnost provádějící stavební dozor popřela, že by požár vznikl od odhozeného nedopalku cigarety, přiznali někteří pracovníci, že v průběhu práce kouřívali i mimo vyznačené zóny.

Požární ochrana chrámu byla navíc chabá i proto, že stavba pocházela z doby 300 let před sestavením prvního hasičského sboru v celé Francii. Kromě toho sice v rámci kostela bylo 160 požárních hlásičů a celý systém hlásil chybu, ale člověk dozorující požární systém kostela byl už na své druhé směně za sebou a špatně vyhodnotil, odkud daný signál pocházel.

Pokud vás zajímají detaily těchto a dalších Stavebních selhání, nalaďte si stejnojmenný seriál na kanálu Viasat Explore. Zde se dozvíte nejen něco o nechvalně proslulých stavbách naší doby, ale i o chybách a selháních minulosti.

Tak tedy premiérově od středy 10. listopadu vždy v 19:55 na Viasat Explore.

Trailer: 

https://youtu.be/j-BtlFoLoGc

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz