Téměř rok byly české školy kvůli pandemii koronaviru zavřené. Kromě zřejmých negativ to přineslo i pozitiva. Školy tlačí na rychlý rozvoj elektronizace, s informačními systémy učí i ty nejmenší žáky. Ministerstvo školství zase slibuje, že vzdělávací programy zeštíhlí.
Čísla covid pozitivních každý den rostou a odborníci mluví o tom, že je Česko na prahu čtvrté vlny. I když politici tvrdí, že plošné uzavírání škol nehrozí, kvůli karanténám studentů uzavírá hygiena třídy nebo i celé školy denně.
Distanční výuka ukázala na největší bolesti českého školství: technickou zaostalost a příliš obsáhlé vzdělávací plány, které zahlcují studenty obrovským množstvím údajů. Ministerstvo školství i mnozí ředitelé se tak pustili do změn, které mají české vzdělávání modernizovat.
Na IT vybavení škol už vláda uvolnila přes miliardu korun. Evropská unie v rámci národního plánu obnovy připravila další miliardy korun. Kromě nákupu počítačů ale školy investují nově i do informačních systémů, které jim mají práci na dálku usnadnit. „Sledujeme zvýšený zájem o komplexní řešení. Školy už vědí, o co se mají zajímat, a dokážou přesně popsat své požadavky.
Zejména chtějí najít jednotný kanál pro komunikaci s rodinou a žáky,“ říká Roman Vejražka ze společnosti Unicorn, která nabízí systém Edookit.
Informační systémy umožňují výuku na dálku, sdílení materiálů i testování studentů pomocí propracovaných kvízů. Jejich prostřednictvím lze snadno komunikovat s rodiči žáků i samotnými studenty. Stále více škol po covidu na podobné systémy najíždí.
A ty, které s nimi pracují už delší dobu, začaly používat i dosud nepoznané funkce. Navíc s nimi učí i ty nejmenší děti. „Po covidu jsme zavedli účty i dětem na prvním stupni, dnes s těmito systémy pracují žáci od třetí třídy.
A zvažujeme, že je rozšíříme i na prvňáky, sice ještě neumí číst, ale vidíme, že práce na počítačích je jim blízká,“ říká ředitel Základní školy Strážnice Risto Ljasovský.
Na Základní škole Slovan Kroměříž také už léta využívají školní systém Edookit. Do té doby, než byla zahájena distanční výuka, ale pracovali jen s některými funkcemi. Díky tomu ubylo papírování a zbylo více času na výuku.
Další kroky chystá také samotné ministerstvo školství, s odkazem na distanční výuku uvedlo, že chce změnit vzdělávací programy tak, aby se děti nemusely učit tolik informací. Kvůli přehlcení i méně důležitými údaji totiž nemohou zůstat u žádného tématu delší dobu, což má za následek, že se nenaučí nic pořádně.