Domů     Technika
První vodíkový vrtulník dostává obrysy
Pavel Polcar
od Pavel Polcar 29.9.2021
Foto: TZ

Za duchovního otce letectví je považován Leonardo da Vinci, autor mnoha návrhů létajících zařízení, mimo jiné vzdušného šroubu – vrtulníku. Jak by se tvářil na ambice vyrobit první vodíkem poháněný vrtulník, se už nikdy nedozvíme.

Jedno je ale jisté – vodíková technologie zažívá v dopravě obrovský rozmach a nezalekla se ani letectví.

Vodík je navrhován jako palivo bez emisí, které by mohlo pomoci vyčistit pověst letectví jako významného producenta uhlíku. V duchu této rétoriky plánují firmy HyPoint a Piasecki Aircraft vyvinout a certifikovat vodíkový systém, který lze začlenit do jakéhokoli letadla s elektrickým pohonem, které je schopné kolmého startu i přistání.

reklama

Společnosti vyčlenily prvních 6,5 milionu dolarů na vývoj zařízení, které by se mohlo stát revolučním hnacím prvkem pro elektrická letadla. Díky vodíkovému systému, plně certifikovaném americkou Federální správou letecké dopravy (FAA), by elektrické letadlo mělo k dispozici několikanásobně více energie. Došlo by tak ke zvýšení doletu a rychlejšímu doplňování paliva.

Vrtulník se pyšní výjimečným designem

Kombinovaný vrtulník Piasecki PA-890 je navržen tak, aby splňoval příslušné normy pro komerční certifikaci. Do roku 2025 by měla být zahájena jeho sériová výroba. Elektrický pětimístný stroj disponuje širokými sklopnými křídly, která zajišťují efektivní let se zpomalenou horní vrtulí a také vyrovnávací rotor, který se za letu vpřed sklápí dozadu, a stává se z něj tedy tlačná vrtule.

Křídla se při startu a přistání vyklápějí o 90 stupňů nahoru, aby nepřekážela hlavní vrtuli.

Jeho verze poháněná palivovým článkem se má stát prvním vodíkovým vrtulníkem na světě ovládaným lidskou posádkou. Podle počáteční dohody je v plánu pět 650kW systémů s vodíkovými palivovými články, jež budou do vrtulníku začleněny.

reklama

Stoprocentně se soustředíme na vývoj a certifikaci 650kW systému pro náš kombinovaný vrtulník, který by se mohl stát světově první helikoptérou s vodíkovým pohonem a lidskou posádkou,“ prohlásil generální ředitel John Piasecki.

Foto: TZ

Pokud uspějeme, otevře se nám cesta ke spolupráci s dalšími výrobci a zajistíme tak širší využití této technologie. První laboratorní zkoušky, které společnost Piasecki financovala vloni v zimě, prokázaly technickou proveditelnost systému vodíkových palivových článků firmy HyPoint.

Technologii společnosti HyPoint porovnáváme s jinými možnostmi a svá zjištění pečlivě testujeme a ověřujeme, přičemž výsledky nám dávají důvod k velkému optimismu. Naším cílem je do dvou let vyvinout plnohodnotné systémy, které bude možné použít už v roce 2024 ke zkouškám pro účely certifikace, a v roce 2025 chceme začít dodávat již objednaných zhruba 325 kusů,“ doplnil Piasecki.

Vzduchem chlazený systém má překvapivý výkon

Společnost HyPoint uvádí, že její vzduchem chlazený turbo systém s palivovými články dokáže vyrobit dostatečné množství nepřetržitě dodávané energie, která je potřeba pro energeticky náročné kolmé starty a přistávání.

reklama

Odlehčený systém navíc dosáhne výkonu až 2000 W/kg. To je více než trojnásobek poměru výkonu a hmotnosti běžných, kapalinou chlazených systémů s vodíkovými palivovými články. Maximální hustota energie by měla dosáhnout hodnoty 1500 W-h/kg, což umožní delší cesty.

Pro představu – dnešní běžně dostupné lithiové baterie jen zřídka přesahují hodnotu 300 W-h/kg.

Foto: TZ

Toyota podporuje nové technologie

Na vodík se orientují už i globální firmy. Automobilka Toyota podporuje vodík v pozemní i vodní dopravě. Kromě vodíkového vozu Mirai postavila například také vodíkovou loď. Nedávno také založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním.

Firma již 30 let pracuje na široké škále nízkoemisních a bezemisních pohonů a dalších technologií snižujících emise. Soustavně pracuje na vozech poháněných vodíkem. Své úsilí zhodnotila v roce 2018, kdy představila autobus na vodík Toyota SORA. Ve snaze dekarbonizovat obtížněji ovlivnitelná odvětví dopravy, vyvíjí také nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla.

reklama
Související články
Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence několikanásobně vzroste a vytvoří se deficit 1,8 megatun ročně. Tomuto problému by se podle ředitele výzkumu Toyoty Motor Corporation Gilla […]
Pomocí malé skřínky byl schopen manévrovat modelem lodičky, a to bez jakéhokoliv viditelného spojení. Vědecké kouzlo, které Nikola Tesla předvedl v Madison Square Garden vyvolalo senzaci. Jeho bezdrátové ambice ale byly mnohem větší. Nadšený profesor představoval druhákům pokrokový přístroj. Grammovo dynamo, které si nechal na Polytechnickou školu ve Štýrském Hradci v Rakousku přivézt až z Paříže, bylo vybaveno […]
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN. Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny […]
Nedávná studie Harvardovy univerzity a dalších vědeckých pracovišť došla k závěru, že spalování fosilních paliv zkracuje každý rok život osmi milionům Britů. Další vědecké práce hovoří o jiných číslech, ale v jednom se shodují: špivaný vzduch je nekompromisním zabijákem. „Spalování fosilních paliv, jako je uhlí, benzin nebo nafta, může za smrt každého pátého člověka na […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz