Jak funguje elektromobil?

Tento článek je reklamním sdělením

Elektromobily představují pro spoustu nezainteresovaných lidí převratnou novinku na trhu, jež se tu objevila až ve 21. století. Avšak tak tomu vůbec není, neboť historie elektromobilů se datuje až do roku 1835, kdy byl zkonstruován první automobil na elektrický pohon! Důvod proč elektromobily nejsou masovou záležitostí se nezměnil. Problémem je stále akumulátor. Od té doby nicméně došlo k výraznějšímu pokroku v oblasti technologické vybavenosti těchto vozidel a způsobu, jakým fungují. Rozdíl mezi konvenčními a elektrickými vozidly je víceméně pouze v pohodu a ukládání energie. Zbytek vozidla je stejný. Elektromobil má také kola, brzdy, tlumiče, pružiny, řízení, nápravy, tažné zařízení, nosiče na kola atd. Jinak řečeno se nejedná o převratnou technologii, ale spíše o evoluci klasické koncepce vozidla jak jej známe. Marketingové snahy jej ale prezentují jako horkou novinku. Výrobci vyrábí prémiové modely osazené luxusními koly na sportovní podvozek s vyšperkovanou nadstandardní výbavou, aby upoutali nové neznalé zákazníky.

Elektromotor a akumulátor – Základní stavební kameny každého elektromobilu  

Základem, bez něhož by to samozřejmě nešlo, je elektromotor, který se stará o přeměnu elektrické energie na mechanický pohyb, díky němuž se může auto pohybovat. Za zmínku stojí vysoká účinnost této přeměny. Zatímco účinnost přeměny paliva na energii, jež dokáže auto uvést do pohybu, se u spalovacího motoru pohybuje většinou kolem 20-30 %, tak v případě elektromotorů je tato účinnost skvostných 90%.

Další nezbytnou komponentou elektromobilů jsou akumulátory, nejčastěji lithiové, které ve voze plní roli zdroje a uchovatele elektrické energie. Kapacita akumulátoru má pak na svědomí, kolik kilometrů ujede elektromobil na jedno nabití – tento údaje se postupem technologického pokroku zvyšuje. Baterie elektromobilu navíc nemusí být dobíjena pouze ze sítě, nicméně je možné využít rekuperace brzdné energie. To funguje tak, že elektromotor se při brždění promění v generátor, který dokáže energii z brzdění přeměnit v elektřinu. Motor elektroauta tedy dokáže fungovat ve dvou režimech.

 

Co je to invertor? A jakou má v elektromobilu funkci? 

Nejzajímavější na fungování elektromobilu je způsob, jakým dochází k přeměně napětí z baterie na napětí, jež se stará o chod elektromotoru. O něj se stará invertor neboli počítač řízení elektrického pohonu, který se nachází mezi těmito dvěma komponentami. Ten zároveň ve vozu slouží jakožto výkonová jednotka, která reguluje výkon a rychlost vozu. Využívaný je ale nejenom při jízdě, ale i při brždění, invertor se totiž stará o obracení chodu elektromotoru, díky čemuž se motor elektroauta dokáže přepnout z režimu spotřebovávání elektrické energie na režim její rekuperace.

 

Převrat a prosazení technologie

Technologie elektromobilů je poškozená dotačními systémy a všeobecně se očekává masové prosazení ve chvíli, kdy bude vyřešen problém s akumulátory. Alternativní formou možného prosazení je akceptace rizik automobilkami a vytvoření vhodných produktů typu operativní leasing, kde výrobce přebere plná rizika za výkupní cenu a servis automobilu.

Tento článek je reklamním sdělením
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Tesla na pranýři: Elektromobil měl...

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu se pouští do vyšetřování...

ROLLS-ROYCE – Ze silnice do oblak

Britská společnost Rolls-Royce je známá především díky svým luxusním...

Stále menší a menší plasty

Plasty jsou zkázou pro naši planetu a mikroplasty ničí naše těla. Zatímco...

Na první pohled nerozeznatelné od...

Kůže je největším smyslovým orgánem a zároveň ochranným pláštěm člověka....

Čeká nás nová průmyslová revoluce?

V jakých oblastech dosáhla umělá inteligence značného pokroku? 1. Robustnější...

Znovuzrození ruského Moskviče?...

Moskevský automobilový závod Moskvič před několika dny překvapil...

Nanotkaniny využitelné v medicíně

Univerzita Karlova a Akademie věd ČR spojily své síly prostřednictvím...

Nukleární Francie

„Francie postaví v nadcházejících desetiletích nejméně šest nových...

Opeřená pochodeň: Elektřinou spálení...

Američtí přírodovědci před několika dny poukázali na zajímavý problém. Řadu rozsáhlých...

Když energii vládne vítr

Nejen solární energie je „hudbou budoucnosti“, své k tomu má co říct také...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Sevřeni v šiku, zoceleni bojem

Sevřeni v šiku, zoceleni bojem

Přesný čtverec, v němž vedle sebe pochodují pikenýři a arkebuzíři s mušketýry,...
5 tipů, jak se dostat do dobré fyzické i psychické kondice

5 tipů, jak se dostat do dobré...

Říká se, že ve zdravém těle je zdravý duch. Pokud jste se rozhodli,...
Dravec versus šelma: Kdo zvítězil v souboji orlice se lvem?

Dravec versus šelma: Kdo...

Prvním symbolem českého státu se stává svatováclavská orlice, kterou se...
Neberte depresi na lehkou váhu!

Neberte depresi na lehkou váhu!

Deprese není projevem špatné nálady ani přechodným stavem mysli. Je vážným...
Proč běžec Emil Zátopek nemohl najít práci?

Proč běžec Emil Zátopek nemohl...

„Když nemůžeš, tak přidej!“ Nekompromisní životní heslo a tvrdou přípravu...
Záhada nedostavěného chrámu: Leží v Panenském Týnci ostatky svaté Anežky?

Záhada nedostavěného chrámu: Leží v...

Mohutné zdi nedostavěného chrámu se tyčí do výšky v Panenském Týnci na Lounsku....
Proč někdo pojídá to, co nikdo nechce?

Proč někdo pojídá to, co nikdo...

Koprofágie neboli pojídání vlastních výkalů se na první pohled může zdát jako...
Zachránili Poláci a Čechoslováci Brity v bitvě o Británii?

Zachránili Poláci a Čechoslováci...

Po 15. březnu 1939 se v okupovaném Protektorátu Čechy a Morava spousta mladých...
Hledání partnera podle pachu!

Hledání partnera podle pachu!

Proč se někomu daří na svůj protějšek zapůsobit s obrovskou intenzitou,...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.