Domů     Technika
Jak funguje elektromobil?

komerční sdělení

Elektromobily představují pro spoustu nezainteresovaných lidí převratnou novinku na trhu, jež se tu objevila až ve 21. století. Avšak tak tomu vůbec není, neboť historie elektromobilů se datuje až do roku 1835, kdy byl zkonstruován první automobil na elektrický pohon!

Důvod proč elektromobily nejsou masovou záležitostí se nezměnil. Problémem je stále akumulátor. Od té doby nicméně došlo k výraznějšímu pokroku v oblasti technologické vybavenosti těchto vozidel a způsobu, jakým fungují.

Rozdíl mezi konvenčními a elektrickými vozidly je víceméně pouze v pohodu a ukládání energie. Zbytek vozidla je stejný. Elektromobil má také kola, brzdy, tlumiče, pružiny, řízení, nápravy, tažné zařízení, nosiče na kola atd.

Jinak řečeno se nejedná o převratnou technologii, ale spíše o evoluci klasické koncepce vozidla jak jej známe. Marketingové snahy jej ale prezentují jako horkou novinku. Výrobci vyrábí prémiové modely osazené luxusními koly na sportovní podvozek s vyšperkovanou nadstandardní výbavou, aby upoutali nové neznalé zákazníky.

Elektromotor a akumulátor – Základní stavební kameny každého elektromobilu  

Základem, bez něhož by to samozřejmě nešlo, je elektromotor, který se stará o přeměnu elektrické energie na mechanický pohyb, díky němuž se může auto pohybovat. Za zmínku stojí vysoká účinnost této přeměny.

Zatímco účinnost přeměny paliva na energii, jež dokáže auto uvést do pohybu, se u spalovacího motoru pohybuje většinou kolem 20-30 %, tak v případě elektromotorů je tato účinnost skvostných 90%.

Další nezbytnou komponentou elektromobilů jsou akumulátory, nejčastěji lithiové, které ve voze plní roli zdroje a uchovatele elektrické energie. Kapacita akumulátoru má pak na svědomí, kolik kilometrů ujede elektromobil na jedno nabití – tento údaje se postupem technologického pokroku zvyšuje.

Baterie elektromobilu navíc nemusí být dobíjena pouze ze sítě, nicméně je možné využít rekuperace brzdné energie. To funguje tak, že elektromotor se při brždění promění v generátor, který dokáže energii z brzdění přeměnit v elektřinu. Motor elektroauta tedy dokáže fungovat ve dvou režimech.

Co je to invertor? A jakou má v elektromobilu funkci? 

Nejzajímavější na fungování elektromobilu je způsob, jakým dochází k přeměně napětí z baterie na napětí, jež se stará o chod elektromotoru. O něj se stará invertor neboli počítač řízení elektrického pohonu, který se nachází mezi těmito dvěma komponentami.

Ten zároveň ve vozu slouží jakožto výkonová jednotka, která reguluje výkon a rychlost vozu. Využívaný je ale nejenom při jízdě, ale i při brždění, invertor se totiž stará o obracení chodu elektromotoru, díky čemuž se motor elektroauta dokáže přepnout z režimu spotřebovávání elektrické energie na režim její rekuperace.

 

Převrat a prosazení technologie

Technologie elektromobilů je poškozená dotačními systémy a všeobecně se očekává masové prosazení ve chvíli, kdy bude vyřešen problém s akumulátory. Alternativní formou možného prosazení je akceptace rizik automobilkami a vytvoření vhodných produktů typu operativní leasing, kde výrobce přebere plná rizika za výkupní cenu a servis automobilu.

Související články
NOVINKY Objevy Technika 20.3.2025
Tento rychlý a obratný robotický hmyz by mohl v budoucnu pomáhat s mechanickým opylováním. Díky novému designu byl robot velikosti hmyzu schopen létat 100krát déle než předchozí verze. Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) vyvinuli novou generaci robotického hmyzu, který by v budoucnu mohl významně přispět k mechanickému opylování rostlin. Tento drobný robot, vážící méně […]
Technika Vesmír 17.3.2025
Ve své době patřily k technologické špičce, máloco ale stárne rychleji než technologie. Sonda Voyager 1, která dala nahlédnout za oponu Jupiteru a Saturnu, se už dávno stala nejvzdálenějším člověkem-vyrobeným objektem ve vesmíru. Málokdo ale ví, co s sebou do vesmírných dálav nese… Každého Američana stál zhruba tolik, jako jeden oběd v McDonaldu. Finanční náklady na program […]
NOVINKY Technika 13.3.2025
Společnost Zenobē, přední britský provozovatel velkokapacitních bateriových úložišť, uvedla do provozu největší bateriové úložiště v Evropě. Nachází se v Blackhillocku ve Skotsku. Úložiště, jehož první fáze je nyní uvedena do provozu, disponuje kapacitou 200 MW, přičemž se do roku 2026 počítá s jejím rozšířením na 300 MW/600 MWh. Taková kapacita by byla schopna napájet více […]
Technika 8.3.2025
Dlouhou dobu byla jaderná energie vzhledem ke zkušenostem z Černobylu a Fukušimy vnímána jako problém a nikoli jako řešení. Při stále rostoucím hladu civilizace po energii a v souvislosti s globálním oteplováním se však z Popelky opět stává vycházející hvězda Po mnoho let byla na světových klimatických summitech jaderná energie spíše tabu než součást diskuze. […]
Objevy Technika 7.3.2025
Vědcům z Texaské univerzity v Austinu se podařilo vyvinout novou metodu získávání vody, ke které je potřeba prakticky jen běžný organický odpad. A funguje dokonce i v suchém klimatu, což dává naději mnoha lidem, žijícím v oblastech s nedostatkem pitné vody. Jak se jim to podařilo a bude metoda využitelná ve velkém? V současnosti existuje […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz