Domů     Technika
Jak funguje elektromobil?

komerční sdělení

Elektromobily představují pro spoustu nezainteresovaných lidí převratnou novinku na trhu, jež se tu objevila až ve 21. století. Avšak tak tomu vůbec není, neboť historie elektromobilů se datuje až do roku 1835, kdy byl zkonstruován první automobil na elektrický pohon!

Důvod proč elektromobily nejsou masovou záležitostí se nezměnil. Problémem je stále akumulátor. Od té doby nicméně došlo k výraznějšímu pokroku v oblasti technologické vybavenosti těchto vozidel a způsobu, jakým fungují.

Rozdíl mezi konvenčními a elektrickými vozidly je víceméně pouze v pohodu a ukládání energie. Zbytek vozidla je stejný. Elektromobil má také kola, brzdy, tlumiče, pružiny, řízení, nápravy, tažné zařízení, nosiče na kola atd.

Jinak řečeno se nejedná o převratnou technologii, ale spíše o evoluci klasické koncepce vozidla jak jej známe. Marketingové snahy jej ale prezentují jako horkou novinku. Výrobci vyrábí prémiové modely osazené luxusními koly na sportovní podvozek s vyšperkovanou nadstandardní výbavou, aby upoutali nové neznalé zákazníky.

Elektromotor a akumulátor – Základní stavební kameny každého elektromobilu  

Základem, bez něhož by to samozřejmě nešlo, je elektromotor, který se stará o přeměnu elektrické energie na mechanický pohyb, díky němuž se může auto pohybovat. Za zmínku stojí vysoká účinnost této přeměny.

Zatímco účinnost přeměny paliva na energii, jež dokáže auto uvést do pohybu, se u spalovacího motoru pohybuje většinou kolem 20-30 %, tak v případě elektromotorů je tato účinnost skvostných 90%.

Další nezbytnou komponentou elektromobilů jsou akumulátory, nejčastěji lithiové, které ve voze plní roli zdroje a uchovatele elektrické energie. Kapacita akumulátoru má pak na svědomí, kolik kilometrů ujede elektromobil na jedno nabití – tento údaje se postupem technologického pokroku zvyšuje.

Baterie elektromobilu navíc nemusí být dobíjena pouze ze sítě, nicméně je možné využít rekuperace brzdné energie. To funguje tak, že elektromotor se při brždění promění v generátor, který dokáže energii z brzdění přeměnit v elektřinu. Motor elektroauta tedy dokáže fungovat ve dvou režimech.

Co je to invertor? A jakou má v elektromobilu funkci? 

Nejzajímavější na fungování elektromobilu je způsob, jakým dochází k přeměně napětí z baterie na napětí, jež se stará o chod elektromotoru. O něj se stará invertor neboli počítač řízení elektrického pohonu, který se nachází mezi těmito dvěma komponentami.

Ten zároveň ve vozu slouží jakožto výkonová jednotka, která reguluje výkon a rychlost vozu. Využívaný je ale nejenom při jízdě, ale i při brždění, invertor se totiž stará o obracení chodu elektromotoru, díky čemuž se motor elektroauta dokáže přepnout z režimu spotřebovávání elektrické energie na režim její rekuperace.

 

Převrat a prosazení technologie

Technologie elektromobilů je poškozená dotačními systémy a všeobecně se očekává masové prosazení ve chvíli, kdy bude vyřešen problém s akumulátory. Alternativní formou možného prosazení je akceptace rizik automobilkami a vytvoření vhodných produktů typu operativní leasing, kde výrobce přebere plná rizika za výkupní cenu a servis automobilu.

Související články
Technika 7.6.2025
Vši, blechy a tasemnice lidstvo doprovázejí po celou evoluční historii. Avšak největším parazitem moderní doby není žádný krev sající bezobratlý, nýbrž elegantní zařízení se skleněnou obrazovkou, navržené tak, aby bylo návykové. Ano, podle australských vědců je to chytrý telefon. Chytré telefony nejsou jen neškodnými nástroji; parazitují na našem čase, pozornosti a osobních informacích  a to […]
Technika Vesmír 5.6.2025
Nová studie naznačuje, že nejen černé díry, ale i další husté objekty ve vesmíru, jako jsou neutronové hvězdy a bílí trpaslíci, mohou postupně mizet prostřednictvím záření podobného Hawkingovu. Vědci nedávno představili teorii, podle níž všechny husté objekty ve vesmíru, včetně neutronových hvězd a bílých trpaslíků, mohou postupně mizet prostřednictvím záření podobného Hawkingovu. Tento proces, dosud […]
Technika 5.6.2025
V Michelangelově slavné fresce Stvoření Adama se prsty Boha a člověka skoro dotýkají – jakoby visela ve vzduchu jiskra stvoření. Dnes se technologie dotýká lidské ruky jinak: ne božským dechem, ale mikroskopickým čipem v prstenu pro bezkontaktní, elegantní a efektivní placení. Platební technologie už nenosíme v peněženkách ani v mobilech – ale na ruce a […]
Příroda Technika 2.6.2025
Světově unikátní způsob dlouhodobého uchování léčivých bylin vyvinuli čeští odborníci z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu (CARC). Zpracování do tzv. bylinných homogenátů zajistí, že cenné látky obsažené v rostlinách neztratí ani po několika letech skladování v chladu na kvalitě. Nová technologie se již uplatnila v prvních volně prodejných potravinách. Čerstvé byliny mají omezenou životnost. Samotná rostlinná pletiva ohrožují […]
Technika 2.6.2025
Společnost NET4GAS oznámila, že se podílela na úspěšném dokončení studie k ambicióznímu projektu vodíkového koridoru, který má propojit jihovýchodní Evropu se středem kontinentu. Projekt, známý jako South-East European Hydrogen Corridor (SEEHyC), reaguje na rostoucí poptávku Evropy po čisté energii a má být uveden do provozu v roce 2029. Tento plánovaný koridor, dlouhý více než 3 […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz