Domů     Technika
Jak funguje elektromobil?

komerční sdělení

Elektromobily představují pro spoustu nezainteresovaných lidí převratnou novinku na trhu, jež se tu objevila až ve 21. století. Avšak tak tomu vůbec není, neboť historie elektromobilů se datuje až do roku 1835, kdy byl zkonstruován první automobil na elektrický pohon!

Důvod proč elektromobily nejsou masovou záležitostí se nezměnil. Problémem je stále akumulátor. Od té doby nicméně došlo k výraznějšímu pokroku v oblasti technologické vybavenosti těchto vozidel a způsobu, jakým fungují.

Rozdíl mezi konvenčními a elektrickými vozidly je víceméně pouze v pohodu a ukládání energie. Zbytek vozidla je stejný. Elektromobil má také kola, brzdy, tlumiče, pružiny, řízení, nápravy, tažné zařízení, nosiče na kola atd.

Jinak řečeno se nejedná o převratnou technologii, ale spíše o evoluci klasické koncepce vozidla jak jej známe. Marketingové snahy jej ale prezentují jako horkou novinku. Výrobci vyrábí prémiové modely osazené luxusními koly na sportovní podvozek s vyšperkovanou nadstandardní výbavou, aby upoutali nové neznalé zákazníky.

Elektromotor a akumulátor – Základní stavební kameny každého elektromobilu  

Základem, bez něhož by to samozřejmě nešlo, je elektromotor, který se stará o přeměnu elektrické energie na mechanický pohyb, díky němuž se může auto pohybovat. Za zmínku stojí vysoká účinnost této přeměny.

Zatímco účinnost přeměny paliva na energii, jež dokáže auto uvést do pohybu, se u spalovacího motoru pohybuje většinou kolem 20-30 %, tak v případě elektromotorů je tato účinnost skvostných 90%.

Další nezbytnou komponentou elektromobilů jsou akumulátory, nejčastěji lithiové, které ve voze plní roli zdroje a uchovatele elektrické energie. Kapacita akumulátoru má pak na svědomí, kolik kilometrů ujede elektromobil na jedno nabití – tento údaje se postupem technologického pokroku zvyšuje.

Baterie elektromobilu navíc nemusí být dobíjena pouze ze sítě, nicméně je možné využít rekuperace brzdné energie. To funguje tak, že elektromotor se při brždění promění v generátor, který dokáže energii z brzdění přeměnit v elektřinu. Motor elektroauta tedy dokáže fungovat ve dvou režimech.

Co je to invertor? A jakou má v elektromobilu funkci? 

Nejzajímavější na fungování elektromobilu je způsob, jakým dochází k přeměně napětí z baterie na napětí, jež se stará o chod elektromotoru. O něj se stará invertor neboli počítač řízení elektrického pohonu, který se nachází mezi těmito dvěma komponentami.

Ten zároveň ve vozu slouží jakožto výkonová jednotka, která reguluje výkon a rychlost vozu. Využívaný je ale nejenom při jízdě, ale i při brždění, invertor se totiž stará o obracení chodu elektromotoru, díky čemuž se motor elektroauta dokáže přepnout z režimu spotřebovávání elektrické energie na režim její rekuperace.

 

Převrat a prosazení technologie

Technologie elektromobilů je poškozená dotačními systémy a všeobecně se očekává masové prosazení ve chvíli, kdy bude vyřešen problém s akumulátory. Alternativní formou možného prosazení je akceptace rizik automobilkami a vytvoření vhodných produktů typu operativní leasing, kde výrobce přebere plná rizika za výkupní cenu a servis automobilu.

Související články
Příroda Technika 11.10.2025
Snižování uhlíkové stopy s sebou nese také reporting. Do hry nově vstupuje umělá inteligence, která pomáhá firmám všech velikostí sledovat a řídit jejich dopad na životní prostředí. Díky chytrým algoritmům lze odhalit plýtvání energií, optimalizovat dopravu i produkci a zároveň ušetřit nemalé náklady.   Od tabulek k datové analytice Sledování uhlíkové stopy je relativně nová aktivita, […]
Objevy Technika 7.10.2025
Letošní Nobelova cena za fyziku byla udělena třem vědcům za průlomový výzkum kvantového chování v elektrických obvodech – konkrétně za ukázání kvantového tunelování a kvantování energie v systémech dostatečně velkých na to, aby je bylo možné držet v ruce. Jejich práce otevírá cestu novým kvantovým technologiím, od výkonnějších počítačů po citlivé senzory. Královská švédská akademie […]
Vědci z Univerzity Johna Hopkinse, Stanfordu a Kolumbijské univerzity dosáhli významného milníku v autonomní chirurgii. Robotickému systému, vybavenému neuronovými sítěmi podobnými těm, které nalezneme v systémech ChatGPT nebo Google Gemini, se podařilo bez lidského zásahu, a se stoprocentním úspěchem, vykonat osm operací žlučníku na vepřích. Někoho to potěší, někoho to vyděsí. Umělá inteligence si začíná […]
Technika 2.10.2025
Peugeot v roce 2025 rozšířil svou elektrickou ofenzívu. Na jedné straně stojí majestátní E-5008 Dual Motor – SUV s nečekanou dynamikou, dlouhým dojezdem a technikou, která vás nenechá ve štychu. Na druhé straně elegantní fastback E-408, jenž překvapí kultivovaností a radostí z jízdy. Oba modely dokazují, že elektrická auta už dávno nejsou kompromisem, ale plnohodnotným […]
Toyota v Evropě otestovala a zařadila do provozu čtyři nákladní vozy s vodíkovým pohonem. Na trasách v Belgii, Nizozemsku, Německu a Francii najely přes 80 tisíc kilometrů a ušetřily více než 80 tun emisí CO₂ oproti dieselovým vozům. Vodík na dálkové trasy Čtveřice nákladních vozidel s palivovými články rozváží díly z evropského centra Toyota Parts […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz