Domů     Technika
Chytré silnice budeme mít i v Česku

komerční sdělení

Neděle večer. Frčíte si to po dálnici předpisovou rychlostí 130 km/h. Auta jsou v levém i pravém pruhu, všichni už se vidí doma, unaveni po náročném víkendu. Je to okamžik, kdy před vámi jedoucí auto nejednou zprudka vybočí.

„To si snad dělá srandu!“ stačíte vykřiknout a pak už tomu nejde zabránit. Plnou rychlostí vrazíte do stojícího auta, které mělo před chvilkou poruchu.

Vraťme se na začátek situace. Neděle vecer a vy si to frčíte po dálnici. Už se vidíte doma po náročném víkendu, když najednou se vám na palubní desce objeví výstražný trojúhelník s informací, že pár kilometru před vámi v levém pruhu stojí nepojízdné auto.

Okamžitě sundáte nohu z plynu, zařadíte se do pravého pruhu a oči máte na stopkách. Po chvilce skutecně projíždíte kolem stojícího vozu. A to vše díky systému C-Roads, který se v současné době testuje i na českých silnicích.

Kolony na dálnicích jsou problémem hlavně pro sanitky…

Budoucnost je v datech

Když se řeknou chytré silnice, každý si hned představí vozovky napěchované senzory, které nepustí řidiče do žádné extrémní situace. Budoucnost není v asfaltu, ale v datech, která sbírají všichni účastníci silničního provozu a předávají je dál.

Díky tomu bude každý řidič informovaný o překážkách na vozovce, blížícím se vlaku nebo například náledí. „Podstata systému spočívá v práci s důvěryhodnými a zabezpečenými informacemi, v jejich zpracování a výměně mezi dopravním prostředkem, prvkem na dopravní síti a řídícím centrem,“ vysvětluje Martin Pichl, šéf oddělení inteligentních dopravních systémů na Ministerstvu dopravy ČR. To projekt C-Roads zaštiťuje.

„V ideálním případě pojedete po dálnici, auto za vás vyhodnotí nebezpečí a pošle informace vozidlům v nejbližším okolí a do centrály, která pak informuje ostatní,“ dodává Pichl.

Auta si mezi sebou povídají

K tomu, abyste mohli využívat systém C-Roads, bude potřeba aplikace ve vašem chytrém telefonu. Ta vás bude informovat o nehodách, kolonách, změnách počasí nebo o vozech integrovaného záchranného systému, která se blíží.

Pro vzájemnou komunikaci mezi vozy, laicky řečeno, aby si automobily mohly mezi sebou povídat, bude zapotřebí speciální jednotka, instalovaná na palubní desce. Do budoucna se počítá s tím, že by se tento systém instaloval přímo do vozidla.

Aby byl celý systém funkční a vycházel z praktických zkušeností, spolupracuje ministerstvo s Ředitelstvím silnic a dálnic, Správou železnic, Brnenskými komunikacemi, mobilními operátory O2 a T-Mobile, technologickými firmami AŽD, Intens, Dopravními podniky, s firmou Škoda Auto a s Fakultou dopravní pražského ČVUT, které projekt vyhodnocuje.

Autoři projektu věří v to, že pokud by celých 20 procent řidičů na doporučení, která dostanou, reagovalo, výrazně by to pomohlo k plynulosti provozu.

S novým systémem by o sanitkách řidiči věděli dřív, než v dálce uslyší houkání.

České prvenství

Projekt je součástí rodiny projektu C-Roads, které zastřešuje mezinárodní Platforma C-Roads s cílem vytvořit jednotný evropský standard. Platforma vznikla v roce 2015 v Praze jako společná iniciativa ČR, Rakouska a Německa.

Také další evropské země testují podobný systém, Česko má ale v rámci Evropské unie jedno privilegium. Jako první totiž netestuje systém jen na dálnicích, ale také ve městech v souvislosti s hromadnou dopravou, zapojeny jsou i železnice.

V současné době je celý projekt ve fázi testování a vyhodnocování. Senzory, které snímají aktuální situaci, jsou umístěny na dálnicích D1, D5 a D11. Testuje se ale i na městských hromadných prostředcích v Brně, Ostravě a Plzni.

I když se kvůli celosvětové pandemii koronaviru celý projekt opozdil, jeho tvůrci pevně věří, že naostro by měl fungovat už v příštím roce.

Lenka Vlčková

Související články
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz