Domů     Technika
Chytré silnice budeme mít i v Česku

komerční sdělení

Neděle večer. Frčíte si to po dálnici předpisovou rychlostí 130 km/h. Auta jsou v levém i pravém pruhu, všichni už se vidí doma, unaveni po náročném víkendu. Je to okamžik, kdy před vámi jedoucí auto nejednou zprudka vybočí.

„To si snad dělá srandu!“ stačíte vykřiknout a pak už tomu nejde zabránit. Plnou rychlostí vrazíte do stojícího auta, které mělo před chvilkou poruchu.

Vraťme se na začátek situace. Neděle vecer a vy si to frčíte po dálnici. Už se vidíte doma po náročném víkendu, když najednou se vám na palubní desce objeví výstražný trojúhelník s informací, že pár kilometru před vámi v levém pruhu stojí nepojízdné auto.

Okamžitě sundáte nohu z plynu, zařadíte se do pravého pruhu a oči máte na stopkách. Po chvilce skutecně projíždíte kolem stojícího vozu. A to vše díky systému C-Roads, který se v současné době testuje i na českých silnicích.

Kolony na dálnicích jsou problémem hlavně pro sanitky…

Budoucnost je v datech

Když se řeknou chytré silnice, každý si hned představí vozovky napěchované senzory, které nepustí řidiče do žádné extrémní situace. Budoucnost není v asfaltu, ale v datech, která sbírají všichni účastníci silničního provozu a předávají je dál.

Díky tomu bude každý řidič informovaný o překážkách na vozovce, blížícím se vlaku nebo například náledí. „Podstata systému spočívá v práci s důvěryhodnými a zabezpečenými informacemi, v jejich zpracování a výměně mezi dopravním prostředkem, prvkem na dopravní síti a řídícím centrem,“ vysvětluje Martin Pichl, šéf oddělení inteligentních dopravních systémů na Ministerstvu dopravy ČR. To projekt C-Roads zaštiťuje.

„V ideálním případě pojedete po dálnici, auto za vás vyhodnotí nebezpečí a pošle informace vozidlům v nejbližším okolí a do centrály, která pak informuje ostatní,“ dodává Pichl.

Auta si mezi sebou povídají

K tomu, abyste mohli využívat systém C-Roads, bude potřeba aplikace ve vašem chytrém telefonu. Ta vás bude informovat o nehodách, kolonách, změnách počasí nebo o vozech integrovaného záchranného systému, která se blíží.

Pro vzájemnou komunikaci mezi vozy, laicky řečeno, aby si automobily mohly mezi sebou povídat, bude zapotřebí speciální jednotka, instalovaná na palubní desce. Do budoucna se počítá s tím, že by se tento systém instaloval přímo do vozidla.

Aby byl celý systém funkční a vycházel z praktických zkušeností, spolupracuje ministerstvo s Ředitelstvím silnic a dálnic, Správou železnic, Brnenskými komunikacemi, mobilními operátory O2 a T-Mobile, technologickými firmami AŽD, Intens, Dopravními podniky, s firmou Škoda Auto a s Fakultou dopravní pražského ČVUT, které projekt vyhodnocuje.

Autoři projektu věří v to, že pokud by celých 20 procent řidičů na doporučení, která dostanou, reagovalo, výrazně by to pomohlo k plynulosti provozu.

S novým systémem by o sanitkách řidiči věděli dřív, než v dálce uslyší houkání.

České prvenství

Projekt je součástí rodiny projektu C-Roads, které zastřešuje mezinárodní Platforma C-Roads s cílem vytvořit jednotný evropský standard. Platforma vznikla v roce 2015 v Praze jako společná iniciativa ČR, Rakouska a Německa.

Také další evropské země testují podobný systém, Česko má ale v rámci Evropské unie jedno privilegium. Jako první totiž netestuje systém jen na dálnicích, ale také ve městech v souvislosti s hromadnou dopravou, zapojeny jsou i železnice.

V současné době je celý projekt ve fázi testování a vyhodnocování. Senzory, které snímají aktuální situaci, jsou umístěny na dálnicích D1, D5 a D11. Testuje se ale i na městských hromadných prostředcích v Brně, Ostravě a Plzni.

I když se kvůli celosvětové pandemii koronaviru celý projekt opozdil, jeho tvůrci pevně věří, že naostro by měl fungovat už v příštím roce.

Lenka Vlčková

Související články
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro své rozměry, vybavení a technologie se stala chloubou amerického námořnictva. Jedná se totiž o největší a nejnovější letadlovou loď, která po více než 10 letech od spuštění na vodu konečně začala sloužit Spojeným státům i alianci NATO. Stavba nejmodernějšího plavidla, se kterým si USA pojistily pozici největší námořní velmoci planety, započala roku 2009. Slanost […]
Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostává nový kabátek. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která překonává dojezd 400 km. Celá modelová řada 208 pak profituje z nového designu, špičkových technologií a emocí z nových motorů. Peugeot 208, nástupce dlouhé řady devíti generací městských […]
Americká agentura NASA hodlá v letošním roce odstartovat pátrání po stopách života v rámci Sluneční soustavy. K měsíci Europa proto bude vyslána sonda, která kromě vědeckých přístrojů ponese také speciální poselství o člověku a planetě Zemi. Budoucím poslíčkem byla „jmenována“ Europa Clipper, jež bude vybavena spoustou špičkových přístrojů sloužících k měření ledu zakrývajícího oceán či […]
Věda se spojuje, aby byla silnější. Němci to pochopili už před první světovou válkou, když vznikla Společnost Maxe Plancka. V Česku vědecké klastry a interdisciplinární instituce začaly vznikat teprve nedávno, ale výsledky se už dostavují. Svoje interdisciplinární instituce má už každé významnější město, například Praha, Brno, Ostrava. Před devíti lety myšlenka spojit tři vědecká centra […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz