Chytré silnice budeme mít i v Česku

Tento článek je reklamním sdělením

Neděle večer. Frčíte si to po dálnici předpisovou rychlostí 130 km/h. Auta jsou v levém i pravém pruhu, všichni už se vidí doma, unaveni po náročném víkendu. Je to okamžik, kdy před vámi jedoucí auto nejednou zprudka vybočí.

„To si snad dělá srandu!“ stačíte vykřiknout a pak už tomu nejde zabránit. Plnou rychlostí vrazíte do stojícího auta, které mělo před chvilkou poruchu.

Vraťme se na začátek situace. Neděle vecer a vy si to frčíte po dálnici. Už se vidíte doma po náročném víkendu, když najednou se vám na palubní desce objeví výstražný trojúhelník s informací, že pár kilometru před vámi v levém pruhu stojí nepojízdné auto. Okamžitě sundáte nohu z plynu, zařadíte se do pravého pruhu a oči máte na stopkách. Po chvilce skutecně projíždíte kolem stojícího vozu. A to vše díky systému C-Roads, který se v současné době testuje i na českých silnicích.

Kolony na dálnicích jsou problémem hlavně pro sanitky…

Budoucnost je v datech

Když se řeknou chytré silnice, každý si hned představí vozovky napěchované senzory, které nepustí řidiče do žádné extrémní situace. Budoucnost není v asfaltu, ale v datech, která sbírají všichni účastníci silničního provozu a předávají je dál. Díky tomu bude každý řidič informovaný o překážkách na vozovce, blížícím se vlaku nebo například náledí. „Podstata systému spočívá v práci s důvěryhodnými a zabezpečenými informacemi, v jejich zpracování a výměně mezi dopravním prostředkem, prvkem na dopravní síti a řídícím centrem,“ vysvětluje Martin Pichl, šéf oddělení inteligentních dopravních systémů na Ministerstvu dopravy ČR. To projekt C-Roads zaštiťuje. „V ideálním případě pojedete po dálnici, auto za vás vyhodnotí nebezpečí a pošle informace vozidlům v nejbližším okolí a do centrály, která pak informuje ostatní,“ dodává Pichl.

Auta si mezi sebou povídají

K tomu, abyste mohli využívat systém C-Roads, bude potřeba aplikace ve vašem chytrém telefonu. Ta vás bude informovat o nehodách, kolonách, změnách počasí nebo o vozech integrovaného záchranného systému, která se blíží. Pro vzájemnou komunikaci mezi vozy, laicky řečeno, aby si automobily mohly mezi sebou povídat, bude zapotřebí speciální jednotka, instalovaná na palubní desce. Do budoucna se počítá s tím, že by se tento systém instaloval přímo do vozidla. Aby byl celý systém funkční a vycházel z praktických zkušeností, spolupracuje ministerstvo s Ředitelstvím silnic a dálnic, Správou železnic, Brnenskými komunikacemi, mobilními operátory O2 a T-Mobile, technologickými firmami AŽD, Intens, Dopravními podniky, s firmou Škoda Auto a s Fakultou dopravní pražského ČVUT, které projekt vyhodnocuje. Autoři projektu věří v to, že pokud by celých 20 procent řidičů na doporučení, která dostanou, reagovalo, výrazně by to pomohlo k plynulosti provozu

S novým systémem by o sanitkách řidiči věděli dřív, než v dálce uslyší houkání.

České prvenství

Projekt je součástí rodiny projektu C-Roads, které zastřešuje mezinárodní Platforma C-Roads s cílem vytvořit jednotný evropský standard. Platforma vznikla v roce 2015 v Praze jako společná iniciativa ČR, Rakouska a Německa. Také další evropské země testují podobný systém, Česko má ale v rámci Evropské unie jedno privilegium. Jako první totiž netestuje systém jen na dálnicích, ale také ve městech v souvislosti s hromadnou dopravou, zapojeny jsou i železnice. V současné době je celý projekt ve fázi testování a vyhodnocování. Senzory, které snímají aktuální situaci, jsou umístěny na dálnicích D1, D5 a D11. Testuje se ale i na městských hromadných prostředcích v Brně, Ostravě a Plzni. I když se kvůli celosvětové pandemii koronaviru celý projekt opozdil, jeho tvůrci pevně věří, že naostro by měl fungovat už v příštím roce.

Lenka Vlčková

Tento článek je reklamním sdělením
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

VŠCHT vstoupila do světa horolezců. Na...

Technopark Kralupy Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se stal...

První přenos mluveného slova s...

„Zkuste to bez drátů, milý Marconi!“ volá z balónu na italského vynálezce...

5G sítě povýší kulturu i sport

Online debata odborníků z oblasti Smart Cities za podpory Ministerstva pro...

Moderní technologie chrání...

Národní muzeum v Praze, hrad a zámek v Českém Krumlově, Zlatá bula sicilská v...

Facebook a spol.: Algoritmy...

Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok, YouTube, Qzone a spousta dalších. Se...

Odpadní termoplasty se stávají...

Při výrobě a zpracování plastů vznikají různé polymerní typy odpadů, pro které zatím...

Když se z UFO vyklube raroh…

Na záběrech z dronu z roku 2016 byl v americkém státě Utah zachycen...

Uhlíkové nanotrubičky – současnost,...

Uhlíkaté materiály jsou v současné době studovány jak v oblasti základního...

Sonda v nesnázích: Americký...

Již dva a půl roku trvající mise na Marsu bude pro americkou robotickou...

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně...

I virtuální realita může pomoci dobré věci. Důkazem je česká...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nakupování v době socialismu: Fronty na kečup a plesnivý sýr

Nakupování v době socialismu:...

Komunisté mají na začátku 60. let 20. století představu, že lidé jednou...
Ukázkový proces s rebelem: Na hranici skončí spisy i jejich autor

Ukázkový proces s rebelem: Na...

Německý novokřtěnec Balthasar Hubmaier (asi 1485–1528) obzvlášť rozčílí...
Sázka na kamenné hroty: Překonaly evropské geny zamrzlý oceán?

Sázka na kamenné hroty: Překonaly...

Dřívější výzkumy dokázaly, že DNA severoamerických indiánů...
Tuny oceli vs. zakázaná hudba: Rokenrolový dýchánek stál svobodu pěti lidí

Tuny oceli vs. zakázaná hudba:...

Železárny a těžba uhlí na Ostravsku, těžba uranu v Jáchymově. Československo...
Mezi dělníky stoupal počet levobočků: Rozbujela se za průmyslové revoluce nevěra?

Mezi dělníky stoupal počet...

„Co bude k večeři?“ ptá se 12letý Honza maminky. Uslyší obvyklou...
Jak nás ovlivňují biologické hodiny?

Jak nás ovlivňují biologické...

Biologické, nebo také vnitřní, hodiny významně ovlivňují tělo a mysl....
V malém pomáhá a ve velkém škodí

V malém pomáhá a ve velkém škodí

Exotické liči neboli čínská jahoda voní po růžích a chutná podobně jako...
Jak si poradíme s tetováním?

Jak si poradíme s tetováním?

Tetování sebou nese i jistá zdravotní rizika jako např. alergické reakce. Patří...
Co snímá rychleji než lidské oko?

Co snímá rychleji než lidské oko?

Prakticky všichni se s nimi setkávají každý den, doma, v obchodech i v kapse...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.