Pomoc při cestách po EU

Evropa má několik společných dopravních projektů. C-ROADS si klade za cíl harmonizaci a spolupráci při zavádění systémů C-ITS ve státech střední Evropy. Projekt CROCODILE zajišťuje, aby řidičům byly poskytovány informace o silničním provozu a o mimořádných událostech po celou dobu svojí cesty po EU bez ohledu na stát, kde se právě nachází.

Jde o mnohaleté projekty, které se teprve teď realizují a ukazují smysl a vizi. Něco podobného začalo před 17 lety – tehdy vznikla evropská tísňová linka 112, společný projekt EU.

Stodvanáctka od roku 2004 propojuje všechny složky záchranného systému a jako jediná v ČR garantuje možnost komunikace v cizím jazyce. „Odbavujeme hovory i v angličtině nebo němčině, nicméně operátoři umí hovořit i dalšími jazyky,“ řekla Kateřina Suchánská, která působí jako operační důstojník.

Linka 112 byla jedním z prvních celoevropských společných projektů. Z ní se vymodeloval další stupeň pomoci – eCall.

Revoluční eCall…

Každý rok v Evropě dojde k více než 1,2 milionu dopravních nehod, při kterých zemře asi 39 000 lidí a dalších 1,7 mil. osob je zraněno. Statistiky ale budou pomalu klesat, jak se bude obměňovat vozový park, protože každé auto, které bylo schváleno do výroby po 31.

březnu 2018, musí mít systém eCall nainstalován. Používá se u všech vozidel v EU včetně Švýcarska a Norska a v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá na bezplatné číslo tísňového volání 112.

Anebo lze systém aktivovat i ručně stisknutím tlačítka.

Podle odhadů Evropské komise zavedení eCall jednou zachrání až 2 500 životů ročně, a ušetří majetek až za 26 miliard eur (ročně).

Systém eCall umožňuje rychlejší a daleko přesnější identifikaci dopravních nehod – zejména těch závažných. Když havarujete, palubní zařízení eCall (vybaveno SIM kartou libovolného mobilního operátora) spustí tísňové volání, kterým se spojí s telefonním centrem tísňového volání 112 datově i hlasově.

K operátorovi se v ten moment přenáší minimální soubor dat. Ten obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky).

Stodvanáctka v kterékoli zemi po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce. Systém se neustále vyvíjí a zpřesňuje. Na vrcholu bude s novou generací celosvětových systémů družicové navigace, zejména evropským systémem Galileo.

…a nadslužba HeERO

Systém eCall se nicméně aktivuje pouze v případě vážné dopravní nehody, jinak je neaktivní. To znamená, že během běžné jízdy nedochází k žádnému sledování (určování polohy vozidla, monitoring řízení) ani přenosu údajů.

Pilotní ověření fungování systému eCall v mezinárodním provozu bylo testováno v rámci jiného evropského projektu HeERO (Harmonised eCall European Pilot).

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Když se z UFO vyklube raroh…

Na záběrech z dronu z roku 2016 byl v americkém státě Utah zachycen...

Chcete se stát astronautem?...

Už odmalička vás fascinují hvězdy, planety a všechna ta vesmírná krása...

Muž, který propojil kybernetiku s...

„Věda má přinášet radost.“ Tato slova patří jednomu z...

Praha jako mongolská step… Koně...

Mluvilo se o tom roky, ale teprve teď Zoo Praha vypustila čtyři klisny...

Pomoc při cestách po EU

Evropa má několik společných dopravních projektů. C-ROADS si klade za...

Mikrobiologové zkoumali, čím je...

Guma z pneumatik, částice slunečního krému a dokonce i DNA chlamydie. Tým...

Profesorka Jitka Rychtaříková: Proč je...

Zachrání budoucnost národa migranti? Budou senioři bez důchodů? Proč během druhé...

Studie z Oxfordu: Jaká podpora...

Podle studie Oxfordské univerzity ekonomické projekty snižující hladinu...

Nové doklady o vývoji člověka

Badatelé se domnívají, že objevili pozůstatky hominida, jednoho z přímých...

Symbol Národního muzea se po 132...

Národní muzeum i v době, kdy je pro své návštěvníky uzavřeno, pokračuje v práci....

Nenechte si ujít další zajímavé články

Zpochybňované pronásledování: Vyhnali Atéňané filozofa Protagora z města?

Zpochybňované pronásledování:...

„Pokud jde o bohy, nemám žádnou možnost zjistit, zda existují, či nikoli, nebo...
Paterčata Dionneova: Život ve výběhu i v domě hrůzy

Paterčata Dionneova: Život ve...

Yvonne, Cécile, Annette, Émilie a Marie. Narodí se jako identická paterčata a...
Hodinová věž v Mekce: Rekordmanka s největším ciferníkem, observatoří i vědeckým centrem

Hodinová věž v Mekce: Rekordmanka s...

Supermoderní věž se zlatým půlměsícem na vrcholu má obří ciferník, který...
Vstřícnost k Čechům se nevyplácí: Jméno historika přibili na šibenici

Vstřícnost k Čechům se nevyplácí:...

Německý historik Johann Ehrenfried Zschackwitz (1669–1744) sepisuje Historische und...
Doba chytrých veverek a padajících vlasů. Co jste netušili o podzimu?

Doba chytrých veverek a padajících...

Někdo ho miluje, někdo nesnáší. O období, kdy příroda po dlouhé letní party...
Spor o vodku: Zvítězí ruská samohonka nebo polská zubrovka?

Spor o vodku: Zvítězí ruská...

„Vodka dělá ze všech lidí Rusy,“ traduje se kde jinde než v Rusku. Na své tekuté...
Nevhodné paměti prezidenta: Beneš vězel v žaludku nacistům i komunistům

Nevhodné paměti prezidenta: Beneš...

Zřízení Protektorátu Čechy a Morava přináší další kapitolu v oblasti zákazů...
Nakupování v době socialismu: Fronty na kečup a plesnivý sýr

Nakupování v době socialismu:...

Komunisté mají na začátku 60. let 20. století představu, že lidé jednou...
Ukázkový proces s rebelem: Na hranici skončí spisy i jejich autor

Ukázkový proces s rebelem: Na...

Německý novokřtěnec Balthasar Hubmaier (asi 1485–1528) obzvlášť rozčílí...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.