Domů     Zajímavosti
Pomoc při cestách po EU
Jan Zelenka 18.11.2020

Evropa má několik společných dopravních projektů. C-ROADS si klade za cíl harmonizaci a spolupráci při zavádění systémů C-ITS ve státech střední Evropy. Projekt CROCODILE zajišťuje, aby řidičům byly poskytovány informace o silničním provozu a o mimořádných událostech po celou dobu svojí cesty po EU bez ohledu na stát, kde se právě nachází..

Jde o mnohaleté projekty, které se teprve teď realizují a ukazují smysl a vizi. Něco podobného začalo před 17 lety – tehdy vznikla evropská tísňová linka 112, společný projekt EU.

Stodvanáctka od roku 2004 propojuje všechny složky záchranného systému a jako jediná v ČR garantuje možnost komunikace v cizím jazyce. „Odbavujeme hovory i v angličtině nebo němčině, nicméně operátoři umí hovořit i dalšími jazyky,“ řekla Kateřina Suchánská, která působí jako operační důstojník.

Linka 112 byla jedním z prvních celoevropských společných projektů. Z ní se vymodeloval další stupeň pomoci – eCall.

Revoluční eCall…

Každý rok v Evropě dojde k více než 1,2 milionu dopravních nehod, při kterých zemře asi 39 000 lidí a dalších 1,7 mil. osob je zraněno. Statistiky ale budou pomalu klesat, jak se bude obměňovat vozový park, protože každé auto, které bylo schváleno do výroby po 31. březnu 2018, musí mít systém eCall nainstalován.

Používá se u všech vozidel v EU včetně Švýcarska a Norska a v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá na bezplatné číslo tísňového volání 112. Anebo lze systém aktivovat i ručně stisknutím tlačítka.

Podle odhadů Evropské komise zavedení eCall jednou zachrání až 2 500 životů ročně, a ušetří majetek až za 26 miliard eur (ročně).

Systém eCall umožňuje rychlejší a daleko přesnější identifikaci dopravních nehod – zejména těch závažných. Když havarujete, palubní zařízení eCall (vybaveno SIM kartou libovolného mobilního operátora) spustí tísňové volání, kterým se spojí s telefonním centrem tísňového volání 112 datově i hlasově.

K operátorovi se v ten moment přenáší minimální soubor dat. Ten obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky).

Stodvanáctka v kterékoli zemi po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce. Systém se neustále vyvíjí a zpřesňuje. Na vrcholu bude s novou generací celosvětových systémů družicové navigace, zejména evropským systémem Galileo.

…a nadslužba HeERO

Systém eCall se nicméně aktivuje pouze v případě vážné dopravní nehody, jinak je neaktivní. To znamená, že během běžné jízdy nedochází k žádnému sledování (určování polohy vozidla, monitoring řízení) ani přenosu údajů.

Pilotní ověření fungování systému eCall v mezinárodním provozu bylo testováno v rámci jiného evropského projektu HeERO (Harmonised eCall European Pilot).

Související články
Asi nejslavnějším psem, který se ztratil a zase našel cestu domů, je kolie Lassie, hrdinka několika filmů. Ovšem i spousta psích páníčků může vylíčit, jak se jejich psí mazlíček ztratil a zase se s nimi šťastně shledal poté, co urazil někdy až těžko uvěřitelnou vzdálenost. Podle odborníků pomáhá psům s hledáním cesty domů hned několik […]
Vesmír Zajímavosti 14.2.2025
Ve filmu Andělé a démoni natočeném podle thrilleru Dana Browna s Tomem Hanksem v hlavní roli ukradnou teroristé antihmotu, aby s její pomocí vyhladili Vatikán. Ačkoliv se vědci chystají antihmotu přepravovat náklaďákem po Evropě, filmová situace naštěstí nastat nemůže. Přepravované množství bude příliš malé na to, aby vyvolalo rozpoznatelnou explozi. Přesto si přeprava žádá pečlivou […]
Latence v řádu mikrosekund, rychlost přenosu dat 1 terabit za sekundu, mobilní síť čtyřikrát rychlejší než úder blesku – zní to jako hudba budoucnosti? Zatím ano, technologie 6G je ale momentálně ve vývoji, aby změnila realitu bezdrátové komunikace. Kdy ji můžeme čekat a proč ji vůbec potřebujeme? Přibližně každých 10 let sledujeme nástup nové generace mobilních […]
O tom, že lidé byli v jednom psychologickém pokusu ochotni udělovat druhému člověku překvapivě vysoké šoky jste již pravděpodobně slyšeli. Dnes si ale o Milgramově experimentu povíme trochu jinak – dozvíte se i to, co se běžně neříká. Předně se běžně neříká, že se nejednalo o experiment, ale o experimenty a míra poslušnosti se v nich dosti […]
Neurovědcům a neurologům z univerzit v australském Sydney se podařilo potlačit u myší instinkt utéct a schovat se před nebezpečím. Zjistili, že při tom spolupracují dvě oblasti mozku. Doufají, že by tato zjištění mohla do budoucna pomoci potlačovat úzkosti a posttraumatickou stresovou poruchu u lidí. Když nad sebou myši spatří rýsující se stín dravce, instinkt […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz