Pomoc při cestách po EU

Evropa má několik společných dopravních projektů. C-ROADS si klade za cíl harmonizaci a spolupráci při zavádění systémů C-ITS ve státech střední Evropy. Projekt CROCODILE zajišťuje, aby řidičům byly poskytovány informace o silničním provozu a o mimořádných událostech po celou dobu svojí cesty po EU bez ohledu na stát, kde se právě nachází.

Jde o mnohaleté projekty, které se teprve teď realizují a ukazují smysl a vizi. Něco podobného začalo před 17 lety – tehdy vznikla evropská tísňová linka 112, společný projekt EU.

Stodvanáctka od roku 2004 propojuje všechny složky záchranného systému a jako jediná v ČR garantuje možnost komunikace v cizím jazyce. „Odbavujeme hovory i v angličtině nebo němčině, nicméně operátoři umí hovořit i dalšími jazyky,“ řekla Kateřina Suchánská, která působí jako operační důstojník.

Linka 112 byla jedním z prvních celoevropských společných projektů. Z ní se vymodeloval další stupeň pomoci – eCall.

Revoluční eCall…

Každý rok v Evropě dojde k více než 1,2 milionu dopravních nehod, při kterých zemře asi 39 000 lidí a dalších 1,7 mil. osob je zraněno. Statistiky ale budou pomalu klesat, jak se bude obměňovat vozový park, protože každé auto, které bylo schváleno do výroby po 31.

březnu 2018, musí mít systém eCall nainstalován. Používá se u všech vozidel v EU včetně Švýcarska a Norska a v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá na bezplatné číslo tísňového volání 112.

Anebo lze systém aktivovat i ručně stisknutím tlačítka.

Podle odhadů Evropské komise zavedení eCall jednou zachrání až 2 500 životů ročně, a ušetří majetek až za 26 miliard eur (ročně).

Systém eCall umožňuje rychlejší a daleko přesnější identifikaci dopravních nehod – zejména těch závažných. Když havarujete, palubní zařízení eCall (vybaveno SIM kartou libovolného mobilního operátora) spustí tísňové volání, kterým se spojí s telefonním centrem tísňového volání 112 datově i hlasově.

K operátorovi se v ten moment přenáší minimální soubor dat. Ten obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky).

Stodvanáctka v kterékoli zemi po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce. Systém se neustále vyvíjí a zpřesňuje. Na vrcholu bude s novou generací celosvětových systémů družicové navigace, zejména evropským systémem Galileo.

…a nadslužba HeERO

Systém eCall se nicméně aktivuje pouze v případě vážné dopravní nehody, jinak je neaktivní. To znamená, že během běžné jízdy nedochází k žádnému sledování (určování polohy vozidla, monitoring řízení) ani přenosu údajů.

Pilotní ověření fungování systému eCall v mezinárodním provozu bylo testováno v rámci jiného evropského projektu HeERO (Harmonised eCall European Pilot).

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Endokrinoložka Jana Ježková: ...

Lidské tělo je tranzitní pavučinou nepředstavitelných rozměrů. Svaly, orgány,...

Jazykovědec Martin Prošek: I...

Už pět let vede Martin Prošek Ústav pro jazyk český, jedno z vědeckých...

Když se z UFO vyklube raroh…

Na záběrech z dronu z roku 2016 byl v americkém státě Utah zachycen...

Chcete se stát astronautem?...

Už odmalička vás fascinují hvězdy, planety a všechna ta vesmírná krása...

Muž, který propojil kybernetiku s...

„Věda má přinášet radost.“ Tato slova patří jednomu z...

Praha jako mongolská step… Koně...

Mluvilo se o tom roky, ale teprve teď Zoo Praha vypustila čtyři klisny...

Pomoc při cestách po EU

Evropa má několik společných dopravních projektů. C-ROADS si klade za...

Mikrobiologové zkoumali, čím je...

Guma z pneumatik, částice slunečního krému a dokonce i DNA chlamydie. Tým...

Profesorka Jitka Rychtaříková: Proč je...

Zachrání budoucnost národa migranti? Budou senioři bez důchodů? Proč během druhé...

Studie z Oxfordu: Jaká podpora...

Podle studie Oxfordské univerzity ekonomické projekty snižující hladinu...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Římského vojevůdce Crassa zničila vlastní arogance

Římského vojevůdce Crassa zničila...

Římský politik Marcus Licinius Crassus se snaží v popularitě vyrovnat...
Japonský debakl u Okinawy: Sázka na největší loď světa selhala

Japonský debakl u Okinawy: Sázka na...

Když Američané na jaře roku 1945 dobývají japonský ostrov Okinawa,...
Kam zmizel D. B. Cooper i s tučným výkupným?

Kam zmizel D. B. Cooper i s tučným...

Dne 24. listopadu 2021 uběhlo přesně 50 let od okamžiku, kdy muž...
Anglická jízda smrti: Za britský debakl mohou rozhádaní příbuzní

Anglická jízda smrti: Za britský...

Krymská válka (1853–1856) mezi Ruskem a Osmanskou říší je v březnu 1854...
Děsivý únos: Tři dívky v domě hrůzy

Děsivý únos: Tři dívky v domě hrůzy

Napohled obyčejný pohodlný dům v rezidenční čtvrti v Clevelandu...
Malá potyčka se změnila v jatka: Slavného pruského krále popletl vítr

Malá potyčka se změnila v jatka:...

Během sedmileté války (1756–1763) se dopouští osudového přehmatu i tak schopný...
I mistr tesař se utne: Napoleonova chyba stála život 550 000 vojáků

I mistr tesař se utne: Napoleonova...

Francouzský císař Napoleon Bonaparte překračuje 24. června 1812 řeku Němen...
Zvíře jako dvojsečná zbraň: Řeckou porážku zavinil splašený slon

Zvíře jako dvojsečná zbraň: Řeckou...

Řecké městské státy si v roce 280 př. n. l. povolávají na pomoc proti římským...
Al Capone: Legendární mafiánský boss

Al Capone: Legendární mafiánský...

Letos v květnu uplyne přesně 80 let od chvíle, kdy do vězení nastoupil...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.