Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel ve světě čistoty

Volvo chce do roku 2025 v porovnání s rokem 2018 snížit uhlíkovou stopu vyprodukovanou během životního cyklu každého vozu o 40 %. A do roku 2040 být klimaticky neutrální společností. Jde na to přes baterky, postupně, lišácky.

A nebojí se ani spojení elektrifikovaných dieselů, což bylo a možná ještě je skoro až sprosté slovo. Není. Vyzkoušeli jsme si to u modelu XC60 s motorem B5 s výbavou R-Design za 1 650 000 Kč. Naftová jednotka B5 disponuje výkonem 235 + 14 k, jde o 2,0litrový řadový čtyřválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, dopovaný mild-hybridní technologií, kde se o převod síly na všechna kola stará 8-stupňová automatická převodovka. Spotřeba?

Kolem 5,5 l/100 km…

Tohle už dává smysl. Vždyť diesel jako pohon velkých SUV s vysokým kroutícím momentem v nízkých otáčkách je tím nejefektivnějším. Benzinové motory nikdy nedosáhnou podobně konstantní spotřeby, ani odpovídající dynamiky.

Mild-hybridní technologie je přitom tou základní elektrifikací. V naftovém provedení ve verzích B4 a B5 nahrazuje naftové agregáty známé pod označeními D4 a D5. Vývoj čistě spalovacích motorů je mimochodem pro Švédy už pasé.

Dokonce i aktuální polohybridní motory jsou prý to poslední, co z říše nafty ve Volvu kdy vyrobí. Škoda.

S podporou voltů

Svět pořád nahrává spalovacím motorům, je však potřeba posunout je na novou úroveň. Zefektivnit je. Elektrifikovat. Nejen Volvo využívá triády elektrifikace…

Základem pohonu zůstává stále spalovací motor. V případě Volva je to relativně malá čtyřválcová či tříválcová zážehová jednotka. Kompaktní rozměry motoru jsou důležité, aby celkové rozměry a hmotnost pohonného ústrojí neměly negativní vliv na jízdní vlastnosti a prostor ve voze.

Malý motor by však bez pomoci neměl odpovídající výkon, proto je potřeba síla navíc. První na řadě je samozřejmě přeplňování. Používá se turbodmychadlo, jehož pomalejší nástup lze kompenzovat přidáním kompresoru.

A tím jsme dosáhli limitů spalovacích motorů.

První stupeň: mild-hybrid

Prvním krokem elektrifikace je tzv. mild-hybrid – jakási pomyslná brána do světa elektrifikace. Z hlediska ovládání tu nenajdete nic, co by naznačovalo, že sedíte za volantem hybridního auta.

Mild hybridní systém využívá elektromotor umístěný na místě, kde bývá normálně startér. Zatímco startér se používá výhradně k roztočení vypnutého spalovacího motoru, tento „silnější startér“ dokáže pomoci i za jízdy.

Nepohání celé auto, dodává jen trochu síly navíc. A je to síla zadarmo. Zejména při zpomalování se ukládá odpadní energii do baterie, aby ji potom využilo k rozjezdu či akceleraci.

Mild hybrid si vystačí s relativně malou baterií i elektromotorem, jeho cena je tak srovnatelná s konvenčním automobilem, ale díky elektromotoru je vše efektivnější, svižnější a úspornější.

Druhý stupeň: hybrid

Vůbec nejstarší přístup k hybridní technologii. U hybrida je základem opět spalovací motor, vedle něj je tu však i silný elektromotor a větší balík baterií. Elektromotor už tady dokáže sám bez pomoci rozpohybovat celé auto, v omezeném režimu se dokonce obejde zcela bez spalovacího agregátu.

Klasický hybridní pohon však Volvo nepoužívá, namísto toho nabízí tzv. plug-in hybrid.

Přidejte zástrčku: plug-in hybrid

Všechno funguje stejně jako u hybridu – silný elektromotor a ještě vetší baterie, která se navíc dobíjí i externě. Jde o auto s označením T6 nebo T8 se dvěma pohony, jezdí čistě na benzín, čistě na elektřinu i všechno mezi tím.

Volvo udává dojezd v čistém a bezhlučném elektrickém režimu až 48 kilometrů. Což stačí na běžné cesty do práce či po městě bez kapky spáleného benzínu. Elektromotor je přitom dimenzován tak, aby ani dynamicky nebyl provoz na elektřinu nijak limitující.

A pak je tu 100% elektromobil, Volvo XC40 Recharge s dojezdem 418 km, 408 k výkonu.

Čistý a čistší

Když už jsou elektrifikovaná Volva čistší navenek, měly by být i dovnitř. Automobilka nedávno představila prémiovou technologii zkvalitňování vzduchu s certifikovanou účinností dle WHO se senzorem PM 2.

5, který měří množství jemných prachových částic o průměru do 2,5 mikrometru v kabině. Filtr je na bázi syntetických vláken a ionizátoru a do kabiny nepustí až 95 % částeček PM 2.5 ze vzduchu nasávaného zvenčí.

Pokročilý systém čištění vzduchu je od letošního jara dostupný pro všechny modely Volvo řady 60 a 90 postavené na modulární platformě SPA.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Hedy Lamarrová: Filmová kráska,...

„Krása je znakem inteligence,“ tvrdil americký výtvarník Andy...

SpaceX a pizza: Bývalý zaměstnanec...

Jistý Benson Tsai, který v minulosti působil ve SpaceX, nedávno založil...

Zlom v asistovaných sebevraždách:...

V pátek 7. ledna se v Kolumbii uskutečnila první asistovaná sebevražda člověka,...

Lilium Jet: Elektrická revoluce v...

Na začátku byla myšlenka, z myšlenky se stal start-up, který získal miliardy...

Česká stopa na oběžné dráze: Raketa...

Včerejšek byl pro české vědce i pro celou naší vlast malým svátkem. Dvě...

Křest letošního roku: Vrtulník...

Malý, ale šikovný. Asi tak by se dal popsat technologický skvost...

Takové to autonomní farmaření…...

Ani přetrvávající pandemie covidu nedokázala zatnout tipec hojně...

Německá ekokontroverze: Země...

Na sklonku roku 2021 došlo v Německu k významné události, která...

Sluneční štít Webbova teleskopu se...

Vesmírný teleskop Jamese Webba má za sebou jeden z nejdůležitějších kroků. Týmu,...

Zpráva pomocí myšlenek: Australan s...

Dvaašedesátiletý Australan Philip O’Keefe, který trpí těžkou...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Pomocník účetních i studentů. Vědecká kalkulačka slaví padesátiny!

Pomocník účetních i studentů....

Profesor pomalu kráčí kolem svých žáků. Ti mají nos zabořený v testu a hbitě...
Pravlast tradičního jídla: Uvařili plněné taštičky s masem jako první Číňané?

Pravlast tradičního jídla: Uvařili...

Slunce už vykouklo na horizontu a Čang se svojí rodinou a přáteli...
Děs za každým stromem: 5 nejstrašidelnějších lesů světa

Děs za každým stromem: 5...

Procházka mezi stromy je zdravá. Čerstvý vzduch pročistí plíce, zeleň uklidní...
Mluví zvířata cizími jazyky?

Mluví zvířata cizími jazyky?

Zvířata mají svou vlastní řeč, o tom není pochyb. Ovšem mají také různé...
Zaniklé řemeslo: Jak se formani bránili zlodějům?

Zaniklé řemeslo: Jak se formani...

Hlavu skrytou pod kloboukem, zachumlaný v tmavém kabátci, nohy má schované...
Plemeno bojových psů: Za svoji vlast padlo 25 amerických dobrmanů

Plemeno bojových psů: Za svoji...

Tmou se ozve výhružné zavrčení. Zní děsivě. Malý Japonec rozsvítí baterku a...
Fantom opery: Skutečně žil tajemný přízrak?

Fantom opery: Skutečně žil tajemný...

Je to zcela jistě jeden z nejslavnějších příběhů historie. Vypráví o velké lásce,...
Byla smrt Ludvíka II Bavorského nehoda, nebo vražda?

Byla smrt Ludvíka II Bavorského...

Ludvíka II Bavorského sice vytáhnou z jezera, v plicích však...
Výkupné za bohatého dědice

Výkupné za bohatého dědice

Zmlátili ho a připoutali ho řetězem v nějaké tmavé díře, kde pořád...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.