Domů     Technika
Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel ve světě čistoty
Jan Zelenka
od Jan Zelenka 22.9.2020
XC60 Recharge plug-in hybrid R-Design expression, in Crystal White Pearl

Volvo chce do roku 2025 v porovnání s rokem 2018 snížit uhlíkovou stopu vyprodukovanou během životního cyklu každého vozu o 40 %. A do roku 2040 být klimaticky neutrální společností. Jde na to přes baterky, postupně, lišácky..

A nebojí se ani spojení elektrifikovaných dieselů, což bylo a možná ještě je skoro až sprosté slovo. Není. Vyzkoušeli jsme si to u modelu XC60 s motorem B5 s výbavou R-Design za 1 650 000 Kč. Naftová jednotka B5 disponuje výkonem 235 + 14 k, jde o 2,0litrový řadový čtyřválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, dopovaný mild-hybridní technologií, kde se o převod síly na všechna kola stará 8-stupňová automatická převodovka.

Spotřeba? Kolem 5,5 l/100 km….

Tohle už dává smysl. Vždyť diesel jako pohon velkých SUV s vysokým kroutícím momentem v nízkých otáčkách je tím nejefektivnějším. Benzinové motory nikdy nedosáhnou podobně konstantní spotřeby, ani odpovídající dynamiky.

reklama

Mild-hybridní technologie je přitom tou základní elektrifikací. V naftovém provedení ve verzích B4 a B5 nahrazuje naftové agregáty známé pod označeními D4 a D5. Vývoj čistě spalovacích motorů je mimochodem pro Švédy už pasé.

Dokonce i aktuální polohybridní motory jsou prý to poslední, co z říše nafty ve Volvu kdy vyrobí. Škoda.

S podporou voltů

Svět pořád nahrává spalovacím motorům, je však potřeba posunout je na novou úroveň. Zefektivnit je. Elektrifikovat. Nejen Volvo využívá triády elektrifikace…

reklama

Základem pohonu zůstává stále spalovací motor. V případě Volva je to relativně malá čtyřválcová či tříválcová zážehová jednotka. Kompaktní rozměry motoru jsou důležité, aby celkové rozměry a hmotnost pohonného ústrojí neměly negativní vliv na jízdní vlastnosti a prostor ve voze.

Malý motor by však bez pomoci neměl odpovídající výkon, proto je potřeba síla navíc. První na řadě je samozřejmě přeplňování. Používá se turbodmychadlo, jehož pomalejší nástup lze kompenzovat přidáním kompresoru. A tím jsme dosáhli limitů spalovacích motorů.

První stupeň: mild-hybrid

Prvním krokem elektrifikace je tzv. mild-hybrid – jakási pomyslná brána do světa elektrifikace. Z hlediska ovládání tu nenajdete nic, co by naznačovalo, že sedíte za volantem hybridního auta.

reklama

Mild hybridní systém využívá elektromotor umístěný na místě, kde bývá normálně startér. Zatímco startér se používá výhradně k roztočení vypnutého spalovacího motoru, tento „silnější startér“ dokáže pomoci i za jízdy.

Nepohání celé auto, dodává jen trochu síly navíc. A je to síla zadarmo. Zejména při zpomalování se ukládá odpadní energii do baterie, aby ji potom využilo k rozjezdu či akceleraci.

Mild hybrid si vystačí s relativně malou baterií i elektromotorem, jeho cena je tak srovnatelná s konvenčním automobilem, ale díky elektromotoru je vše efektivnější, svižnější a úspornější.

Druhý stupeň: hybrid

Vůbec nejstarší přístup k hybridní technologii. U hybrida je základem opět spalovací motor, vedle něj je tu však i silný elektromotor a větší balík baterií. Elektromotor už tady dokáže sám bez pomoci rozpohybovat celé auto, v omezeném režimu se dokonce obejde zcela bez spalovacího agregátu.

Klasický hybridní pohon však Volvo nepoužívá, namísto toho nabízí tzv. plug-in hybrid.

Přidejte zástrčku: plug-in hybrid

Všechno funguje stejně jako u hybridu – silný elektromotor a ještě vetší baterie, která se navíc dobíjí i externě. Jde o auto s označením T6 nebo T8 se dvěma pohony, jezdí čistě na benzín, čistě na elektřinu i všechno mezi tím.

Volvo udává dojezd v čistém a bezhlučném elektrickém režimu až 48 kilometrů. Což stačí na běžné cesty do práce či po městě bez kapky spáleného benzínu. Elektromotor je přitom dimenzován tak, aby ani dynamicky nebyl provoz na elektřinu nijak limitující.

A pak je tu 100% elektromobil, Volvo XC40 Recharge s dojezdem 418 km, 408 k výkonu.

 

Čistý a čistší

Když už jsou elektrifikovaná Volva čistší navenek, měly by být i dovnitř. Automobilka nedávno představila prémiovou technologii zkvalitňování vzduchu s certifikovanou účinností dle WHO se senzorem PM 2.5, který měří množství jemných prachových částic o průměru do 2,5 mikrometru v kabině.

Filtr je na bázi syntetických vláken a ionizátoru a do kabiny nepustí až 95 % částeček PM 2.5 ze vzduchu nasávaného zvenčí.

Pokročilý systém čištění vzduchu je od letošního jara dostupný pro všechny modely Volvo řady 60 a 90 postavené na modulární platformě SPA.

reklama
Související články
Evropská vesmírná agentura (ESA) potvrdila pokračování mezinárodní mise Lunar Geology Orbiter (LUGO), tím se projekt přesouvá do další fáze, během které mezinárodní tým vedený brněnskou společností TRL Space detailně zpracuje přesný design celé mise. LUGO chce odpovědět na nejasnosti ohledně stáří měsíční vulkanické aktivity, a zároveň jako první zmapovat jeskynní systémy na Měsíci. Sonda bude vážit […]
Bouře, hurikány, extrémní sucha i přívalové deště. Klimatické změny si s lidskou civilizací pohrávají jak mořský příboj s papírovou loďkou. Tyto změny se zatím nedaří lidstvu zastavit, ale i za pomoci české družice bude možné je monitorovat. Jedním z hlavních úkolů české družicové mise SOVA bude zpřesnit klimatické modely a předpovědi extrémního počasí. Satelit bude zkoumat procesy ve […]
V roce 2028 by měla na oběžnou dráhu Země vystoupat česká družice SOVA. Zkoumat bude procesy ve středních a vyšších vrstvách atmosféry, které dosud nebyly dostatečně studovány, což by mělo pomoci přesněji předpovídat extrémní jevy počasí. S váhou okolo 100 kg bude SOVA (anglicky Satellite Observation of waVes in the Atmosphere) největším českým satelitem letícím […]
Až se astronauti poprvé po více než 50 letech vrátí na Měsíc v rámci mise NASA Artemis III, budou mít na sobě skafandr nové generace. Lepší, flexibilnější, odolnější, pohodlnější. Pokročilý speciální oblek zajistí, že astronauti budou vybaveni vysoce výkonným a robustním vybavením a že se do něj vejde mnoho typů lidských postav. Nový skafandr Axiom […]
Automobilka, která vyvíjí a vyrábí první český hypersport Praga Bohema, uvádí na trh i výjimečnou jednostopou záležitost. Tahle motorka váží pouhých 142 kg, v rámu z chrom-molybdenové oceli je vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec o objemu 773 cm3 a vznikne jen 28 kusů. Praga ZS 800… Mrkněte na to. Ještě jednou. A pak na design ikonického modelu […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz