Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel ve světě čistoty

Volvo chce do roku 2025 v porovnání s rokem 2018 snížit uhlíkovou stopu vyprodukovanou během životního cyklu každého vozu o 40 %. A do roku 2040 být klimaticky neutrální společností. Jde na to přes baterky, postupně, lišácky.

A nebojí se ani spojení elektrifikovaných dieselů, což bylo a možná ještě je skoro až sprosté slovo. Není. Vyzkoušeli jsme si to u modelu XC60 s motorem B5 s výbavou R-Design za 1 650 000 Kč. Naftová jednotka B5 disponuje výkonem 235 + 14 k, jde o 2,0litrový řadový čtyřválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, dopovaný mild-hybridní technologií, kde se o převod síly na všechna kola stará 8-stupňová automatická převodovka. Spotřeba?

Kolem 5,5 l/100 km…

Tohle už dává smysl. Vždyť diesel jako pohon velkých SUV s vysokým kroutícím momentem v nízkých otáčkách je tím nejefektivnějším. Benzinové motory nikdy nedosáhnou podobně konstantní spotřeby, ani odpovídající dynamiky.

Mild-hybridní technologie je přitom tou základní elektrifikací. V naftovém provedení ve verzích B4 a B5 nahrazuje naftové agregáty známé pod označeními D4 a D5. Vývoj čistě spalovacích motorů je mimochodem pro Švédy už pasé.

Dokonce i aktuální polohybridní motory jsou prý to poslední, co z říše nafty ve Volvu kdy vyrobí. Škoda.

S podporou voltů

Svět pořád nahrává spalovacím motorům, je však potřeba posunout je na novou úroveň. Zefektivnit je. Elektrifikovat. Nejen Volvo využívá triády elektrifikace…

Základem pohonu zůstává stále spalovací motor. V případě Volva je to relativně malá čtyřválcová či tříválcová zážehová jednotka. Kompaktní rozměry motoru jsou důležité, aby celkové rozměry a hmotnost pohonného ústrojí neměly negativní vliv na jízdní vlastnosti a prostor ve voze.

Malý motor by však bez pomoci neměl odpovídající výkon, proto je potřeba síla navíc. První na řadě je samozřejmě přeplňování. Používá se turbodmychadlo, jehož pomalejší nástup lze kompenzovat přidáním kompresoru.

A tím jsme dosáhli limitů spalovacích motorů.

První stupeň: mild-hybrid

Prvním krokem elektrifikace je tzv. mild-hybrid – jakási pomyslná brána do světa elektrifikace. Z hlediska ovládání tu nenajdete nic, co by naznačovalo, že sedíte za volantem hybridního auta.

Mild hybridní systém využívá elektromotor umístěný na místě, kde bývá normálně startér. Zatímco startér se používá výhradně k roztočení vypnutého spalovacího motoru, tento „silnější startér“ dokáže pomoci i za jízdy.

Nepohání celé auto, dodává jen trochu síly navíc. A je to síla zadarmo. Zejména při zpomalování se ukládá odpadní energii do baterie, aby ji potom využilo k rozjezdu či akceleraci.

Mild hybrid si vystačí s relativně malou baterií i elektromotorem, jeho cena je tak srovnatelná s konvenčním automobilem, ale díky elektromotoru je vše efektivnější, svižnější a úspornější.

Druhý stupeň: hybrid

Vůbec nejstarší přístup k hybridní technologii. U hybrida je základem opět spalovací motor, vedle něj je tu však i silný elektromotor a větší balík baterií. Elektromotor už tady dokáže sám bez pomoci rozpohybovat celé auto, v omezeném režimu se dokonce obejde zcela bez spalovacího agregátu.

Klasický hybridní pohon však Volvo nepoužívá, namísto toho nabízí tzv. plug-in hybrid.

Přidejte zástrčku: plug-in hybrid

Všechno funguje stejně jako u hybridu – silný elektromotor a ještě vetší baterie, která se navíc dobíjí i externě. Jde o auto s označením T6 nebo T8 se dvěma pohony, jezdí čistě na benzín, čistě na elektřinu i všechno mezi tím.

Volvo udává dojezd v čistém a bezhlučném elektrickém režimu až 48 kilometrů. Což stačí na běžné cesty do práce či po městě bez kapky spáleného benzínu. Elektromotor je přitom dimenzován tak, aby ani dynamicky nebyl provoz na elektřinu nijak limitující.

A pak je tu 100% elektromobil, Volvo XC40 Recharge s dojezdem 418 km, 408 k výkonu.

Čistý a čistší

Když už jsou elektrifikovaná Volva čistší navenek, měly by být i dovnitř. Automobilka nedávno představila prémiovou technologii zkvalitňování vzduchu s certifikovanou účinností dle WHO se senzorem PM 2.

5, který měří množství jemných prachových částic o průměru do 2,5 mikrometru v kabině. Filtr je na bázi syntetických vláken a ionizátoru a do kabiny nepustí až 95 % částeček PM 2.5 ze vzduchu nasávaného zvenčí.

Pokročilý systém čištění vzduchu je od letošního jara dostupný pro všechny modely Volvo řady 60 a 90 postavené na modulární platformě SPA.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Toyota vyrábí v Austrálii zelený vodík

Toyota vyrábí v Austrálii zelený...

Toyota otevřela v australském státě Victoria první komerční podnik na...
Toyota vyvinula chladírenský vůz pro přepravu vakcín. Je to Land Cruiser

Toyota vyvinula chladírenský vůz...

Automobilka Toyota vyvinula chladírenské vozidlo pro bezpečnou...
Bidenův boj za ekologii: Prezident chce sestavit státní vozový park převážně z elektromobilů

Bidenův boj za ekologii: Prezident chce...

Po značně kontroverzních rozhodnutích v oblasti sportu či armády přichází...
Čeští vysokoškoláci jezdí na placenou praxi do Bentley, Audi a Porsche

Čeští vysokoškoláci jezdí na...

ŠKODA AUTO Vysoká škola je v naší novodobé historii jediná škola...
Siemens představil ultra výkonnou dobíjecí stanici

Siemens představil ultra výkonnou...

Společnost Siemens Smart Infrastructure představila novou ultra výkonnou dobíjecí...
Budoucnost Cadillacu: Bude se létat a jezdit bez řidiče

Budoucnost Cadillacu: Bude se...

„Obyčejnému“ luxusu zvoní umíráček. Americká automobilka...
Jak se u nás testují Chytré silnice?

Jak se u nás testují Chytré...

O překážce na silnici víte dřív, než ji uvidíte. Krátce před úsekem,...
Když si auta povídají a varují před kolizí…

Když si auta povídají a varují před...

Už teď učí Češi auta „povídat“ na vybraných úsecích českých dálnic,...
Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce

Nový Hyundai Ioniq plug-in...

Buď slyšíte motor o trochu větší než je lidský mozek, nebo neslyšíte...
Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Česko finalizuje unikátní...

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jak fungují jednotlivé hemisféry v mozku?

Jak fungují jednotlivé hemisféry...

Mozek je velmi komplexní orgán a jeho vliv na tělo není zdaleka plně objasněný....
Sturmgewehr 44: To nejlepší ze samopalu i pušky

Sturmgewehr 44: To nejlepší ze...

Zatímco v první polovině války u německé armády jednoznačně dominovaly...
Tajemství zemských znaků: Šlechtická orlice se srpem a kladivem i bezhlavý opeřenec

Tajemství zemských znaků:...

Babenberský vévoda Leopold V. se na jaře 1191 stává velitelem třetí křižácké...
Největší loupež v dějinách České republiky: půl miliardy korun

Největší loupež v dějinách České...

1. prosinec roku 2007 je v dějinách české kriminalistiky označován...
V liberecké zoo se narodil pásovec kulovitý

V liberecké zoo se narodil...

Přestože je pásovec kulovitý (Tolypeutes matacus) chován ve více než 65...
Průmyslová revoluce: Nápad na vylepšení parního stroje přišel o víkendu

Průmyslová revoluce: Nápad na...

„Nemusím páru ochlazovat ve válci stroje. Mohu ji přivést do nádrže a...
Odkdy nosíme ponožky?

Odkdy nosíme ponožky?

Zcela obyčejný kus oblečení, který už ani nevnímáme. Ovšem kdyby...
„A“ jako začátek. Kdo seřadil písmenka abecedy?

„A“ jako začátek. Kdo seřadil...

Ať už je česky, anglicky, francouzsky nebo italsky, abeceda prostě...
Státní znaky střední Evropy: Dostal český král za odměnu lví ocas?

Státní znaky střední Evropy: Dostal...

Dne 11. ledna 1158 přijímá hrdý český kníže Vladislav II. na svoji hlavu...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.