V dnešním moderním světě jsou online vánoční přání stále častější variantou pozdravu.
Pomalu se vytrácejí tradiční vánoční pohlednice a textová novoroční přání. Připomeňte si, jak to s posíláním svátečních pohlednic začalo. Seznamte se se stručnou historií vánočních pozdravů!
V Británii
Sir Henry Cole, vynikající pedagog a patron umění, je považován za člověka, který jako první prorazil na trhu s prodejem vánočních pohledů. V minulosti dostával sir Cole od svých přátel spoustu dopisů, ve kterých mu jeho blízcí sáhodlouze přáli krásné Vánoce.
Ve staré Anglii bylo ovšem neslušné na dopisy neodpovídat. Proto se sir Cole snažil přijít na způsob, jak ostatním poslat krátký vánoční pozdrav, aniž by na něj dotyčný musel reagovat.
V roce 1843 pověřil Sir Cole svého přítele, Johna Horsleye, aby pro něj navrhl vánoční přání, které by mohl poslat svým vrstevníkům. Jednalo se o první pohlednici, na které byl obrázek rodiny a pouze stručný nápis “Veselé Vánoce a šťastný Nový rok”.
Navíc byla na pohlednici předtištěna místa, do kterých stačilo jen vyplnit, komu je pohlednice určena a kdo ji posílá.
Toto přání mělo takový úspěch, že se rozšířilo do britského povědomí a do roku 1860 se posílání svátečních pozdravů, bez nutnosti dlouze odpovídat, stalo tradicí.
V Americe
V Americe je za “otce” vánočních přání považován litograf Louis Prang, který vlastnil tiskárnu poblíž Bostonu v 18. století. Prang nabídl svým zákazníkům první vánoční přání v roce 1875, a to v jednoduchém květinovém designu s nápisem “Veselé Vánoce”.
Právě tím, že pohlednice neobsahovala žádný vánoční motiv, se lišila od pohlednice, kterou v minulosti vytvořili Sir Cole se svým přítelem Johnem Horsleyem. Vánoční karty Louise Pranga většinou zdobily obrázky přírody, zvířat a scén, které se mohly odehrát v době od října do únoru. Vánoční přání Louise Pranga se stala tak populární, že se jich, do roku 1881, tisklo 5 milionů ročně.
Rychlý sešup
Digitální věk prodejem papírových vánočních pohlednic skutečně otřásl. V roce 1995 Americká asociace pohlednicových přání (Greeting Card Association) oznámila, že v tomto roce došlo k prodeji 2,7 miliard vánočních pohlednic.
Do roku 2011 se tento počet snížil na 1,5 miliardy pohlednic, a to z důvodu přechodu na modernější a časově efektivnější způsoby sdělování vánočních přání.
Doba se neustále zrychluje a lidé stále častěji využívají možnost posílat vánoční přání online. Začínají se obracet na prostředky, jako jsou například video vánoční přání, vánoční e-maily, elektronické pohlednice, kliparty nebo gify.
Následkem toho se posílání tradičních pozdravů, skrze papírové vánoční pohlednice, pomalu vytrácí.
Elektronického způsobu posílání vánočních přání se, do jisté míry, zmocnily také reklamní agentury, které vánoční čas využívají pro své obchody. Skrze elektroniku je totiž mnohem snazší potenciální zákazníky ovlivnit, a to za pomoci tváří herců, zpěváků, sportovců a jiných známých osobností.
Navíc, na elektronické pozdravy slyší také mladší generace, která vyrůstá ve světě moderních technologií.
Vánoce jsou obecně považovány za svátky klidu a pohody. Nedovolte, aby se z tak krásného svátečního času stal pouze velký byznys.
Zpomalte a zkuste letos svým blízkým poslat vánoční pozdrav, napsaný od srdce a vlastní rukou.
Zdroj obrázkov: Zoom Team, dexter.natanael / Shutterstock.com