Mikrobiologové zkoumali, čím je znečištěný vzduch v domácnostech

Guma z pneumatik, částice slunečního krému a dokonce i DNA chlamydie. Tým mikrobiologů pomocí analýzy filtrů čističek odhalil, co všechno se může objevit ve vzduchu v uzavřených místnostech. Když toužíme po ochlazení během horkých měsíců, přijde k duhu jednoduchý větrák, vějíř i vysoce účinný ventilátor.

Co však víme o zvířeném vzduchu, který nás v domácnostech obklopuje? Mikrobiologové společnosti Dyson použili skenovací elektronové mikroskopy k analýze použitých filtrů čističek vzduchu a došli k zajímavým závěrům.

Analýzy filtrů ukazují, že mrtvý hmyz, vlasy, roztoči a částice gumy jsou méně známými znečišťujícími látkami, které se ovšem pravidelně zachycují ve filtrech čističek v domácnostech. Vzácným jednorázovým objevem během filtrační analýzy se stala i DNA chlamydie.

Ačkoliv odborníci nebyli schopni potvrdit, jak dlouho byla DNA na filtru, během používání zachytili snímek její existence v prostředí. Je možné, že mohla pocházet ze zvířat, která byla v kontaktu s ptáky a jejich vedlejšími produkty, ale vzhledem k tomu, že se jednalo o jednorázový incident, je obtížné s jistotou říci, jak se DNA do filtru dostala.

„Většinou se staráme o nejmenší znečišťující látky v našem ovzduší, tedy VOC, plyny, uhlíkový prach. To jsou druhy sloučenin, o nichž jste slyšeli ve zprávách, které se zkoumají z hlediska možných zdravotních problémů.

Ale pro mě jsou nejzajímavější větší částice – mohou vyprávět příběh o člověku. Obvykle dokážu zjistit, zda mají domácího mazlíčka, jestli jsou kuřáci, zda žijí poblíž frekventované silnice a spoustu dalších informací,“ říká mikrobiolog Gem McLuckie, který výzkum vedl.

Právě otevřenými okny se totiž do domácnosti dostává nejen čerstvý vzduch, ale i mnohé nečistoty. Při analýze lze chemické sloučeniny zvětšit až 300000krát vzhledem k jejich původní velikosti. Tato technologie umožňuje podrobnou analýzu, která vypovídá o tom, jak kvalita ovzduší ovlivňuje každodenní život lidí.

Mikrobiologům to pomáhá identifikovat látky znečišťující ovzduší v domácnostech. Výzkumníci mohou díky tomu vyvíjet technologie, které budou reagovat na reálné domácí prostředí, nejen na laboratorní testy.

Vzorky použité v analýze filtru SEM představují celkový obrázek domácího prostředí. Analyzují se filtry z celého světa, včetně Asie, Evropy, Ameriky a Austrálie. Díky globálnímu výzkumu tak lze porovnat kvalitu vzduchu v různých částech zeměkoule.

Co se našlo ve filtrech čističek? • Kožní buňky: Jde o jednu z nejběžnějších částic, nacházejících se ve filtrech. Průměrný člověk ztrácí kolem 5–15 g kůže týdně, tedy hmotnost sáčku lupínků! Odumřelá pokožka tvoří vločky, které mohou být malé až 30 mikrometrů, lidské oko je tedy nepostřehne.

Jakmile se ovšem dostanou do vzduchu, jsou kožní buňky dostatečně lehké, aby mohly být přenášeny větrem, vdechnuty – anebo zachyceny do filtrů čističek.

• Lidské vlasy i chlupy a srst domácích zvířat: Tyto částice jsou ve filtrech běžně k nalezení. Vlasy se mohou rozpadat na částice, poletovat vzduchem a zachytit se v čističkách. „Z jednoho lidského vlasu můžeme získat 30 částic PM2,5.

Protože jsou tak malé, vdechujete je a jdou hluboko do našich plic,“ upozorňuje Frank Kelly, profesor životního prostředí v Imperial College London.

• Zbytky hmyzu: Někdy je obtížné je identifikovat, protože organická hmota rychle degraduje. Mrtví brouci, pavouci i mouchy tvoří část běžného domácího prachu, rozptýleného ve vzduchu.

• Roztoči: Mohou žít na koberci a jsou jedním z důvodů, proč se doporučuje v domácnostech často vysávat. Když se člověk posadí na pohovku, naklepe polštáře nebo zatřepe dekou, mohou se ve světle objevit malé částečky.

Roztoči se živí kožními buňkami, proto se jim dobře daří v čalouněném nábytku, matracích i textiliích. Tyto roztoče však lze nalézt také ve filtrech čističek – což znamená, že se mohou volně pohybovat ve vzduchu.

• Části gumy: Existují důkazy o kaučukových částicích ve filtrech. Pravděpodobně se uvolňují z pneumatik, oknem se dostanou do domu při větrání a posléze se zachytí filtrem čističky.

• Částice kosmetiky: Když je slunečno, dostávají se do vzduchu částice krémů na opalování nebo například silikonové kuličky, které jsou součástí make-upu či dalších kosmetických produktů, jako je lak na vlasy.

• Vlákna z tkanin: Zejména pokud stojí čistička v technické místnosti, ve filtru je shromážděno více vláken z tkanin. Pomocí světelného mikroskopu lze zvýraznit barvu vláken, někdy dokonce tak přesně, že je možné identifikovat kus oblečení.

• Zbytky vonných svíček: V analyzovaném vzorku filtru čističky vzduchu bývají pozorovány i krystalky, které jsou patrně důsledkem neúplného spalování vonných svíček.

• Cigaretový popel a dehet: Zachytává se do filtrů v domácnostech kuřáků.