Minulý měsíc obletěla svět zpráva o nehodě Tesly v Rakousku. Vozidlo tehdy hořelo dlouhé hodiny a hasiči měli co dělat, aby ho vůbec zvládli. Není tedy divu, že Národní asociace požární ochrany vydala příručky pro hasiče, které je mají upozornit na možná úskalí při hašení těchto elektromobilů..
Problémem je především vysoké riziko opětovného vznícení, ke kterému může dojít třeba i tři dny po uhašení. Aby toho nebylo málo, práci hasičům neulehčí ani akumulátory namontované ve spodní části vozidla, které obsahují jedovaté chemikálie, představující během požáru značné riziko pro všechny v okolí.
Americká Národní asociace požární ochrany (National Fire Protection Association; NFPA) spolupracuje s Tesla Motors na programu školení o bezpečnosti vozidel na alternativní paliva. Cílem je připravit veškeré záchranné složky na rostoucí počet těchto specifických typů vozidel, ke kterým se musí přistupovat poněkud odlišně, než jsou hasiči, policisté a záchranáři zvyklí u těch klasických vozů.
Na webových stránkách asociace jsou již nyní ke stažení příručky pro vozy Tesla Model 3, Model S, Model X a Roadster, které jsou sice určeny hasičům a další profesionálům, ale pro zajímavost do nich může nahlédnout kdokoliv.
Rad je tam celá řada – zasahujícím hasičům se nejprve doporučuje určit typ vozidla a bližší údaje o komponentách s vysokým napětím. Dále tu je zajímavé doporučení, že by se baterie Tesly s vysokým napětím měly hasit výhradně vodou kvůli ochlazení nebo že by se měl uhašený vůz uskladnit do otevřeného prostranství, kde neohrozí žádné okolní objekty.
Samozřejmostí by měl být i kompletní ochranný oblek s dýchacím přístrojem pro zasahující hasiče nebo klíny na zajištění hořící Tesly proti pohybu.