Domů     Technika
Hyundai Kona Electric: Božský streaming
Jan Zelenka 10.10.2019

Byla vůbec prvním plně elektrickým crossoverem na evropském trhu. Jiné podobné plně elektrické SUV jste svého času nesehnali. Hyundai Kona Electric si pozici jedničky drží stále. Takový elektromobil s dojezdem až 450 km už má smysl…  .

          

V showroomech Hyundai je to jako v luxusním butiku. Jeden model ve třech variantách. Ioniq hybrid, plug-in hybrid nebo electric? Před pár lety to bylo vůbec první auto ve třech různých variantách. A protože se myšlenka osvědčila, přešla i na Konu.

Konu můžete mít jako benzín od 370 000 Kč, jako Hybrid za 560 000 Kč, nebo jako čistý elektromobil od 900 000 Kč s kapacitou baterie 39,2 kWh. Anebo… tu nejlepší Konu vůbec, nejvýkonnější, nejpodmanivější a nejsmysluplnější elektromobil s o 60 procent větším akumulátorem za 1 100 000. Právě ten jsme testovali.

450 kilometrů bez limitů

Korejci auto propagovali sloganem „Hyundai Kona Electric maže rozdíl mezi konvenční a elektrickou mobilitou“. V devíti z deseti případů byste nad tím mávli rukou, ale právě v desátém případě se marketingové oddělení trefilo do černého.

Kona jako jedna z prvních smazává dvě desetiletí trvající propast mezi současností a budoucností. Mezi fosilními palivy a energií z baterek.

Silnější Kona má výkon 204 koní, točivý moment 395 Nm a především akumulátor o kapacitě 64 kWh, který má reálný dojezd okolo 450 km. Značka modely vybavuje rovnou tím nejlepším, čím může – nejnovějšími bezpečnostními a asistenčními systémy, audiosystémem i vyhřívanými sedadly potažené kůží.

Baterky se smyslem

Základem je lithium-ion polymerový akumulátor, který má oproti běžnému nikl-železnému zdroji energie vyšší životnost, lepší účinnost nabíjení a vybíjení spolu s maximálním výkonem. Akumulátor je připojen na okruh klimatizace, je kapalinou chlazený a ohřívaný elektrickým topným tělesem.

Páčky u volantu nejsou na přeřazení nebo podřazení, ale na regulaci efektivity rekuperace při brzdění. Navíc… Akumulátor elektrické Kony je chráněn zárukou po dobu 8 let nebo najetí 160 000 km.

Crossover roku a červený puntík

To, jak výjimečná Kona je a jaký potenciál má, dokládá i ohlas ve světě. Už loni Hyundai získalo ocenění v soutěži Red Dot v kategorii „Automobily a motocykly“. Kona si vysloužila uznání za výjimečný design a inovace v kategorii „SUV/terénní vozidla“.

Red Dot je věhlasnou, globálně uznávanou soutěží, jejíž porota je tvořena prominentními designéry, profesory a novináři. A o pár měsíců později přišlo ještě větší ocenění. Kona vyhrála anketu „North American Utility Vehicle of the Year™“ v segmentu SUV. Poprvé tak zvítězil v kategorii „Utility Vehicle of the Year“ crossover značky Hyundai.

Propojení s autem

Užitečným prvkem výbavy nejnovějšího modelu je telematický systém Blue Link. Řidiči si mohou pomocí aplikace na chytrém telefonu spustit svůj vůz KONA Electric nebo zapnout automatickou klimatizaci, aby se za chladného, resp.

horkého počasí interiér vyhřál, případně ochladil už před odjezdem. Pokud je Kona připojena do sítě – například v garáži – můžete si nastavit čas, kdy ji chcete mít připravenou k jízdě a temperovanou na  zvolenou teplotu.

Tato komfortní funkce šetří energii akumulátoru potřebnou v případě vyhřívání vozu až za jízdy. Uživatelé služeb Blue Link mohou také na dálku odemknout dveře vozidla poté, co zadají kód PIN.

Hyundai Kona Electric

Cena test. modelu: od 1 279 999 korun

Motor:            synchronní motor s permanentním magnetem

Spotřeba elektrické energie:           15,4 kWh/100 km

Kapacita akumulátoru:       64 kWh

Dojezd:                      450 km

Nejvyšší výkon:         150 kW (204 k)

Nejvyšší točivý moment:      395 Nm

Hmotnost akumulátorů:                  652 kg

Rozměry (d/š/v):                    4180/1800/1555 mm

Objem zavazadlového prostoru      332 l

Hmotnost:      1760 kg

**54 min platí do stavu nabití 80 % na 100kW dobíjecí stanici pro stejnosměrný proud (DC). Uvedené hodnoty platí pro verzi s 64kW akumulátorem.

Související články
Přesnější a rychlejší mapování znečištění vodních ploch i lepší ovládání pasivních hladinových plavidel tažených lodí byly hlavní cíle projektů kooperace robotických dronů vyvíjených Skupinou multirobotických systémů FEL ČVUT (MRS) a autonomně řízených lodí. Výsledky představili výzkumníci před pár dny u břehů vodní nádrže Orlík. Nad hladinu a okolní louky se vzneslo během soustřední v minulých dnech […]
Umělá inteligence je tu, ať se to někomu líbí nebo ne. Nabízí přehršel možností, ale také ukrývá nemálo čertových kopýtek. A tak je tomu i v oblasti vzdělávání. Sal Khan, výkonný ředitel Khan Academy, na které skrze online přednášky studují miliony lidé po celém světě, měl loni na konferenci TED Talk, jejímž mottem je heslo […]
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro své rozměry, vybavení a technologie se stala chloubou amerického námořnictva. Jedná se totiž o největší a nejnovější letadlovou loď, která po více než 10 letech od spuštění na vodu konečně začala sloužit Spojeným státům i alianci NATO. Stavba nejmodernějšího plavidla, se kterým si USA pojistily pozici největší námořní velmoci planety, započala roku 2009. Slanost […]
Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostává nový kabátek. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která překonává dojezd 400 km. Celá modelová řada 208 pak profituje z nového designu, špičkových technologií a emocí z nových motorů. Peugeot 208, nástupce dlouhé řady devíti generací městských […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz