Téma elektromobilů patří k nejdiskutovanějším v současnosti. Ano Česká republika není v tomto ohledu pozadu. Hlavní město Praha v rámci podpory elektromobility a sdílené ekonomiky vypsalo veřejnou zakázku na komplexní provoz systému sdílených automobilů na elektrický pohon na území hlavního města a související služby..
Cílem projektu je zajistit celoměstský systém veřejné služby sdílených elektrovozů e-carsharing a zároveň i napomoci rozšířit trh carsharingových služeb v Praze a dále vytvářet podmínky pro rozvoj celoměstské elektromobility jako alternativy k stávajícím prostředkům individuální městské přepravy.
Hlavními přínosy této služby bude navýšení počtu sdílených vozů na území hlavního města Prahy, podpora elektromobility a tím snížení emisí v ovzduší a snížení počtu vozů vlastněných uživateli v centru hlavního města. Součástí projektu je také vybudování potřebné infrastruktury.
„Dopad individuální automobilové dopravy na životní prostředí v hlavním městě je neoddiskutovatelný. Studie ukazují, že na 1000 obyvatel je v Praze až 621 aut, přičemž například v Dubaji je tomu 540, v Londýně 327 a v New Yorku pouze 246. Ukazuje se, že vedle podpory veřejné dopravy je nutné také posílit sdílenou dopravu a intermobilitu, to znamená vhodně kombinovat a liberalizovat všechny možné způsoby přepravy ve městě,“ vysvětluje Vladimír Zadina, ředitel úseku Smart Prague v městské společnosti Operátor ICT, a. s.
Celková vyhlašovaná hodnota veřejné zakázky je více než 1,01 miliardy Kč za sedm let, což je však abstraktní částka stanovená dle požadavků zákona o veřejných zakázkách, který vyžaduje započítat například i příjmy od zákazníků služby, které budou tvořit za sedm let až 830 milionů korun.
Celkové předpokládané náklady města činí necelých 190 milionů Kč, tedy jen asi pětinu celkové částky, a to včetně nefinančních nákladů, jako je úprava a pronájem parkovacích míst a pozemků, na nichž budou stát dobíjecí stanice.