Poslední červnový týden se Elonu Muskovi splnil sen. Montážní linky jeho automobilky Tesla Motors po mnoha odkladech a promeškaných termínech poprvé dokázaly vychrlit 5 000 Modelů 3 za týden. Prozatím ale z továrny v kalifornském Freemontu vyjíždějí pouze dražší verze „lidového“ elektroauta od Tesly.
Na nejlevnější Model 3 se základní výbavou a bez autopilota zákazníci stále čekají..
Když se loni v červenci rozjížděla sériová výroba dlouho očekávaného elektrického bouráku Modelu 3, průkopnická automobilka beze strachu ohlašovala, že se řítí do výrobního pekla.
Elon Musk slíbil, že do konce roku 2017 se dostanou na 20 tisíc vyrobených vozů měsíčně.
Jenže za celý loňský rok se jim povedlo zhotovit pouze 2 685 kusů auta, které má umožnit přechod na elektrický pohon masám. Dosažení pětitisícové mety se proto posouvalo, nejdřív na konec 1. čtvrtletí 2018, později na konec 2. čtvrtletí. Málokdo tehdy doufal, že by se termíny v kalendáři Tesly znovu nepřepisovaly.
Kvůli stihnutí termínu postavili za továrnou Tesly obří stan
Jelikož se zdálo, že investorům automobilky i mnohým zákazníkům, kteří si nejnovější elektromobil od Tesly už dříve rezervovali, začíná docházet trpělivost, v kalifornském závodě ve Freemontu, kde se Model 3 kompletuje, došlo ke změnám, které automobilový průmysl nepamatuje.
Obrázek: na rychlo připravená montážní linka pod stanem, zdroj: Twitter Elona Muska
Továrně scházely prostory, proto v areálu parkoviště vybudovali provizorní rozlehlý stan, kam nastěhovali 3. montážní linku včetně lakovny. Elon Musk se přestal vracet domů a začal spát na pohovce v tamní kanceláři, aby mohl ihned řešit vzniklé problémy.
Zaměstnanci si museli zvyknout na běžné přesčasy i víkendovou pracovní dobu. Zvýšené úsilí se jim nakonec vyplatilo. Poslední červnový týden vyrobili 5031 Modelů 3, takže stihli splnit nastavený cíl doslova za pět minut dvanáct.
Úspěch Tesla Motors vyvolal posměšky ze strany konkurenta
Spolu s prémiovými auty Tesla Model X a Model S tak automobilka vyrobila 7 000 vozů na elektřinu za 7 dní.
Elon Musk se s tím samozřejmě musel pochlubit na svém twitterovém účtu: „7 000 aut, 7 dní. Team Tesla.“ Kromě nadšených komentářů se mu ale dostalo i kousavé poznámky od ředitele evropského divize automobilky Ford, Stevena Armstronga:
„7 000 aut, zhruba 4 hodiny. Team Ford“. Srovnání trochu pokulhává, protože Ford Motor Company má přesně o 100 let delší historii než Tesla založená v roce 2003.
Kdo stále čeká na dodání Modelu 3?
Od května 2016, kdy Tesla začala přijímat první objednávky na Model 3, si ho zarezervovalo kolem 450 tisíc lidí. Přes 28 tisíc motoristů už má sice novou elektrickou káru doma, ale 420 tisíc zákazníků se pořád dívá jen na prázdné místo v garáži.
Navíc aktuálně se vyrábějí pouze rozšířené verze (4×4 nebo model s výkonnější baterií). Auto se základní výbavou za 35 tisíc dolarů se dostane do výroby později. Podle Muska se ho první řidiči, kteří již podali rezervaci, dočkají za 6 až 9 měsíců.
Pokud si vůz objednáte nyní, budete na něj čekat nejméně 12 až 18 měsíců. Při uvedení Modelu 3 na trh mnoho amerických řidičů nalákala i možnost daňové úlevy 7 500 USD z pořizovací ceny elektrického vozu.
Jenže jakmile Tesla vyrobí přes 200 tisíc elektromobilů, už ji nebude možné využít. Tuto hranici překročí automobilka pravděpodobně během letošního roku. Nabízí se otázka, jestli lidé, kteří se těšili na nejlevnější variantu Modelu 3 za 27 500 USD po daňovém bonusu, neztratí zájem, když cenovka auta poroste.
Použité fotografie: Tesla, Twitter Elona Muska