Metro v Paříži aneb když to mají Angličani, Francouzi to chtějí také

Řevnivost mezi Angličany a Francouzi je pověstná. Ale, co se týče výstavby podzemní dráhy, tam Angličané ujeli Francouzům o několik délek, vždyť v Londýně jezdilo metro od roku 1863. Později se metrem vozili i obyvatelé Budapešti či jiných měst, ale hrdí Pařížané museli stále spoléhat na ucpané ulice.

Až když francouzská metropole získala pořadatelství světové výstavy pro rok 1900, začalo se v roce 1898 pod vedením bretonského inženýra Fulgence Bienvenüea stavět. A stavělo se vesele, i když trochu náročným stylem.

První trasy pařížské podzemky kopírují hlavní bulváry. Ty byly rozkopány, byla zde umístěna potřebná infrastruktura a poté byl vzniklý tunel opět zakryt. Některé úseky vedly po povrchu a některé dokonce nad zemí po systému viaduktů, což návštěvníci perly nad Seinou mohou obdivovat dodnes.

Pařížské metro vznikalo v období secese a tento sloh je zde jasně patrný. Charakteristické jsou hlavně cedule nad vchody, skleněné secesní ozdoby či zábradlí, jejichž autorem byl lyonský architekt Hector Guimard.

Úplně první linka vedla při svém vzniku z Vincennes přes město na Porte de Maillot. Její stavba ovšem měla zpoždění, metro mělo být otevřeno již v dubnu 1900 u příležitosti zahájení zmíněné světové výstavy.

Jenže místo toho byla první trasa hotova až v červenci, kdy už návštěvníci výstavy byli zpátky ve svých domovech. Samozřejmě, že si londýnské noviny neodpustily nějaké to rýpnutí. Zatímco tramvaji trvala cesta centrem města něco málo přes hodinu, metro zkrátilo dobu jízdy na polovinu.

Síť Métropolitain – odtud právě pochází výraz Metro – hned za první rok po otevření přepravila 55 milionů lidí. Pařížské metro ovšem častokrát bojovalo s nepřízní osudu. V roce 1903 stanici Couronnes zachvátil požár, při kterém zahynulo 84 lidí.

O sedm let později se rozvodnila Seina a voda z řeky zaplavila řadu tunelů. Rozvoj pařížské podzemní dráhy však neustával, v roce 1914 měla již 92 kilometrů a v roce 1930 dokonce 116 kilometrů.

Po 2. světové válce Paříž zavádí novější vlaky, které měly vyšší kapacitu. Další zlepšení už omezoval samotný design sítě, například krátké vzdálenosti mezi stanicemi. Průměrná mezistaniční vzdálenost představuje 562 m, v centru Paříže se však stanice nacházejí k sobě mnohem blíže.

Proto byla v 60. letech vybudována druhá síť s názvem RER. V roce 1955 se v metru objevily první vagóny s pneumatikami, které postupně nahradily železná kola. Rozchod kolejí pařížského metra je standardní evropský, 1435 mm.

Napájení vozů zajišťuje přívodní třetí kolejnice, elektrický proud je zde pod napětím 750 V. Průměrná cestovní rychlost je 35 km/h, maximální technická pak dvojnásobná. Délka souprav je různá, pohybuje se od tří až po šest vozů v jedné soupravě.

Do provozu je nasazováno celkem sedm typů vozů metra. Nejstarší jsou z 60. let, ty nejnovější naopak připomínají spíše než několik vagónů spřažených ve vlak jeden dlouhý několikakloubový vůz – jsou celé průchodné od jednoho konce soupravy až na druhý.

To pomáhá zvýšit kapacitu celého systému.

A ještě několik zajímavostí z provozu pařížského metra. Poslední vlaky dojíždějí do svých cílových stanic v 1:15. Pařížané jím říkají smetáky, protože je leckdy obtížné spící a společensky znavené cestující z vlakové soupravy vymést.

O víkendech je provoz metra o hodinu prodloužen. Nejmodernější linkou metra je ta s pořadovým číslem 14. Ta směřuje od Saint Lazare přes neoklasicistní kostel La Madeleine až do stanice Olympiades. Kolejiště je zde od nástupiště oddělené bezpečnostními stěnami, což zabraňuje pádu do kolejiště, podobným systémem jsou vybaveny i některé londýnské trasy.

Linka 14 je plně automatizována a tím pádem bezpilotní, takže cestující se mohou kochat výhledem, jaký obvykle má jen strojvedoucí.

Rubriky:  Kolejová doprava
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Vědci z VUT zapůjčili FN Brno termovizní kamery

Vědci z VUT zapůjčili FN Brno...

Dvě termovizní kamery, které se na Energetickém ústavu Fakulty strojního...
Architekti obnoví Mendelův skleník v Brně

Architekti obnoví Mendelův...

Místo, v němž Gregor Johann Mendel položil základy dnešní genetiky,...
OBRAZEM: Osvětové kampaně na mytí rukou ve 20. století

OBRAZEM: Osvětové kampaně na mytí...

Mytí rukou je neodiskutovatelným základem hygieny a to nejen v této...
Výzkumníci odkryli pohřebiště i osídlení

Výzkumníci odkryli pohřebiště i...

Archeologický výzkum probíhající od 16. ledna 2020 v obci Zbečno poblíž hradu...
Velký bariérový útes opět trpí

Velký bariérový útes opět trpí

Poslední letecké snímky jasně naznačily to, čeho se dlouhodobě obávají nejen mořští...
Proč malé děti pláčou? Vědci našli překvapivou odpověď

Proč malé děti pláčou? Vědci našli...

Kruhy pod očima, usínání ve stoje, nekončící malátnost. To vše čerství rodiče velmi dobře...
Při testech onemocnění COVID-19 na pražské Bulovce bude pomáhat robot

Při testech onemocnění COVID-19 na...

Laborantům Nemocnice Na Bulovce pomůže robotický pomocník s jemným...
Národní zemědělské muzeum je on-line

Národní zemědělské muzeum je...

Pracovníci Národního zemědělského muzea přichystali alternativní plán,...
Skryté nebezpečí

Skryté nebezpečí

Tuberkulóza, která tiše spí v těle, nehlásí se kašlem, pocením ani únavou,...
Chybějící pohyb prohlubuje deprese také u osob s roztroušenou sklerózou

Chybějící pohyb prohlubuje deprese...

Situace, kdy jdou zavřené tělocvičny, posilovny a bazény spolu se zákazem...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Dětská hvězda Jodie Foster: Proslaví se rolí šlapky

Dětská hvězda Jodie Foster:...

Ctižádostivá matka ji i její tři sourozence odmalička tahá po...
Příběhy kontinentů: Po čem byly pojmenovány?

Příběhy kontinentů: Po čem byly...

Asie, Amerika, Afrika, Antarktida, Evropa, Austrálie. Jména...
S kým je králi nevěrná prostopášná Marie Antoinetta?

S kým je králi nevěrná...

Někdo by si mohl myslet, že nevěra je výsadou moderní společnosti, ve které...
Takanakuy aneb Očistné pěsti

Takanakuy aneb Očistné pěsti

Bijí se malí, velcí. Mladí i staří. Ženy i děti. Proti sobě se staví...
Nevšední dětství: Malé krásky vydělávají miliony!

Nevšední dětství: Malé krásky...

Nosí umělé řasy, obratně chodí na podpatcích a v maskérně tráví celé hodiny....
Edgar Allan Poe: Proč nad ním nevlastní otec zlomil hůl?

Edgar Allan Poe: Proč nad ním...

Americký spisovatel a básník Edgar Alan Poe nemá jednoduchý start do života. V necelých třech letech...
Hollywoodské filmy, které se točily v Česku

Hollywoodské filmy, které se...

Jakmile má snímek velký rozpočet, může si vybrat de...
Barevnější, než se zdálo: Jak dinosauři viděli svět?

Barevnější, než se zdálo: Jak...

O tom, jak dinosauři vypadali, máme již na základě četných nálezů docela...
Škola za Marie Terezie: Nejpilnější děti dostávaly za odměnu knihu

Škola za Marie Terezie: Nejpilnější...

Školství v habsburské monarchii je ve 2. polovině 18. století závislé na jezuitech. Ti se...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.