Nadzvukový Concorde je již minulostí. Bostonská společnost Spike Aerospace nicméně představila prototyp letounu Spike S-512 s označením SX-1.2. S ním posléze absolvovala sérii sedmi krátkých letů, během kterých se testovala aerodynamika a ovladatelnost.
Výhodou nového nadzvukového letounu je, že je schopen vyvinout supersonickou rychlost Mach 1,6, což je v přepočtu téměř 2000 kilometrů v hodině. Podle informací by tak neměl být problém, dostat se z Londýna do New Yorku za tři hodiny.
Kromě vysoké rychlosti nabízí také velmi dobrou doletovou vzdálenost. Palivo by tak mělo vydržet na vzdálenost až 11400 kilometrů, a tak by letoun měl být schopen zvládnout bez dotankování let z Londýna do Hongkongu nebo Tokia.
Pokud jste se právě zaradovali, že se jednou proletíte v takovém nadzvukovém letounu, tak vás zřejmě musíme zklamat. Spike bude určen výhradně pro bohatou vrstvu, pro kterou zaplatit kolem 1,5 miliardy korun nebude problém.
Navíc S-512 přepraví „pouze“ osmnáct pasažérů, a tak nelze očekávat nasazení u velkých aerolinek. Tento letoun je ale kromě rychlosti výjimečný ještě v dalším ohledu. Pokud se podíváte na první obrázky, zjistíte, že nemá žádná klasická boční okénka.
Díky tomu je zajištěn menší odpor a nižší hmotnost. Cestující ale o výhled v žádném případě nepřijdou. Boční stěny interiéru jsou pokryty tenkým displejem a pomocí mikrokamer se na něj budou promítat záběry zvenku.
Na vývoji se podíleli bývalí zaměstnanci Boeingu, NASA a Gulfstreamu. Problémem je prozatím tzv. aerodynamický třesk, který vzniká při překonání rychlosti zvuku. A kvůli němu jsou nadzvukové lety nad některými obydlenými oblastmi zakázány.
Pokud jej nedokážou eliminovat, tak bude smět využívat nadzvukovou rychlost pouze nad oceánem nebo moři.