39 let stará záhada stanice Klárov zůstává stále neobjasněna

Tento článek je reklamním sdělením

f1

Desetitisíce Pražanů spojuje každý den jedna věc. Při cestě do práce, do školy či za zábavou jezdí “zelenou linkou” metra A. Trasa byla otevřena Dne 12. srpna 1978 byl otevřen úsek z dnáměstí Míru na Dejvickou, tedy před 39 lety a v sprnu tak oslavila své další výročí. Samotný nápad vést podzemní dráhu z Vinohrad přes centrum do Dejvic je starší než pražské metro samo. Předchůdce trasy A se objevuje už v nejrůznějších projektech podpovrchové tramvaje z počátku 20. století. Je to přeci jen logická úvaha, zástavbou Starého města s úzkými a klikatými uličkami se vždy špatně projíždělo.

Původní mapa pražského metra je opředena jednou velkou záhadou. K zahájení výstavby totiž došlo nedaleko nynější stanice Malostranská se již v roce 1952, tedy patnáct let před oficiálním datem zahájení výstavby. Otázkou je, co se poblíž Úřadu vlády a Kramářovy vily, tradičního sídla premiérů, skutečně stavělo. Jízdní řády metra zde ale neplatí, protože metro tudy totiž nikdo neprojelo a nejspíš ani nikdy neprojede. Údajně se jednalo o experimentálně stavěnou stanici ještě dle předválečných plánů. Stanice byla s nějvětší pravděpodobností budována v letech 1952 až 1959. Na dlouhých osm let kvůli tomu byla odkloněna tramvajová doprava mezi Klárovem a Čechovým mostem.

Co je zajímavé, celá záhada tajné stanice Klárov ještě dodnes podléhá utajení. Existují proto pouze 2 teorie. Buď se tu stavěl atomový kryt pro elitáře anebo se tu opravdu stavěla v předstihu stanice metra, která posloužila i jako kryt. Stanici každopádně prostor připomíná. Jedná se o klasickou jednolodní stanici s eskalátorovým tunelem, ve kterém je položeno železné schodiště. Na obě strany dokonce vedou i traťové tunely ukončené po několika metrech.  Veškeré stopy dřívějšího záměru využití pravděpodobně smetly povodněv roce 2002, které spláchly i většinu plánů a dokumentů o stanici.

V šedesátých letech se uvažovalo o tom, že bude stanice začleněna do budoucí trasy A. Metro A začalo budovat v roce 1973 ražbou tunelu mezi stanicemi Hradčanská a Dejvická. Nakonec se však od toho projektu ustoupilo a linka A  vede jen o pár desíte k metrů jinudy. V nevyužité stanici je v současné době technické zázemí metra a s nedalekou trasou A ji spojují průchody.

O pět let později se otevřel úsek ze stanice Dejvická na náměstí Míru a v roce 1980 byla trasa prodloužena až na Želivského, o sedm let později pak až na Strašnickou. V roce 1990 byla dále prodloužena až na Skalku a v roce 2006 před šesti lety byla protažena až k Depu Hostivař.

Tento článek je reklamním sdělením
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Jak se žije s čipem?

Jak se žije s čipem?

Čip není prozatím i vzhledem k absenci dalšího vybavení a využití, nepostradatelnou...
Ledová Praha letos už po osmnácté.

Ledová Praha letos už po osmnácté.

Pololetní prázdniny v Praze jsou už tradičně spojené s akcí Ledová Praha,...
Půjčky jsou tu s námi stejně dlouho jako samotné peníze

Půjčky jsou tu s námi stejně...

Většina lidí si bez peněz nedokáže představit život, ale ve skutečnosti jsou v...
Dvě minuty do apokalyptické půlnoci

Dvě minuty do apokalyptické půlnoci

Ručičky hodin Doomsday Clock aneb hodin posledního soudu, které...
Životní styl ovlivňuje zdraví genů

Životní styl ovlivňuje zdraví genů

Vědci z výzkumného centra BIOCEV ve Vestci u Prahy se pokusili...
6 nejčastějších otázek o české Vietnamské komunitě

6 nejčastějších otázek o české...

Věděli jste, že název tržnice Sa Pa je též názvem hlavního provinčního...
Proč se invazivní rostliny dokážou tak rychle množit?

Proč se invazivní rostliny...

Pracovníci Botanického ústavu AV ČR ve spolupráci se zahraničními kolegy z...
Jaké zvolit sídlo pro firmu v 21.století? Přece virtuální!

Jaké zvolit sídlo pro firmu v...

Co je virtuální sídlo? Pro každou společnost je nutností ze zákona mít sídlo....
Vyřeší zálohy zamoření planety plasty?

Vyřeší zálohy zamoření planety...

Zanalyzovat, vyhodnotit a zefektivnit systém sběru a recyklace PET lahví. To...
Přiblížení Perchty z Rožmberka díky dopisům

Přiblížení Perchty z Rožmberka...

Od 25. ledna  do konce února budou vystaveny originály dopisů legendární Perchty...

Nenechte si ujít další zajímavé články

VIDEO: 10 nebezpečných věcí, které byly dříve normální

VIDEO: 10 nebezpečných věcí, které...

V dnešním 21. století se jen těžko dokážeme představit praktiky,...
Přivedla bratrance Veverkovy důvěra na mizinu?

Přivedla bratrance Veverkovy...

Berlínská továrna chrlí nový typ pluhu- ruchadlo ve velkém. Zásluhy o...
Zkrotila britská královna štěkajícího psa?

Zkrotila britská královna...

Inkognito přijíždí v roce 1704 do Braniborska-Ansbachu, jednoho z nejmenších německých...
Odhalená tajemství názvů: Pražské čtvrti pojmenovali čerti i hlupáci

Odhalená tajemství názvů: Pražské...

Císař Svaté říše římské Karel IV. nařizuje v polovině 14. století...
5x paláce panovníků: Nejskvostnější sídlo v Evropě vzniklo díky zpronevěře

5x paláce panovníků: Nejskvostnější...

Dvořan Nicholas Fouquet zve v roce 1661 francouzského krále Ludvíka XIV. na oslavu...
Bestie pravěkých moří: Ostrozubý ichtyosaurus!

Bestie pravěkých moří: Ostrozubý...

V dobách, kdy existoval na planetě jen jediný obrovský oceán, kraloval...
Vyvraždil princ z Nepálu půlku rodiny?

Vyvraždil princ z Nepálu půlku...

Byla to láska, jaká se nevídá. Budoucí vládce a korunní princ...
VIDEO: Takhle si pluje auto ve vesmíru!

VIDEO: Takhle si pluje auto ve...

Start nejsilnější rakety současnosti Falcon Heavy byl úspěšný. Dokonce se...
Nový člen rodiny hominidů: Jeho vyhlídky ale nejsou příznivé!

Nový člen rodiny hominidů: Jeho...

V uplynulém roce došlo k jednomu nečekanému rodinnému setkání. Lidstvo se...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.