Domů     .Top
39 let stará záhada stanice Klárov zůstává stále neobjasněna

komerční sdělení

Desetitisíce Pražanů spojuje každý den jedna věc. Při cestě do práce, do školy či za zábavou jezdí „zelenou linkou“ metra A. Trasa byla otevřena Dne 12. srpna 1978 byl otevřen úsek z dnáměstí Míru na Dejvickou, tedy před 39 lety a v sprnu tak oslavila své další výročí.

Samotný nápad vést podzemní dráhu z Vinohrad přes centrum do Dejvic je starší než pražské metro samo. Předchůdce trasy A se objevuje už v nejrůznějších projektech podpovrchové tramvaje z počátku 20. století.

Je to přeci jen logická úvaha, zástavbou Starého města s úzkými a klikatými uličkami se vždy špatně projíždělo.

Původní mapa pražského metra je opředena jednou velkou záhadou. K zahájení výstavby totiž došlo nedaleko nynější stanice Malostranská se již v roce 1952, tedy patnáct let před oficiálním datem zahájení výstavby.

Otázkou je, co se poblíž Úřadu vlády a Kramářovy vily, tradičního sídla premiérů, skutečně stavělo. Jízdní řády metra zde ale neplatí, protože metro tudy totiž nikdo neprojelo a nejspíš ani nikdy neprojede.

Údajně se jednalo o experimentálně stavěnou stanici ještě dle předválečných plánů. Stanice byla s nějvětší pravděpodobností budována v letech 1952 až 1959. Na dlouhých osm let kvůli tomu byla odkloněna tramvajová doprava mezi Klárovem a Čechovým mostem.

Co je zajímavé, celá záhada tajné stanice Klárov ještě dodnes podléhá utajení. Existují proto pouze 2 teorie. Buď se tu stavěl atomový kryt pro elitáře anebo se tu opravdu stavěla v předstihu stanice metra, která posloužila i jako kryt.

Stanici každopádně prostor připomíná. Jedná se o klasickou jednolodní stanici s eskalátorovým tunelem, ve kterém je položeno železné schodiště. Na obě strany dokonce vedou i traťové tunely ukončené po několika metrech.

 Veškeré stopy dřívějšího záměru využití pravděpodobně smetly povodněv roce 2002, které spláchly i většinu plánů a dokumentů o stanici.

V šedesátých letech se uvažovalo o tom, že bude stanice začleněna do budoucí trasy A. Metro A začalo budovat v roce 1973 ražbou tunelu mezi stanicemi Hradčanská a Dejvická. Nakonec se však od toho projektu ustoupilo a linka A  vede jen o pár desíte k metrů jinudy.

V nevyužité stanici je v současné době technické zázemí metra a s nedalekou trasou A ji spojují průchody.

O pět let později se otevřel úsek ze stanice Dejvická na náměstí Míru a v roce 1980 byla trasa prodloužena až na Želivského, o sedm let později pak až na Strašnickou. V roce 1990 byla dále prodloužena až na Skalku a v roce 2006 před šesti lety byla protažena až k Depu Hostivař.

Související články
Vesmír 8.8.2019
Působivá kolekce slabých, ale barevných kosmických objektů na tomto snímku je známá jako mlhovina Racek, protože svým vzhledem připomíná ptáka v letu. Útvar tvoří oblaky prachu, vodíku, hélia a malého množství těžších chemických prvků. Celá oblast je místem zrodu nových hvězd. Mimořádné rozlišení tohoto záběru pořízeného pomocí přehlídkového teleskopu ESO/VST odhaluje detaily jednotlivých astronomických objektů, […]
Zřejmě největší druh papouška v historii objevili australští paleontologové. Podle všech indicií dosahoval výšky až jednoho metru, vážil asi 7 kilogramů, nelétal a mohl se chlubit skutečně silným zobákem. Pták dostal pojmenování Heracles inexpectatus a doba jeho života je datována přibližně před 19 miliony lety. „Nový Zéland je dobře známý svými velkými nelétavými ptáky. Dominantní […]
Čeští egyptologové mají v brzké době v plánu tříměsíční výpravu do lokality Abúsír, kde chtějí pokračovat v průzkumu údolního chrámu faraona Niuserrea a okolí hrobky hodnostáře Ceje. Lucie Jirásková z Českého egyptologického ústavu FF UK řekla, že je v plánu také zpracování vykopaných předmětů. „V průběhu výzkumů není moc času na zpracování nálezů. Necháváme si na to tedy měsíc, kdy […]
Protože elektrokola nebývají úplně levnou záležitostí, je pro každého majitele nejdůležitější ze všeho kvalitní ochrana před krádeží. Toho si je dobře vědom i nizozemský výrobce kol VanMoof, který bez mrknutí oka tvrdí, že má tu nejlepší ochranu na světě. Skutečně nepřehání? Pokud se podrobněji podíváme na ochranu jejich elektrokol Electrified S2 a X2, pak je […]
Příroda 7.8.2019
Kriticky ohrožený sýček obecný letos významně posílil populaci díky velkému množství hrabošů. Teď pro něj malý hlodavec může být hrozbou. Zemědělci dostali povolení trávit hraboše plošně rozhozeným jedem. Od 5. srpna jim to umožňuje rozhodnutí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) podřízeného ministerstvu zemědělství. Ornitologové varují, že v ohrožení je mnoho živočichů a především […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz