Americká společnost Boeing postaví pro americkou agenturu DARPA experimentální XS-1. Tento hypersonický raketoplán by měl zjednodušit, zlevnit a zrychlit dopravu nákladu na nízkou oběžnou dráhu Země LEO (Low Earth Orbit).
Během první fáze předložili zájemci agentuře koncepci nového raketoplánu. DARPA na konec vybrala Boeing/Blue Origin. Až za nimi skončili Space Systems(XCOR Aerospace nebo Northrop Grumman/Mrgin Galatic.
Ve druhé fázi Boeing navrhne nejpozději do roku 2019 první zkušební raketoplán, se kterým absolvují pozemní testy. Počítá se například s pravidelným zkušením zážehu XS-1.V závěrečné etapě , se kterou je počítáno kolem roku 2020, by mělo proběhnout 12 až 15 zkušebních letů.
Úvodní let se uskuteční bez nákladu s maximální rychlostí Mach 5, později dokonce Mach 10. Až při dalších testech dojde také na pokusný náklad o hmotnosti 136 a 1360 kg.
V případě raketoplánu se bude jednat o dvoustupňový dopravní systém s maximální nosností 1360 kg. XS-1 bude pohánět identický motor Aerojet Rocketdyne AR-22, který byl použit v raketoplánu Space Suttle.
Na hřbetě XS-1 se nachází druhý raketový stupeň s vlastním nákladem. Po dosažení určité suborbitální výšky raketoplán druhý stupeň odhodí a ten za pomoci vlastního raketového motoru doručí náklad na LEO. XS-1 se posléze automatický vrátí a přistane jako klasické letadlo.
Podle odhadu by měl jeden start s tímto strojem vyjít na 5 milionů dolarů. Navíc Pentagon by rád také eliminoval riziko zničení amerických špionážních, navigačních a komunikačních satelitů. Z programu XS-1 by mohl v budoucnu těžit také civilní sektor. DARPA plánuje nasazení technologie XS-1, kterou mohou získat prakticky všichni.