Americká Kalifornie se chystá podpořit výstavbu vodíkových čerpacích stanic, čímž chce přispět k rozšíření vozidel poháněných palivovými články. Hlavními kandidáty na instalaci potřebného vybavení pro tankování vodíku zatím v sedmi čerpacích stanicích v rámci státu Kalifornie jsou společnosti Shell a Toyota.
Jedná se o další důležitý krok strategického plánu Kalifornie intenzivněji rozvíjet nízkouhlíková paliva a automobilové technologie. „Zajištění služeb dostupného, spolehlivého a pohodlného čerpání paliva je klíčem k širšímu přijetí vozidel poháněných palivovými články,“ uvedl Craig Scott, manažer pro vyspělé automobilové technologie ze společnosti Toyota Motor North America.
„Vozy na vodík by mohly sehrát důležitou roli ve zlepšování kvality ovzduší a současně motoristům zajistit potřebné pohodlí a praktičnost,“ uvedl Oliver Bishop, ředitel sektoru vodíku ze společnosti Shell, a dodal:
„Tento typ spolupráce mezi vládními orgány a průmyslem je klíčem k tomu, aby se vodík stal reálnou volbou. Je to skvělá příležitost, jak dostat na silnice vyšší počet vozů na vodíkové palivové články a napomoci k plnění cílů v oblasti snižování uhlíkových emisí celého státu.“.
U nás užívání vodíkové technologie prosazuje Aleš Doucka z Ústavu jaderného výzkumu Řež. V automobilu je podle něj použití tlakové nádoby s vodíkem stejně bezpečné jako tlakové nádoby s dnes běžně používaným CNG.
Ústav jaderného výzkumu provozuje experimentální prototyp vodíkového autobusu, takzvaný projekt TriHyBus.
Tomuto dopravnímu prostředku zajišťuje energii spolupráce vodíkových palivových článků, Li-ion baterie a výkonných kondenzátorů. Unikátní systém umožňuje efektivní využití energie obsažené ve vodíku, včetně přeměny kinetické energie na elektrickou energii během brzdění (rekuperace). Při provozu autobusu vzniká jako jediná odpadní látka čistá voda.