Krása táhne. I to by mohlo být novým heslem Facebooku, vyhledávané sociální sítě, která letos v létě pravděpodobně dosáhne počtu jedné miliardy uživatelů. Není proto divu, že se tento sociální fenomén objevuje i jako objekt zkoumání.
Tým z univerzity v nizozemském Twente chtěl zjistit, jak funguje na Facebooku vzájemná přitažlivost. Vědci proto založili čtyři fiktivní facebookové účty muže a ženy. Pro každého byly založeny dva profily a ty byly opatřeny profilovým fotem v předchozím testu ohodnoceným jako neutrální.
Proč dva profily? Lišily se totiž v maličkosti – informace o uživateli, koníčky a zájmy měli vyplněny shodně, ale odlišovali je atraktivní přátelé. Profily pak hodnotili dobrovolníci ve věku 21 – 31 let, kteří měli odpovědět na otázku, zda-li je pro ně který profil sociálně atraktivní, tedy „Myslím, že bych se s ní/ním mohl přátelit“ nebo „Bylo by příjemné s ní/ním být“.
Podle výzkumníků bylo o přesvědčivých 20 procent pravděpodobnější, že respondenti budou mít zájem „přátelit se“ s těmi profily, k nimž byly připojeny fotky přitažlivých přátel. „Lidé jsou přitahováni jinými lidmi, kteří vypadají zdravě, šťastně a v sexuálním smyslu produktivně.
To je obecně přijímaný evoluční zákon,“ vysvětlitl vedoucí výzkumu Piet Kommers. „Nejčistší aspekt ‚zdravosti‘ je stále dominantní. To je těžké potlačit.“.