Domů     .Top
Kdy vlaky překonají rychlost zvuku?
Martin Janda 18.11.2011

Aby byla japonská vnitrostátní doprava v době konání letní olympiády v Tokiu plynulejší, byl zahájen mezi hlavním městem a Ósakou provoz prvního vysokorychlostního vlaku, zvaného Tokaido-Shinkansen. Psal se rok 1964 a vlak tehdy svištěl rychlostí 210 kilometrů za hodinu.

Proti současným japonským plánům však zaostává tento legendární vlak stejně jako český pivař z hospody U Švejka za Usainem Boltem.

V posledních letech otěže vysokorychlostní železniční přepravy převzala Čína. Například souprava nazvaná Harmony Express zvládne tisícikilometrovou vzdálenost mezi městy Kanton a Wu-Chan za dvě a tři čtvrtě hodiny.

To znamená, že se řítí rychlostí 400 kilometrů za hodinu. Mezi Čínou a Japonskem po staletí panuje rivalita, takže není divu, že Japonci hozenou železniční rukavici zvedají.

Za vším hledej maglev

Cesta z japonské metropole Tokia do Nagoji trvá pěšky tři dny. Proč si ovšem ošoupat nohy, když Japonsko je plné rychlovlaků? Současný Shinkansen tuto trasu zvládne za devadesát minut. Pokud však vše půjde podle plánu, tak nový rychlovlak dosahující rychlostí 500 km/hod. dojede v roce 2027 z jednoho města do druhého za pouhých minut čtyřicet.

Jak tohoto výkonu dosáhnout? Pomocí magnetické levitace. Právě zde je budoucnost rychlovlaků. I když velmi drahá budoucnost, na výstavbu takové trati jsou kladeny vysoké požadavky. Železnice musí být maximálně chráněná před nepříznivými vlivy okolí.

Ostatně v současnosti se s maglevem setkáme jen na jedné trati v Číně a na jedné v Japonsku. Například Německo plánovalo stejný princip využít při spojení centra Mnichova s letištěm. Ale náklady se z původních 1,9 miliardy euro vyšplhaly až na 3,4 miliardy euro, takže projekt byl zastaven.

Vakuové tunely

Japonsko také chystá rozšíření svého parku hybridních železničních vozů. Tyto vlaky fungují tak, že energii získávají při brzdném manévru. Nikoliv však pro svůj pohon, ale pro vnitřní spotřebu. Získaná energie napájí osvětlení a klimatizaci ve vagonech. Spotřeba paliva zde klesá o téměř 15 %.

Nespí ani Číňané. Ti plánují do roku 2020 postavit vysokorychlostní trať mezi Pekingem a Londýnem, kde by cesta mezi oběma městy trvala 72 hodin.

A nejen to! Čína hodlá stavět nové železniční trasy ve vakuových tubusech. Tím by zcela zmizel jakýkoliv odpor vzduchu a vlaky by mohly doslova letět rychlostí 1000 km/hod.

Zatím je vše ve fázi výzkumu, ale pokud se vychytají technická řešení, se stavbou by se mohlo začít do deseti let.

Tajemství maglevu

Maglev neboli magnetická levitace není objevem nikterak novým – asi každý z nás si někdy vyzkoušel přitisknout k sobě dva magnety. Jeho princip pochopil už před sto lety americký fyzik Robert Goddard (1882–1945) a spočívá v tom, že stejné póly magnetů se odpuzují silou.

Výhodou vznášení se nad kolejnicí je, že zcela schází tření, protože vlak se vůbec s kolejnicí nedostane do kontaktu – souprava jako by letěla asi 10 centimetrů nad dráhou.

Elektromotor není zabudován ve vlaku, ale nachází se na trati v rozbalené a ploché podobě. Na rozdíl od klasického elektromotoru se tu však nevyskytují pohyblivé prvky, protože zbylou část motoru tvoří elektromagnety umístěné na vlaku.

Dodávkou střídavého proudu vzniká magnetické pole, které „běží“ tratí a působí na elektromagnety na spodku vlaku. Tak, jak se mění frekvence střídavého proudu, mění se i rychlost vlaku. Když se směr pole obrátí, vlak zpomalí a nepotřebuje tedy ani brzdy.

Související články
Působivá kolekce slabých, ale barevných kosmických objektů na tomto snímku je známá jako mlhovina Racek, protože svým vzhledem připomíná ptáka v letu. Útvar tvoří oblaky prachu, vodíku, hélia a malého množství těžších chemických prvků. Celá oblast je místem zrodu nových hvězd. Mimořádné rozlišení tohoto záběru pořízeného pomocí přehlídkového teleskopu ESO/VST odhaluje detaily jednotlivých astronomických objektů, […]
Zřejmě největší druh papouška v historii objevili australští paleontologové. Podle všech indicií dosahoval výšky až jednoho metru, vážil asi 7 kilogramů, nelétal a mohl se chlubit skutečně silným zobákem. Pták dostal pojmenování Heracles inexpectatus a doba jeho života je datována přibližně před 19 miliony lety. „Nový Zéland je dobře známý svými velkými nelétavými ptáky. Dominantní […]
Čeští egyptologové mají v brzké době v plánu tříměsíční výpravu do lokality Abúsír, kde chtějí pokračovat v průzkumu údolního chrámu faraona Niuserrea a okolí hrobky hodnostáře Ceje. Lucie Jirásková z Českého egyptologického ústavu FF UK řekla, že je v plánu také zpracování vykopaných předmětů. „V průběhu výzkumů není moc času na zpracování nálezů. Necháváme si na to tedy měsíc, kdy […]
Protože elektrokola nebývají úplně levnou záležitostí, je pro každého majitele nejdůležitější ze všeho kvalitní ochrana před krádeží. Toho si je dobře vědom i nizozemský výrobce kol VanMoof, který bez mrknutí oka tvrdí, že má tu nejlepší ochranu na světě. Skutečně nepřehání? Pokud se podrobněji podíváme na ochranu jejich elektrokol Electrified S2 a X2, pak je […]
Kriticky ohrožený sýček obecný letos významně posílil populaci díky velkému množství hrabošů. Teď pro něj malý hlodavec může být hrozbou. Zemědělci dostali povolení trávit hraboše plošně rozhozeným jedem. Od 5. srpna jim to umožňuje rozhodnutí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) podřízeného ministerstvu zemědělství. Ornitologové varují, že v ohrožení je mnoho živočichů a především […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz