Celosvětový fenomén – tak by se dala pojmenovat sociální síť Facebook. Stala se téměř domovem mnoha teenagerů, vyhledávaným marketingovým nástrojem i terčem mnoha podvodníků. Možná právě proto v západních zemích lidé odvracejí svou tvář.
Je to k nevíře, ale uživatel sociální sítě Facebook na ní stráví zavěšený průměrně 23 hodin v týdnu. Ovšem řada účtů je tzv. spících nebo falešných, takže ono číslo bude ještě podstatně vyšší. Celkem jejich počet dosahuje 700 000 000. I tyto údaje vedou k tomu, že Facebook vstupuje na burzu.
Někteří experti ovšem upozorňují, že Facebook může splasknout jako pověstná bublina.
Facebooková sebevražda
Stále více lidí páchá tzv. facebookovou sebevraždu, tedy odhodlá se ke zrušení svého účtu. Jen v USA k tomuto kroku sáhlo během posledního roku na 6 000 000 lidí. Podobná situace je i ve Velké Británii. V českých krajích tento trend zatím příliš patrný není.
Před časem zde například vznikla skupina, jejíž členové v jeden okamžik měli smazat své účty. Přihlásilo se do ní však pouhých 49 lidí. Počet českých uživatelů Facebooku se pohybuje kolem 3 000 000.
Jenže zlikvidovat účet na Facebooku není jen tak. V sekci nastavení je sice kolonka deaktivace účtu, ale jak náš redakční pokus ukázal, i když na tuto kolonku uživatel klikne, po čase se může opět přihlásit.
Jeho účet přitom zůstane zachován v původní podobě, včetně všech přátel, aplikací i fotografií.
Ronění virtuálních slz
Možnost smazat svůj účet samozřejmě existuje, ale je ponořena hluboko v nápovědě. Když se k ní uživatel prokliká, Facebook začne hrát na strunu citů: „Jestli si myslíte, že Facebook už nebudete nikdy používat, a chtěli byste smazat svůj účet, můžeme to pro vás udělat.
Uvědomte si však, že nebudete mít možnost svůj účet znovu aktivovat.“ A pak vyjmenuje všechny možné přátele, kterým bude uprchlík scházet….
Ráj podvodníků
Čím to, že tato kdysi nesmírně dynamická síť začíná přicházet o své uživatele? Inu, leckdo se sám spálil vlastní vinou, když Facebooku svěřil třeba svou nespokojenost v zaměstnání, a pak se divil, že druhý den dostal výpověď.
Facebook je totiž nesmírně rychlý a statusy i fotografie se často rozšíří i tam, kde je jejich původní autor rozhodně vidět nechtěl.
Hlavně se však vzhledem k počtu uživatelů stal Facebook rejdištěm mnoha podvodníků. Nejde ani tolik o otravná srdíčka a jiné ptákoviny, které si jednotliví uživatelé mezi sebou rádi posílají.
Spíše se jedná o podvodné stránky typu „Video – Důkazy o tom, že s 21. 12. 2012 bude něco dít“ nebo „Hrůzné video – Paranormální jevy jedné rodiny v Česku!“ Naivní důvěřivec, který se na podobnou věc nachytá, si zaplaví svůj facebookový účet spamem, nebo si do počítače natáhne nějakého toho červa nebo vira.
Jak utratit peníze?
Zatímco na západě Facebookových dezertérů přibývá, je tato sociální síť na vzestupu ve třetím světě. Mexiko, Brazílie, Indonésie nebo třeba Indie, všechny tyto země hlásí rapidní nárůst nových uživatelů.
Jenže Facebook je živ z reklamy a kupní síla na západě je přece jen kapánek vyšší než u nás, nemluvě o třetím světě.
Ovšem mluvit o soumraku Facebooku by bylo asi předčasné. Mnozí uživatelé zde nejen tráví téměř všechen svůj volný čas, ale jsou ochotni zde utrácet i peníze. Jen na společenských on-line hrách letos Facebook utrží asi 1 000 000 000 dolarů (cca 17 miliard Kč).
Většinu z tohoto zisku tvoří reklama, ale také i příjem za takzvané Facebook Credits. Zde uživatelé utrácejí za položky potřebné do her a za další aktivity na sociální síti.
Strach z konkurence
Aby Facebook neztratil své vedoucí postavení v kategorii sociálních sítí, snaží se přicházet s různými novinkami. Například ve spolupráci se společností Skype zavedl možnost videohovorů zdarma. Využíváním komunikační sítě Skype prohloubí Facebook spolupráci se softwarovým kolosem Microsoft, který nyní operátora bezplatných internetových hovorů kupuje a na Facebooku má 1,6 % akcií.
Skype má v současnosti necelých 150 000 000 uživatelů. Nutno však podotknout, že volné videohovory nejsou na internetu žádnou novinkou.
Facebook má zřetelné obavy z nové sociální sítě, s níž přichází Google (viz box). Ten přitom zavedl možnost videokonferenčních hovorů, kterých se může účastnit až 10 lidí. Na Facebooku tímto způsobem zatím mohou komunikovat pouze dvě osoby, ale zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg už naznačil, že jeho společnost se postupem času vydá podobným směrem. Koneckonců, nic jiného mu nezbývá….
Značné problémy s údaji
Zdá se, že největším průšvihem Facebooku je ochrana osobních údajů. Tímto problémem se dokonce zabývala i Evropská komise, která úroveň této ochrany označila za doslova nepřijatelnou.
Navíc Facebook jde v tomto směru od desíti k pěti. Zatímco před šesti lety byla ochrana osobních dat na dobré úrovni, nyní se k citlivým údajům lze dostat relativně snadno. Záleží však také na každém uživateli.
Vždyť v sekci nastavení soukromí lze Facebook seřídit tak, aby se úroveň ochrany privátních záležitostí dostala výše.
Facebook opravdu nemusí vědět, kde pracujete, či kde jste studovali. Datum narození se dá vymyslet a profilová fotka není povinná. Ale hlavně, člověk nemá sdělovat prostřednictvím internetu to, co nechce, aby věděli či viděli ostatní.
To zde platí stejně platí jako reálném životě. Ne vše však uživatelé dokážou sami ovlivnit. „Odhadujeme, že k dubnu 2011 umožňovalo únik osobních informací téměř 100 000 aplikací,“ uvedla kupříkladu agentura Symantec, která se zabývá internetovou bezpečností.
Jak se tomu bránit? Zkrátka, nepouštět si k tělu podezřelé facebookové aplikace.
Konec svobody slova?
Abychom však nebyli k Facebooku příliš kritičtí, tato sociální síť je dobrým pomocníkem. Umožňuje lidem zůstávat v kontaktu, najít ztracené přátele nebo sdružovat lidi se stejnými zájmy. A koneckonců, dokáže být i zábavný.
Svou roli hraje Facebook i ve společnosti. Jsou země, které se ho doslova bojí, například Sýrie nebo Čína. Není se čemu divit, vždyť právě přes Facebook byly svolávány masové demonstrace v severní Africe, ale také ve Španělsku nebo na Islandu.
Škoda jen, že právě v Číně chce Facebook přistoupit na pravidla narýsovaná místní vládou. „Možná budeme blokovat obsah v některých zemích, ale ne v jiných,“ naznačil jeden z manažerů Facebooku Adam Conner.
Inu, miliardový čínský trh je velkým lákadlem a lidská práva jdou nejen v případě Facebooku stranou.
Nová konkurence pro Facebook
*Americká internetová firma Google se snaží Facebooku konkurovat, a tak spustila službu Google+.
*Google je stále nejnavštěvovanější internetovou stránkou a tuto pozici si chce pochopitelně udržet.
*Alarmující bylo zejména to, že internetoví brouzdalové tráví na Facebooku mnohem více času. A tak po několika nevydařených pokusech vyhledávače prosadit se v oblasti sociálních sítí vznikl Google +.
*Nová síť má velmi podobnou strukturu jako Facebook.
*Google však tvrdí, že má ve srovnání s Facebookem lepší postoj k ochraně soukromí uživatelů.
*Jak Facebook, tak sám Google byly v minulosti za ochranu osobních údajů častokrát kritizovány.
*Základem Google+ jsou okruhy přátel a známých. Uživatelé si tak mohou rozdělit kontakty podle rozdílných okruhů, například na rodinu, přátele, spolužáky či pracovní kolegy a dělit se o sdělení soukromé povahy či fotografie jen v rámci těchto skupin.
Češi propadli Facebooku
Pokud byste tipovali, že v Evropě na Facebooku nejčastěji visí komunikativní Francouzi, extrovertní Italové nebo jazykově bezbariéroví Britové, budete vedle. Nezávislý průzkum, který v 16 zemích Afriky, Blízkého východu a Evropy včetně České republiky nechala vypracovat společnost Intel, přesvědčivě ukázal, že v Evropě se nejčastěji k sociálním sítím připojují Češi.
Čtyři z pěti dotazovaných uživatelů sociálních sítí kontrolují svůj status minimálně jednou denně, z toho 5 % častěji než jednou za hodinu, 35 % třikrát až čtyřikrát denně a 41 % jednou denně.
Kde se Facebook vzal?
*Facebook byl založen v roce 2004 americkým programátorem a podnikatelem Markem Zuckerbergem. Ten tehdy ještě studoval na Harvardu a celý systém byl určen pouze pro studenty této školy, tehdy ještě pod doménou thefacebook.com.
*Postupem času se na síť napojovaly i další školy a nakonec byl přístup do systému otevřen pro všechny uživatele s univerzitní e-mailovou adresou a pro některé zahraniční univerzity. V České republice se jako první připojila Masarykova univerzita v Brně.
Jaký potenciál Zuckerbergova síť skrývá, rychle pochopily i některé nadnárodní obchodní společnosti, a tak se od 27. února 2006 začaly na systém napojovat.
*Od 11. srpna 2006 se může stát uživatelem Facebooku kdokoli starší 13 let.
*Uživatelé se v síti mohou připojovat k různým skupinám uživatelů, kteří působí například v rámci jedné školy, firmy nebo geografické lokace.