Americké motocykly značky Harley – Davidson (H-D) patří už více než 100 let k životnímu stylu lidí, kteří při jízdě zažívají pocit svobody. Není náhodou, že některé tipy (Sportster, Electra Glide aj.) najdeme ve výrobním programu přes 50 let.
Prehistorie tohoto motocyklového výrobce se začíná psát v roce 1902, kdy William S. Harley a Arthur Davidson kompletují první skutečný motor Harley-Davidson s vrtáním 7,62 cm a zdvihem 8,9 cm o výkonu 3 HP (2,2 kW).
První motocykl H -D vyrobili o rok později – v roce 1903 a krátce nato jej následovaly další dva. Každý z jednoválcových řemenem poháněných strojů měl svého kupce už předem.
Od roku 1907 konstruktéři vyvíjeli první prototyp motoru V-Twin se dvěma válci umístěnými do písmena V. Pohonná jednotka s válci v úhlu 45 stupňů má díky nesymetrickému střídání válců (315° + 405°) osobitý charakteristický zvuk.
Roku 1912 dvouválec do V dostává řetězový pohon a spojku na zadním kole. Za rok se v nabídce objevuje nový jednoválec o obsahu 574 ccm s výkonem 5 HP (3,7 kW) a s přenosem pomocí řetězu nebo řemene. Nový je také dvourychlostní zadní náboj či Full-Floating Seat (Úplně se vznášející sedlo) navržené Billem Harleyem připevněné na středním sloupku.
V roce 1919 celková výroba v továrně v Milwaukee přesahuje již 22 000 motocyklů.
Nejen tradice, ale i inovace
Dochází k postupnému vývoji a k různým konstrukčním vylepšením. V roce 1914 to je nášlapná startovací páka a vnitřní expanzní brzda na zadním kole. O tři léta později třírychlostní převod a motorová spojka.
V roce 1940 motory dostávají hliníkové hlavy. Kvůli válce však koncem roku 1941 končí civilní výroba a firma vyrábí skoro 90 000 modelů WLA pro armádu. Pro bojové nasazení v poušti je vyvíjen motocykl s protilehlými válci a s kardanovým převodem (ve stylu BMW).
Počátkem 70. Let se montážní operace přesouvají z Milwaukee do závodu AMF v Yorku v Pensylvánii. V roce 1991 dostávají motocykly pětirychostní a řemenový přenos. A jako největší novinka vjíždí do nového tisíciletí motocykl VRSC V- Rod jako první model H-D s kapalinou chlazeným motorem o obsahu 1131 ccm a výkonu 86 kW (117 k).
Od roku 2004 jsou všechny motocykly H-D (kromě řady Sportster) sériově dodávány s elektrickým vstřikováním.
Nejnovější originály zdobí hodiny
Letošním unikátem je limitovaná edice Harley-Davidson, na níž se podílela i hodinářská značka Bell & Ross. Základem se stal Harley-Davidson FXSTB Softail Nightrain, který však prošel extrémní přestavbou. Mimo jiné má například unikátní otevřený výfuk koncovky uschované pod sedlem.
Celé „tělo“ motocyklu je nové a určené pouze pro tento jediný exemplář. Stejně tak vznikla litá kola vpředu nesoucí dvojité brzdové kotouče. Stroj dokáže bleskurychle akcelerovat a na hodinkách Bell &
Ross BR 01 Carbon umístěných na vrcholu palivové nádrže si řidič může zkontrolovat, zda čas, za který se dostane z 0 na 100 km/hod., skutečně odpovídá předpokládaným cca 4 sekundám.
Parametry:
Bell & Ross Harley-Davidson Softail FXSTB Nightrain
Motor V2, 1690 cm3
Výkon 80 koní v 5500 ot./min.
Točivý moment 130 Nm při 2500 ot./min.
Hmotnost 250 kg
Objem palivové nádrže 18,9 litrů
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Kombinovaná spotřeba 4,43 l/100 km
Rozměr zadní pneumatiky 240 mm
Cena limitovaná edice stavěná na zakázku