Domů     .Top
Motocyklová legenda stará přes 100 let
Milan Koukal 21.7.2011

Americké motocykly značky Harley – Davidson (H-D) patří už více než 100 let k životnímu stylu lidí, kteří při jízdě zažívají pocit svobody. Není náhodou, že některé tipy (Sportster, Electra Glide aj.) najdeme ve výrobním programu přes 50 let.

Prehistorie tohoto motocyklového výrobce se začíná psát v roce 1902, kdy William S. Harley a Arthur Davidson kompletují první skutečný motor Harley-Davidson s vrtáním 7,62 cm a zdvihem 8,9 cm o výkonu 3 HP (2,2 kW).

První motocykl H -D vyrobili o rok později – v roce 1903 a krátce nato jej následovaly další dva. Každý z jednoválcových řemenem poháněných strojů měl svého kupce už předem.

Od roku 1907 konstruktéři vyvíjeli první prototyp motoru V-Twin se dvěma válci umístěnými do písmena V. Pohonná jednotka s válci v úhlu 45 stupňů má díky nesymetrickému střídání válců (315° + 405°) osobitý charakteristický zvuk.

Roku 1912 dvouválec do V dostává řetězový pohon a spojku na zadním kole. Za rok se v nabídce objevuje nový jednoválec o obsahu 574 ccm s výkonem 5 HP (3,7 kW) a s přenosem pomocí řetězu nebo řemene. Nový je také dvourychlostní zadní náboj či Full-Floating Seat (Úplně se vznášející sedlo) navržené Billem Harleyem připevněné na středním sloupku.

V roce 1919 celková výroba v továrně v Milwaukee přesahuje již 22 000 motocyklů.

Nejen tradice, ale i inovace

Dochází k postupnému vývoji a k různým konstrukčním vylepšením. V roce 1914 to je nášlapná startovací páka a vnitřní expanzní brzda na zadním kole. O tři léta později třírychlostní převod a motorová spojka.

V roce 1940 motory dostávají hliníkové hlavy. Kvůli válce však koncem roku 1941 končí civilní výroba a firma vyrábí skoro 90 000 modelů WLA pro armádu. Pro bojové nasazení v poušti je vyvíjen motocykl s protilehlými válci a s kardanovým převodem (ve stylu BMW).

Počátkem 70. Let se montážní operace přesouvají z Milwaukee do závodu AMF v Yorku v Pensylvánii. V roce 1991 dostávají motocykly pětirychostní a řemenový přenos. A jako největší novinka vjíždí do nového tisíciletí motocykl VRSC V- Rod jako první model H-D s kapalinou chlazeným motorem o obsahu 1131 ccm a výkonu 86 kW (117 k).

Od roku 2004 jsou všechny motocykly H-D (kromě řady Sportster) sériově dodávány s elektrickým vstřikováním.

Nejnovější originály zdobí hodiny

Letošním unikátem je limitovaná edice Harley-Davidson, na níž se podílela i hodinářská značka Bell & Ross. Základem se stal Harley-Davidson FXSTB Softail Nightrain, který však prošel extrémní přestavbou. Mimo jiné má například unikátní otevřený výfuk koncovky uschované pod sedlem.

Celé „tělo“ motocyklu je nové a určené pouze pro tento jediný exemplář. Stejně tak vznikla litá kola vpředu nesoucí dvojité brzdové kotouče. Stroj dokáže bleskurychle akcelerovat a na hodinkách Bell &

Ross BR 01 Carbon umístěných na vrcholu palivové nádrže si řidič může zkontrolovat, zda čas, za který se dostane z 0 na 100 km/hod., skutečně odpovídá předpokládaným cca 4 sekundám.

Parametry:

Bell & Ross Harley-Davidson Softail FXSTB Nightrain

Motor                            V2, 1690 cm3

Výkon                            80 koní v 5500 ot./min.

Točivý moment                    130 Nm při 2500 ot./min.

Hmotnost                        250 kg

Objem palivové nádrže                18,9 litrů

Nejvyšší rychlost                    200 km/h

Kombinovaná spotřeba                4,43 l/100 km

Rozměr zadní pneumatiky                240 mm

Cena                            limitovaná edice stavěná na zakázku

Související články
Vesmír 8.8.2019
Působivá kolekce slabých, ale barevných kosmických objektů na tomto snímku je známá jako mlhovina Racek, protože svým vzhledem připomíná ptáka v letu. Útvar tvoří oblaky prachu, vodíku, hélia a malého množství těžších chemických prvků. Celá oblast je místem zrodu nových hvězd. Mimořádné rozlišení tohoto záběru pořízeného pomocí přehlídkového teleskopu ESO/VST odhaluje detaily jednotlivých astronomických objektů, […]
Zřejmě největší druh papouška v historii objevili australští paleontologové. Podle všech indicií dosahoval výšky až jednoho metru, vážil asi 7 kilogramů, nelétal a mohl se chlubit skutečně silným zobákem. Pták dostal pojmenování Heracles inexpectatus a doba jeho života je datována přibližně před 19 miliony lety. „Nový Zéland je dobře známý svými velkými nelétavými ptáky. Dominantní […]
Čeští egyptologové mají v brzké době v plánu tříměsíční výpravu do lokality Abúsír, kde chtějí pokračovat v průzkumu údolního chrámu faraona Niuserrea a okolí hrobky hodnostáře Ceje. Lucie Jirásková z Českého egyptologického ústavu FF UK řekla, že je v plánu také zpracování vykopaných předmětů. „V průběhu výzkumů není moc času na zpracování nálezů. Necháváme si na to tedy měsíc, kdy […]
Protože elektrokola nebývají úplně levnou záležitostí, je pro každého majitele nejdůležitější ze všeho kvalitní ochrana před krádeží. Toho si je dobře vědom i nizozemský výrobce kol VanMoof, který bez mrknutí oka tvrdí, že má tu nejlepší ochranu na světě. Skutečně nepřehání? Pokud se podrobněji podíváme na ochranu jejich elektrokol Electrified S2 a X2, pak je […]
Příroda 7.8.2019
Kriticky ohrožený sýček obecný letos významně posílil populaci díky velkému množství hrabošů. Teď pro něj malý hlodavec může být hrozbou. Zemědělci dostali povolení trávit hraboše plošně rozhozeným jedem. Od 5. srpna jim to umožňuje rozhodnutí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) podřízeného ministerstvu zemědělství. Ornitologové varují, že v ohrožení je mnoho živočichů a především […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz