Domů     Zajímavosti
Kde se vzala lidská kreativita?
21.stoleti 2.12.2010

Jedné z unikátních lidských vlastností, kreativitě, můžeme děkovat nejen za vznik uměleckých děl, ale prakticky za celou kulturu, vědu i filosofii. Proč mají ale lidé tuto vlastnost oproti ostatním živým tvorům tak „předimenzovanou“? Vysvětlení hledali američtí antropologové v Disneylandu.

Jedné z unikátních lidských vlastností, kreativitě, můžeme děkovat nejen za vznik uměleckých děl, ale prakticky za celou kulturu, vědu i filosofii. Proč mají ale lidé tuto vlastnost oproti ostatním živým tvorům tak „předimenzovanou“? Vysvětlení hledali američtí antropologové v Disneylandu.

Lidské mozky oproti našim nejbližším příbuzným prakticky trojnásobně velké. To je prostý a očividný fakt. Proč by tomu však tak mělo být? Jaká evoluční síla stála v pozadí tak překotného rozvoje?  Mezi nejoblíbenější hypotézy patří ta, která se opírá o pohlavní výběr. Lidské samičky, pardon – ženy, dávaly po milióny let přednost samečků, pardon – mužům, kterým to díky jejich velkým mozkům více pálilo. To se projevuje mimo jiné i tím, že takoví muži dokáží být zábavní a vtipní. Američtí antropologové Craig Palmer a Kathryn Coeová vzali hypotézu zábavy vážně, na její původní podobě jim však něco nesedělo. Již prostý výlet do místa „koncentrované zábavy“, jakou jsou například Disneylandy totiž hned na první pohled napoví, komu je vlastně celá ta zábava určena. Ano, jsou to přirozeně děti.

Od tohoto zážitku už nebylo daleko k poupravení původní hypotézy pohlavního výběru. Podle Palmera a Coeové se lidská kreativita vyvinula nikoliv proto, že dokáže přitáhnout zájem opačného pohlaví, ale proto, že se nám díky ní daří lépe vychovávat děti. Říkačky, pohádky, písničky, obrázky, ale nakonec i naučné texty, to vše slouží k tomu, aby se naše děti nejen lépe cítily, ale také k tomu, aby byly i lépe vyzbrojeny do dalšího života. „Tradice mohou trvat mnohem déle, než jen jednu či dvě generace. Masivní akumulace tradičního chování je pro náš druh stejně typická, jako naše velké mozky,“ vysvětlují svou myšlenku o propojení kreativity, tradice a velkých mozků autoři.

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Někteří sociologové a psychologově tvrdí, že žijeme v éře postfaktické, tedy v době, kdy jsou fakta a racionalita upozaděny a prim hrají emoce. Že na tom něco je, ukazuje letmý pohled na sociální sítě, kde mnohdy vládne agresivita, často zabalená do potrhlých konspiračních teorií. Začátkem května oběhlo internet virální video, ve kterém šedesátiletý Peter Abbott […]
Výrok Billa Gatese zněl jasně. Výroba mléčných produktů má až příliš vysokou uhlíkovou stopu. Aby tuto skutečnost zvrátil, rozhodl se podpořit kalifornský start-up, jež hodlá klasické máslo nahradit umělým. Společnost Savor ze San Jose využívá k výrobě tuku podobného živočišnému termochemický proces, který by měl být levný a zároveň energeticky nenáročný. „Vycházeli z faktu, že […]
Co se stane, když si dva bratři vezmou dvě sestry a mají dvě děti? Normálně by děti byli bratranci, ale co když otcové jsou dvě identická dvojčata a matky také dvě identická dvojčata? Pak podle genetiky jsou vlastně sourozenci a ne bratranci. Vědci jsou dvojčaty fascinováni odjakživa. Už multižánrový vědec Francis Galton v roce 1875 […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Zatímco z kdysi zázračného produktu se stal veřejný nepřítel číslo jedna, dnes ho bereme na milost. Plasty ale nejsou zlo. „Špatnou reklamu plastům dělají obalové výrobky s krátkou dobou použitelnosti, ale především lidské chování, jak s nimi nakládáme…“ řekl nám ředitel Ústavu makromolekulární chemie […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz