V čem budeme jezdit?

Na světových autosalonech nyní bodují elektromobily, které zaplavily i letošní podzimní pařížský autosalon Mondial l´automobile. Intenzivně se však hledají další způsoby pohonu – od snadno představitelných až po některé spíše z oblasti sci-fi.

Na světových autosalonech nyní bodují elektromobily, které zaplavily i letošní podzimní pařížský autosalon Mondial l´automobile. Intenzivně se však hledají další způsoby pohonu – od snadno představitelných až po některé spíše z oblasti sci-fi.

Značně velkou představivost v tomto směru mají účastníci mezinárodní designérské soutěže Allivision. Pro mladé designéry do 35 let ji vyhlašuje společnost Allivictus společně s časopisem AutoDesign&Styling. V říjnu 2010 členové odborné poroty hodnotili skoro sto soutěžních projektů účastníků z téměř 40 zemí.Několik nejlepších výtvorů, které se nyní stávají základem výstavy, exkluzivně představujeme. Dokážete si představit, že byste v něčem podobném mohli jezdit?

SANDMAN KOMBINUJE NOHY A ELEKTROMOTOR

Dvacetiletý slovenský návrhář Adam Damko ke svému vítěznému konceptu SANDMAN upřesnil: „Ide o štvorkolesový jednomiestny dopravný prostriedok, určený pre mladých aktívnych ľudí, ktorí praktizujú extrémne športy, alebo len často chodia do prírody, a potrebujú lacné, spoľahlivé a praktické približovadlo.

Pri navrhovaní som kládol dôraz na čo najjednoduchšiu konštrukciu, bez povrchových panelov alebo akýchkoľvek iných zbytočných doplnkov, ktoré by sa nepriaznivo odrazili na hmotnosti automobilu.“

CharakteristikaZákladem vozítka je nosný́ rám s výztuhami pro ukotvení přední a zadní nápravy. Střešní část chrání posádku před úrazem při možném převrácení. K pohonu se využívá kombinace elektromotoru a lidské síly.

Maličký elektromotor je umístěn v náboji pedálového mechanismu. Nemá však za úkol pohánět celé vozítko, ale pouze pomáhat jezdcům při šlapání v extrémních stoupáních nebo při vysokých rychlostech. Předpokládaná maximální rychlost na rovině a bez podpory elektromotoru má být aspoň 50 km/h (za podpory elektromotoru 70 km/h).

Pohání se zadní náprava – pomocí řetězu. Nápravy jsou odpruženy jednoduchými vzduchový́mi tlumiči. O dobrou brzdnou dráhu se starají větrané kotoučové brzdy, o dobré jízdní vlastnosti zase velká kola se širokým rozchodem.

Zabezpečují stabilitu v zatáčkách i na nezpevněném povrchu.

Lehociped inspirovalInteriéru dominuje složená sedačka, která využívá pololežící polohu sedu.(Jedná se o podobný princip jako u tzv. lehocipedů, kde jde o efektivnější využívání síly nohou a tudíž vyšší a trvalejší výkon než při jízdě na kole.) Lehký dopravní́ prostředek se neovládá volantem, ale dvěmi pákami umístěnými na boku sedačky tak, abychom na ně snadno dosáhli rukama.

Na těchto pákách je i ovládaní brzd a řazení. O aktuální rychlosti a dalších důležitých informacích se »pilot« dozvídá ze dvou analogových ukazovatelů a LCD displeje. (Zde se zobrazuje také obraz z kamery, která snímá dění za automobilem.) Všechny elektronické systémy (včetně elektromotoru) mají pohánět LiPOL baterie budoucí generace – velmi lehké a malé, takže se umístí pod sedačku »pilota«.

VE SKLENÍKU VYUŽÍVÁ BIONIKUVizionářský návrh se nese v duchu bioniky, která zkoumá živé organismy a získané poznatky aplikuje ve vývoji nových technologií. Čtyřiadvacetiletý Michal Vlček z ČR o projektu SKLENÍK: „V případě mého návrhu se jedná o aplikaci rostlinné fotosyntézy jako nového zdroje energie.

Proces, při kterém rostliny díky slunečnímu záření přeměňují vodu a oxid uhličitý na cukry, je nejefektivnějším využitím solární energie na Zemi. A podle vědců by se napodobení části tohoto procesu mohlo stát vstupenkou k neomezeným zdrojům čisté energie.“

CharakteristikaLogika automobilu vychází z tradičního pojetí skleníku – pohon mají zajišťovat rostliny uvnitř vozítka. Transparentní povrchy karoserie zajišťují přísun slunečních paprsků. V interiéru sedí cestující nad rostlinami – sezení je vytvořeno z lamel, které se ergonomicky tvarují podle lidského těla.

Pro dosažení lehkosti karoserie vznikl nový systém manévrování vozidla – zadní část vozidla opisuje z půdorysu kružnici. Na ní jsou umístěna kola, která se otáčejí po obvodu kružnice.

Voda nesmí chybětVe středu kružnice je vodní rezervoár, který́ zavlažuje rostliny potřebnou vodou. Život rostliny začíná zasazením do tzv. semeníku. Ten otvory a trubicemi rostlinu usměrňuje v jejím růstu tak, aby listy společně vytvořily co možná největší plochu pro dopad slunečních paprsků.

Semeník také ochraňuje choulostivé části rostliny, ve kterých se energie vázaná ve formě cukrů pozvolna přeměňuje v energii elektrickou. Plocha, ve které jsou semeníky umístěny, je rozdělena podobně jako plástve v úlu – pomocí šestiúhelníku.

Elektrická energie proudící ze semeníků se uchovává v akumulátorech umístěných pod plochou předních disků kol. Odtud se podle potřeby spotřebovává v elektromotorech umístěných rovněž pod plochou předních disků.

Řízení obstarává joystick, podobně jako u letadel. Zaparkovaná vozidla by sloužila jako malé čističky ovzduší, které by navíc tvořily zásobu energie pro okamžité použití cestujícími.

VOZÍTKO SNAP NAVOZUJE ZÁŽITKY JAKO NA MOTOCYKLU Dvacetiletý Vít Bechynský (ČR) svůj koncept SNAP připodobnil takto: „Pohodlně sedím ve vyšší vzpřímené poloze. Díky plně prosklené karoserii vidím dobře na všechny strany.

SNAP má dostatečný́ tah. Vděčí za to lehké karoserii a elektromotoru uloženému v zadní nápravě. Dynamika jízdy je nastavitelná, každý si může zvolit sílu odporu naklápění kabiny. Já jsem sportovně založený a rád si jízdu vychutnám.

Proto volím naklápění do zatáček.“

CharakteristikaTříkolové vozidlo umožňuje řidičům jízdní zážitky jako na motocyklu. Jistotu pohybu zaručuje tříkolová platforma, kde pod sedadlem dochází k naklopení celé karoserie i s předním kolem. Rovnováhu a trakci v ostře točených zatáčkách plní dvě zadní kola s nastavitelným rozchodem.

Spojení není výjimkouSNAP Concept však nabízí i dopravní řešení – při přepravě na větší vzdálenost (třeba pomocí železniční dopravy) lze díky tvaru jednotlivé snapy spojit a přemístit hromadně. Během společné přepravy pak každý uživatel může zůstat v soukromí svého vozidla nebo se otevřením dveří spojit s kolegou ve vedlejším snapu.

Automobil se dá rozdělit na dvě vozítkaTřicetiletý Michal Kracik z Polska vytvořil automobil, který se dá rozdělit na dvě samostatná vozidla. Ve spojeném stavu takové auto pojme až šest cestujících a dosahuje délky 4900 mm.

Po rozdělení na dvě samostatná vozidla vznikne čtyřmístný a dvoumístný automobil. Porotci ocenili hlavně velmi reálný koncept, který je sice technicky náročný, ale srozumitelně zpracovaný.

Jak jsme uvedli, letošní autosalon v Paříži se hojně věnoval elektromobilům. Někteří renomovaní konstruktéři se však zabývají i jiným možným způsobem pohonu. Zdá se, že mezi nimi nechybí některé z uvedených nápadů mladých tvůrců ze všech částí světa..Navrhují pro lepší světJak pro 21. STOLETÍ upřesnil šéfredaktor pořádajícího časopisu Radek Laube, poslání soutěže vyjadřuje myšlenka „Ideas for a Better World“ (Nápady pro lepší svět). Mezi hlavní kritéria, která mají soutěžní projekty splňovat, patří jednoduchost, výjimečnost, spotřebitelská skromnost a samozřejmě estetická kvalita.

(Více se dozvíte na www.auto-design.cz..)

Autor: Milan Koukal
Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Filmová „studená válka“: Rusové se pokusí zastínit Cruisův projekt vlastním vesmírným natáčením

Filmová „studená válka“: Rusové se...

Na oběžné dráze zřejmě vypukne další konkurenční boj mezi dvěma...
Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel ve světě čistoty

Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel...

Volvo chce do roku 2025 v porovnání s rokem 2018 snížit uhlíkovou...
Až příliš spoléhala na techniku… Za loňskou nehodu autonomního vozu má pykat jeho „řidička“

Až příliš spoléhala na techniku… Za...

Psal se 18. březen roku 2018, když se na silnici v arizonském městě...
Fotbalová hvězda stane v čele projektu zaměřeného na zrakově postižené

Fotbalová hvězda stane v čele projektu...

Společnost OrCam Technologies, lídr na poli inovací založených na využití...
V Indii byl vynalezen robot na sběr kokosů

V Indii byl vynalezen robot na...

Také státy, od kterých se po technologické stránce neočekávají zázraky,...
Umělá inteligence z Česka pomáhá chytat zločince po celém světě

Umělá inteligence z Česka pomáhá...

Terorista, jenž se chystá nastoupit do letadla, vězeň, který se pod záminkou...
Fishsurfing používá 200 tisíc uživatelů

Fishsurfing používá 200 tisíc...

Galerie fotografií a videí rybářských úlovků, největší databáze soukromých revírů v...
Domácí monitorování srdce s využitím mobilního telefonu

Domácí monitorování srdce s...

Brandýská nemocnice v současné době nabízí svým pacientům možnost domácího monitorování...
Cestování v době koronaviru bude bezpečnější

Cestování v době koronaviru bude...

Česká technologická společnost SmartGuide nabídne Čechům možnost...
Japonsko investuje do létajících aut. Chtělo by je komercializovat do roku 2023

Japonsko investuje do létajících...

Reálný plán, nebo jen naivní sen? Japonská vláda nedávno oznámila, že hodlá...

Nenechte si ujít další zajímavé články

I přes Downův syndrom dokázali plnit svůj sen

I přes Downův syndrom dokázali...

I přes svůj handicap dokázali jít za svým snem a všem...
Skotské bojiště Culloden Moore vyděsilo i slavnou spisovatelku

Skotské bojiště Culloden Moore...

Inverness je nádherné skotské město ležící na řece Ness nedaleko známého...
„Influenceři“ historie: Newton s Ježíšem?

„Influenceři“ historie:...

Největší influenceři nebo také nejvlivnější lidé historie...
Opavští Přemyslovci: Schopní diplomati, vrah a černá ovce

Opavští Přemyslovci: Schopní...

Papež Alexandr IV. uznává v říjnu roku 1260 nemanželské děti českého krále Přemysla...
Jaká zvířata žijí po smrti?

Jaká zvířata žijí po smrti?

Život po smrti zní spíš jako námět na horor. Ve skutečnosti...
Ustřelí si tvář a změní život. Slavný dramatik pak pozvedne Národní divadlo

Ustřelí si tvář a změní život....

„Tak dobrou noc, drahá,“ zamumlá Ladislav Stroupežnický a zabouchne za...
Zrod japonského ekonomického tygra: První železnice vznikla díky britské pomoci

Zrod japonského ekonomického tygra:...

Japonsko zažívá ve 2. polovině 19. století převratné změny. V roce 1869 dochází v...
Proměna Japonska: Reformy císaře Meidžiho poslaly samuraje do důchodu

Proměna Japonska: Reformy císaře...

„Vrazil dýku tu hluboko pod pasem do levé strany těla, táhl jí pomalu ku straně pravé a...
Bankéř Jaroslav Preiss: Vytvořil tajné fondy pro prezidenta Masaryka?

Bankéř Jaroslav Preiss: Vytvořil...

„My jsme proti vnášení třídního boje do naší společnosti. My nechceme třídní boj, ale třídní kompromis,“...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.