V čem budeme jezdit?

Na světových autosalonech nyní bodují elektromobily, které zaplavily i letošní podzimní pařížský autosalon Mondial l´automobile. Intenzivně se však hledají další způsoby pohonu – od snadno představitelných až po některé spíše z oblasti sci-fi.

Na světových autosalonech nyní bodují elektromobily, které zaplavily i letošní podzimní pařížský autosalon Mondial l´automobile. Intenzivně se však hledají další způsoby pohonu – od snadno představitelných až po některé spíše z oblasti sci-fi.

Značně velkou představivost v tomto směru mají účastníci mezinárodní designérské soutěže Allivision. Pro mladé designéry do 35 let ji vyhlašuje společnost Allivictus společně s časopisem AutoDesign&Styling. V říjnu 2010 členové odborné poroty hodnotili skoro sto soutěžních projektů účastníků z téměř 40 zemí.
Několik nejlepších výtvorů, které se nyní stávají základem výstavy, exkluzivně představujeme. Dokážete si představit, že byste v něčem podobném mohli jezdit?

SANDMAN KOMBINUJE NOHY A ELEKTROMOTOR

Dvacetiletý slovenský návrhář Adam Damko ke svému vítěznému konceptu SANDMAN upřesnil:
„Ide o štvorkolesový jednomiestny dopravný prostriedok, určený pre mladých aktívnych ľudí, ktorí praktizujú extrémne športy, alebo len často chodia do prírody, a potrebujú lacné, spoľahlivé a praktické približovadlo. Pri navrhovaní som kládol dôraz na čo najjednoduchšiu konštrukciu, bez povrchových panelov alebo akýchkoľvek iných zbytočných doplnkov, ktoré by sa nepriaznivo odrazili na hmotnosti automobilu.“

Charakteristika
Základem vozítka je nosný́ rám s výztuhami pro ukotvení přední a zadní nápravy. Střešní část chrání posádku před úrazem při možném převrácení. K pohonu se využívá kombinace elektromotoru a lidské síly. Maličký elektromotor je umístěn v náboji pedálového mechanismu. Nemá však za úkol pohánět celé vozítko, ale pouze pomáhat jezdcům při šlapání v extrémních stoupáních nebo při vysokých rychlostech. Předpokládaná maximální rychlost na rovině a bez podpory elektromotoru má být aspoň 50 km/h (za podpory elektromotoru 70 km/h). Pohání se zadní náprava – pomocí řetězu. Nápravy jsou odpruženy jednoduchými vzduchový́mi tlumiči. O dobrou brzdnou dráhu se starají větrané kotoučové brzdy, o dobré jízdní vlastnosti zase velká kola se širokým rozchodem. Zabezpečují stabilitu v zatáčkách i na nezpevněném povrchu.

Lehociped inspiroval
Interiéru dominuje složená sedačka, která využívá pololežící polohu sedu.
(Jedná se o podobný princip jako u tzv. lehocipedů, kde jde o efektivnější využívání síly nohou a tudíž vyšší a trvalejší výkon než při jízdě na kole.) Lehký dopravní́ prostředek se neovládá volantem, ale dvěmi pákami umístěnými na boku sedačky tak, abychom na ně snadno dosáhli rukama. Na těchto pákách je i ovládaní brzd a řazení. O aktuální rychlosti a dalších důležitých informacích se »pilot« dozvídá ze dvou analogových ukazovatelů a LCD displeje. (Zde se zobrazuje také obraz z kamery, která snímá dění za automobilem.) Všechny elektronické systémy (včetně elektromotoru) mají pohánět LiPOL baterie budoucí generace – velmi lehké a malé, takže se umístí pod sedačku »pilota«.

VE SKLENÍKU VYUŽÍVÁ BIONIKU
Vizionářský návrh se nese v duchu bioniky, která zkoumá živé organismy a získané poznatky aplikuje ve vývoji nových technologií.
Čtyřiadvacetiletý Michal Vlček z ČR o projektu SKLENÍK:
 „V případě mého návrhu se jedná o aplikaci rostlinné fotosyntézy jako nového zdroje energie. Proces, při kterém rostliny díky slunečnímu záření přeměňují vodu a oxid uhličitý na cukry, je nejefektivnějším využitím solární energie na Zemi. A podle vědců by se napodobení části tohoto procesu mohlo stát vstupenkou k neomezeným zdrojům čisté energie.“

Charakteristika
Logika automobilu vychází z tradičního pojetí skleníku – pohon mají zajišťovat rostliny uvnitř vozítka. Transparentní povrchy karoserie zajišťují přísun slunečních paprsků. V interiéru sedí cestující nad rostlinami – sezení je vytvořeno z lamel, které se ergonomicky tvarují podle lidského těla.
Pro dosažení lehkosti karoserie vznikl nový systém manévrování vozidla – zadní část vozidla opisuje z půdorysu kružnici. Na ní jsou umístěna kola, která se otáčejí po obvodu kružnice.

Voda nesmí chybět
Ve středu kružnice je vodní rezervoár, který́ zavlažuje rostliny potřebnou vodou.
Život rostliny začíná zasazením do tzv. semeníku. Ten otvory a trubicemi rostlinu usměrňuje v jejím růstu tak, aby listy společně vytvořily co možná největší plochu pro dopad slunečních paprsků. Semeník také ochraňuje choulostivé části rostliny, ve kterých se energie vázaná ve formě cukrů pozvolna přeměňuje v energii elektrickou. Plocha, ve které jsou semeníky umístěny, je rozdělena podobně jako plástve v úlu – pomocí šestiúhelníku.
Elektrická energie proudící ze semeníků se uchovává v akumulátorech umístěných pod plochou předních disků kol. Odtud se podle potřeby spotřebovává v elektromotorech umístěných rovněž pod plochou předních disků.
Řízení obstarává joystick, podobně jako u letadel. Zaparkovaná vozidla by sloužila jako malé čističky ovzduší, které by navíc tvořily zásobu energie pro okamžité použití cestujícími.

VOZÍTKO SNAP NAVOZUJE ZÁŽITKY JAKO NA MOTOCYKLU
Dvacetiletý Vít Bechynský (ČR) svůj koncept SNAP připodobnil takto: „Pohodlně sedím ve vyšší vzpřímené poloze. Díky plně prosklené karoserii vidím dobře na všechny strany. SNAP má dostatečný́ tah. Vděčí za to lehké karoserii a elektromotoru uloženému v zadní nápravě. Dynamika jízdy je nastavitelná, každý si může zvolit sílu odporu naklápění kabiny. Já jsem sportovně založený a rád si jízdu vychutnám. Proto volím naklápění do zatáček.“

Charakteristika
Tříkolové vozidlo umožňuje řidičům jízdní zážitky jako na motocyklu. Jistotu pohybu zaručuje tříkolová platforma, kde pod sedadlem dochází k naklopení celé karoserie i s předním kolem. Rovnováhu a trakci v ostře točených zatáčkách plní dvě zadní kola s nastavitelným rozchodem.

Spojení není výjimkou
SNAP Concept však nabízí i dopravní řešení – při přepravě na větší vzdálenost (třeba pomocí železniční dopravy) lze díky tvaru jednotlivé snapy spojit a přemístit hromadně. Během společné přepravy pak každý uživatel může zůstat v soukromí svého vozidla nebo se otevřením dveří spojit s kolegou ve vedlejším snapu.

Automobil se dá rozdělit na dvě vozítka
Třicetiletý Michal Kracik z Polska vytvořil automobil, který se dá rozdělit na dvě samostatná vozidla.
Ve spojeném stavu takové auto pojme až šest cestujících a dosahuje délky 4900 mm. Po rozdělení na dvě samostatná vozidla vznikne čtyřmístný a dvoumístný automobil. Porotci ocenili hlavně velmi reálný koncept, který je sice technicky náročný, ale srozumitelně zpracovaný.

Jak jsme uvedli, letošní autosalon v Paříži se hojně věnoval elektromobilům. Někteří renomovaní konstruktéři se však zabývají i jiným možným způsobem pohonu. Zdá se, že mezi nimi nechybí některé z uvedených nápadů mladých tvůrců ze všech částí světa..
Navrhují pro lepší svět
Jak pro 21. STOLETÍ upřesnil šéfredaktor pořádajícího časopisu Radek Laube, poslání soutěže vyjadřuje myšlenka „Ideas for a Better World“ (Nápady pro lepší svět). Mezi hlavní kritéria, která mají soutěžní projekty splňovat, patří jednoduchost, výjimečnost, spotřebitelská skromnost a samozřejmě estetická kvalita. (Více se dozvíte na www.auto-design.cz..)  

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Žádný člověk, ale elektromobil Tesla Roadster poletí k Marsu

Žádný člověk, ale elektromobil...

Přijde vám to zvláštní? Elonu Muskovi zřejmě nikoliv. Není tajemstvím, že...
Prodej elektromobilů je o 63 procent vyšší

Prodej elektromobilů je o 63...

Ve třetím čtvrtletí vzrostl meziročně prodej elektromobilů o 63...
Elektromobilita, budoucnost kterou nezastavíme

Elektromobilita, budoucnost...

Nejen Tesla, ale i další výrobci by chtěli v budoucnu představit své...
Létající auta na trhu již od roku 2019

Létající auta na trhu již od...

Čínská společnost Zhejiang Geely Holding Group je známá po celém...
Bloodhound SSC poprvé vyjel

Bloodhound SSC poprvé vyjel

Na konci října se poprvé v rámci veřejného testu představil...
DIDI, čínská verze Uberu

DIDI, čínská verze Uberu

Uber má své dvojče také v Číně. Aplikace se jmenuje Didi Chuxing a má pod...
Problémy Tesly a odložení výroby Modelu 3

Problémy Tesly a odložení výroby...

Společnost Tesla oznámila doposud nejvyšší čtvrtletní ztrátu v podobě...
Nové auto si v Singapuru jen tak nekoupíte

Nové auto si v Singapuru jen tak...

Pokud byste se rozhodli odstěhovat do nějakého jiného státu, tak...
Tesla bude mít továrnu v Číně

Tesla bude mít továrnu v Číně

V létě média informovala o uzavření dohody v rámci vybudování továrny Tesla...
Služba Lyft od Google bude konkurovat Uberu

Služba Lyft od Google bude...

Zřejmě není jediného občana ČR, který by nezaznamenal v poslední době...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Hrozivé riziko wi-fi signálu: Co všechno nám můžou hackeři ukrást?

Hrozivé riziko wi-fi signálu: Co...

Bezdrátový přístup k internetu je dnes k dispozici v hotelech, na...
Unikátní hříčky přírody! Sněhobílý aligátor, žirafa i klokan

Unikátní hříčky přírody! Sněhobílý...

Zbarvení je jejich prokletím. V přírodě jsou natolik nápadní, že se stávají...
Peníze, drogy a smrt: Kdo byli nejbohatší drogoví dealeři? 

Peníze, drogy a smrt: Kdo byli...

Lesk zlata, na zakázku vyrobené zbraně a především obrovská moc, na kterou mnozí...
Laponská válka: Kterak se Finové pustili do křížku s Němci!

Laponská válka: Kterak se Finové...

V září 1944 bylo již jen otázkou času, kdy nacistické Německo prohraje...
Kreacionismus kontra evoluce: Stvořil Bůh člověka?

Kreacionismus kontra evoluce:...

Biblická kniha Genesis popisuje stvoření světa jasně: „Na počátku Bůh...
Zůstaly prvorepublikovému politikovi v uhelné aféře za prsty miliony korun?

Zůstaly prvorepublikovému...

„Pan Stříbrný vytvořil z podplácení, z tohoto nepořádku a nečistoty přímo soustavu,“...
Poprava nacistické bestie: K.H.Frank žadonil o milost!

Poprava nacistické bestie:...

Na čele někdejšího suveréna se objeví krůpěje studeného potu. Nepřítomný...
Krvavé Vánoce: K jakému zločinu došlo 22. prosince 1986?

Krvavé Vánoce: K jakému zločinu...

Oprátka na šibenici v suterénu pankrácké věznice se 2. února 1989 napne...
Cítíte se bez energie? Tato místa vám ji dodají!

Cítíte se bez energie? Tato místa...

EpochaPlus.cz představuje místa, která vám údajně dodají energii. Které z nich...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.