V čem budeme jezdit?

Na světových autosalonech nyní bodují elektromobily, které zaplavily i letošní podzimní pařížský autosalon Mondial l´automobile. Intenzivně se však hledají další způsoby pohonu – od snadno představitelných až po některé spíše z oblasti sci-fi.

Na světových autosalonech nyní bodují elektromobily, které zaplavily i letošní podzimní pařížský autosalon Mondial l´automobile. Intenzivně se však hledají další způsoby pohonu – od snadno představitelných až po některé spíše z oblasti sci-fi.

Značně velkou představivost v tomto směru mají účastníci mezinárodní designérské soutěže Allivision. Pro mladé designéry do 35 let ji vyhlašuje společnost Allivictus společně s časopisem AutoDesign&Styling. V říjnu 2010 členové odborné poroty hodnotili skoro sto soutěžních projektů účastníků z téměř 40 zemí.Několik nejlepších výtvorů, které se nyní stávají základem výstavy, exkluzivně představujeme. Dokážete si představit, že byste v něčem podobném mohli jezdit?

SANDMAN KOMBINUJE NOHY A ELEKTROMOTOR

Dvacetiletý slovenský návrhář Adam Damko ke svému vítěznému konceptu SANDMAN upřesnil: „Ide o štvorkolesový jednomiestny dopravný prostriedok, určený pre mladých aktívnych ľudí, ktorí praktizujú extrémne športy, alebo len často chodia do prírody, a potrebujú lacné, spoľahlivé a praktické približovadlo.

Pri navrhovaní som kládol dôraz na čo najjednoduchšiu konštrukciu, bez povrchových panelov alebo akýchkoľvek iných zbytočných doplnkov, ktoré by sa nepriaznivo odrazili na hmotnosti automobilu.“

CharakteristikaZákladem vozítka je nosný́ rám s výztuhami pro ukotvení přední a zadní nápravy. Střešní část chrání posádku před úrazem při možném převrácení. K pohonu se využívá kombinace elektromotoru a lidské síly.

Maličký elektromotor je umístěn v náboji pedálového mechanismu. Nemá však za úkol pohánět celé vozítko, ale pouze pomáhat jezdcům při šlapání v extrémních stoupáních nebo při vysokých rychlostech. Předpokládaná maximální rychlost na rovině a bez podpory elektromotoru má být aspoň 50 km/h (za podpory elektromotoru 70 km/h).

Pohání se zadní náprava – pomocí řetězu. Nápravy jsou odpruženy jednoduchými vzduchový́mi tlumiči. O dobrou brzdnou dráhu se starají větrané kotoučové brzdy, o dobré jízdní vlastnosti zase velká kola se širokým rozchodem.

Zabezpečují stabilitu v zatáčkách i na nezpevněném povrchu.

Lehociped inspirovalInteriéru dominuje složená sedačka, která využívá pololežící polohu sedu.(Jedná se o podobný princip jako u tzv. lehocipedů, kde jde o efektivnější využívání síly nohou a tudíž vyšší a trvalejší výkon než při jízdě na kole.) Lehký dopravní́ prostředek se neovládá volantem, ale dvěmi pákami umístěnými na boku sedačky tak, abychom na ně snadno dosáhli rukama.

Na těchto pákách je i ovládaní brzd a řazení. O aktuální rychlosti a dalších důležitých informacích se »pilot« dozvídá ze dvou analogových ukazovatelů a LCD displeje. (Zde se zobrazuje také obraz z kamery, která snímá dění za automobilem.) Všechny elektronické systémy (včetně elektromotoru) mají pohánět LiPOL baterie budoucí generace – velmi lehké a malé, takže se umístí pod sedačku »pilota«.

VE SKLENÍKU VYUŽÍVÁ BIONIKUVizionářský návrh se nese v duchu bioniky, která zkoumá živé organismy a získané poznatky aplikuje ve vývoji nových technologií. Čtyřiadvacetiletý Michal Vlček z ČR o projektu SKLENÍK: „V případě mého návrhu se jedná o aplikaci rostlinné fotosyntézy jako nového zdroje energie.

Proces, při kterém rostliny díky slunečnímu záření přeměňují vodu a oxid uhličitý na cukry, je nejefektivnějším využitím solární energie na Zemi. A podle vědců by se napodobení části tohoto procesu mohlo stát vstupenkou k neomezeným zdrojům čisté energie.“

CharakteristikaLogika automobilu vychází z tradičního pojetí skleníku – pohon mají zajišťovat rostliny uvnitř vozítka. Transparentní povrchy karoserie zajišťují přísun slunečních paprsků. V interiéru sedí cestující nad rostlinami – sezení je vytvořeno z lamel, které se ergonomicky tvarují podle lidského těla.

Pro dosažení lehkosti karoserie vznikl nový systém manévrování vozidla – zadní část vozidla opisuje z půdorysu kružnici. Na ní jsou umístěna kola, která se otáčejí po obvodu kružnice.

Voda nesmí chybětVe středu kružnice je vodní rezervoár, který́ zavlažuje rostliny potřebnou vodou. Život rostliny začíná zasazením do tzv. semeníku. Ten otvory a trubicemi rostlinu usměrňuje v jejím růstu tak, aby listy společně vytvořily co možná největší plochu pro dopad slunečních paprsků.

Semeník také ochraňuje choulostivé části rostliny, ve kterých se energie vázaná ve formě cukrů pozvolna přeměňuje v energii elektrickou. Plocha, ve které jsou semeníky umístěny, je rozdělena podobně jako plástve v úlu – pomocí šestiúhelníku.

Elektrická energie proudící ze semeníků se uchovává v akumulátorech umístěných pod plochou předních disků kol. Odtud se podle potřeby spotřebovává v elektromotorech umístěných rovněž pod plochou předních disků.

Řízení obstarává joystick, podobně jako u letadel. Zaparkovaná vozidla by sloužila jako malé čističky ovzduší, které by navíc tvořily zásobu energie pro okamžité použití cestujícími.

VOZÍTKO SNAP NAVOZUJE ZÁŽITKY JAKO NA MOTOCYKLU Dvacetiletý Vít Bechynský (ČR) svůj koncept SNAP připodobnil takto: „Pohodlně sedím ve vyšší vzpřímené poloze. Díky plně prosklené karoserii vidím dobře na všechny strany.

SNAP má dostatečný́ tah. Vděčí za to lehké karoserii a elektromotoru uloženému v zadní nápravě. Dynamika jízdy je nastavitelná, každý si může zvolit sílu odporu naklápění kabiny. Já jsem sportovně založený a rád si jízdu vychutnám.

Proto volím naklápění do zatáček.“

CharakteristikaTříkolové vozidlo umožňuje řidičům jízdní zážitky jako na motocyklu. Jistotu pohybu zaručuje tříkolová platforma, kde pod sedadlem dochází k naklopení celé karoserie i s předním kolem. Rovnováhu a trakci v ostře točených zatáčkách plní dvě zadní kola s nastavitelným rozchodem.

Spojení není výjimkouSNAP Concept však nabízí i dopravní řešení – při přepravě na větší vzdálenost (třeba pomocí železniční dopravy) lze díky tvaru jednotlivé snapy spojit a přemístit hromadně. Během společné přepravy pak každý uživatel může zůstat v soukromí svého vozidla nebo se otevřením dveří spojit s kolegou ve vedlejším snapu.

Automobil se dá rozdělit na dvě vozítkaTřicetiletý Michal Kracik z Polska vytvořil automobil, který se dá rozdělit na dvě samostatná vozidla. Ve spojeném stavu takové auto pojme až šest cestujících a dosahuje délky 4900 mm.

Po rozdělení na dvě samostatná vozidla vznikne čtyřmístný a dvoumístný automobil. Porotci ocenili hlavně velmi reálný koncept, který je sice technicky náročný, ale srozumitelně zpracovaný.

Jak jsme uvedli, letošní autosalon v Paříži se hojně věnoval elektromobilům. Někteří renomovaní konstruktéři se však zabývají i jiným možným způsobem pohonu. Zdá se, že mezi nimi nechybí některé z uvedených nápadů mladých tvůrců ze všech částí světa..Navrhují pro lepší světJak pro 21. STOLETÍ upřesnil šéfredaktor pořádajícího časopisu Radek Laube, poslání soutěže vyjadřuje myšlenka „Ideas for a Better World“ (Nápady pro lepší svět). Mezi hlavní kritéria, která mají soutěžní projekty splňovat, patří jednoduchost, výjimečnost, spotřebitelská skromnost a samozřejmě estetická kvalita.

(Více se dozvíte na www.auto-design.cz..)

Autor: Milan Koukal
Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Úspěch českého SPACE týmu společnosti Atos

Úspěch českého SPACE týmu...

Český SPACE tým společnosti Atos se bude podílet na vývoji testovacího zařízení...
Zdravější pivo? Vědci poprvé upravili chmel moderní technologií CRISPR

Zdravější pivo? Vědci poprvé...

Více léčivých látek a hořkých kyselin v chmelu chtějí docílit vědci z...
Budoucnost Cadillacu: Bude se létat a jezdit bez řidiče

Budoucnost Cadillacu: Bude se...

„Obyčejnému“ luxusu zvoní umíráček. Americká automobilka...
Leden jako měsíc boje proti rakovině děložního čípku

Leden jako měsíc boje proti rakovině...

První měsíc v roce byl vyhlášen jako mezinárodní měsíc boje proti rakovině...
Rok 2021 a připojení 15 nových jaderných bloků

Rok 2021 a připojení 15 nových...

Celkem 15 nových jaderných bloků o souhrnném instalovaném výkonu přes...
Jen „čísla“ ze spermiogramu nestačí

Jen „čísla“ ze spermiogramu nestačí

Mužská plodnost klesá a reflektují to i „tabulky“ WHO. Normální...
Stá zebra Chapmanova v liberecké zoo

Stá zebra Chapmanova v liberecké...

Zebry Chapmanovy (Equus quagga chapmani) mohou návštěvníci v...
Jak Češi zvládají home office?

Jak Češi zvládají home office?

Dlouhodobý boj s koronavirem přináší také stále častější práci na bázi...
Pompeje „otevřely“ bistro

Pompeje „otevřely“ bistro

Archeologické práce po celém světě neustávají ani v době pandemie, díky...
Hřeb z Kristova kříže

Hřeb z Kristova kříže

Krátce před Vánoci nalezli archeologové v milevském klášteře ukrytou schránku. Jaké bylo...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Už Ježíš používal marihuanu!

Už Ježíš používal marihuanu!

Nepředstavujte si hned zhulenou partu apoštolů, kteří vykládají...
Odkud pochází falafel? Historikové se shodují, že z Egypta

Odkud pochází falafel? Historikové...

Námořník Ahmose se v alexandrijském přístavu chystá na další plavbu. Svůj...
Mughalský císař Aurangzéb připravil o život svoje dva bratry

Mughalský císař Aurangzéb...

Vítězem boje o moc mezi čtyřmi Šáhdžahánovými syny v Mughalské říši...
Porazit nacisty pomohla mafie! Slavný mafián Lucky Luciano v akci

Porazit nacisty pomohla mafie!...

Lucky Luciano se postupně probojoval mezi mafiánské špičky New Yorku. Jenže...
Pro DNA do knihovny

Pro DNA do knihovny

Jak zrychlit a zpřesnit stanovení diagnózy u pacientů? Cambridgeský...
Existenci slavného impéria uzavřel přestárlý povstalec

Existenci slavného impéria uzavřel...

Prosperitu vystřídají zmatky, slavné impérium už má nejlepší léta za sebou. V takové chvíli...
Historie fastfoodů: V Číně měly pouliční stánky s nudlemi otevřeno celou noc

Historie fastfoodů: V Číně měly...

„Plnou misku,“ poručí si Li, když přistoupí k pouličnímu prodavači u...
Tajemství izolepy: Proč funguje jako rentgen?

Tajemství izolepy: Proč funguje...

Pokud vám zrovna nedošla, určitě ji máte doma. Izolepa je přeci...
V-3: Superdělo s hlavní dlouhou 130 metrů!

V-3: Superdělo s hlavní dlouhou...

Země se zachvěje a vzápětí vyplivne kovový špunt, který si to zamíří do...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.