Domů     Technika
Revoluce: Na řízení automobilů nyní stačí jen oči!
21.stoleti
od 21.stoleti 19.8.2010

Automobilismus pravděpodobně zaznamenává další technologickou revoluci. Tentokrát v oblasti řízení motorových vozidel. Co člověk potřebuje k tomu, aby bez problémů svůj vůz ovládal? V první řadě rozum, dále pak oči, ruce a nohy. Nyní se zdá, že by si při řízení automobilu mohly všechny končetiny v klidu odpočinout.

Automobilismus pravděpodobně zaznamenává další technologickou revoluci. Tentokrát v oblasti řízení motorových vozidel. Co člověk potřebuje k tomu, aby bez problémů svůj vůz ovládal? V první řadě rozum, dále pak oči, ruce a nohy. Nyní se zdá, že by si při řízení automobilu mohly všechny končetiny v klidu odpočinout.

Ano, k ovládání aut stačí pouze oči. Žádné volanty, žádné převodovky, žádné pedály, nic z toho vůz budoucnosti nebude obsahovat. Zato bude vybaven výkonným počítačem, který dokáže snímat pohyby očí.

Poněkud netradiční vozidlo

Že se oči dají použít k ovládání přístrojů, není zas až tak velkou novinkou. Už nyní existují počítače, které na tomto principu pracují, takový stroj vznikl i na půdě pražského ČVUT. Ale automobil? To je novinka. A tento objev mají na svědomí němečtí vědci ze Svobodné univerzity v Berlíně pod hlavičkou Team Berlin v čele s profesorem, specializujícím se na umělou inteligenci Raúlem Rojasem, který je původem z Mexika.
Základem celého systému je počítačový program nazvaný EyeDriver. Ten sám by však pochopitelně nestačil. Řidič je vybaven speciální přilbou, která má v sobě zabudované kamery, schopné snímat pohyby očí. Ani ovšem zdaleka není všechno. Zvenku automobil vypadá jak vánoční stromeček. Je totiž podobně ověšen, nikoliv však ozdobami, ale kamerami, čidly a lasery, které monitorují situaci na silnici.

Duch Berlína

Tento vůz už má své pojmenování, jeho autoři jej nazvali Spirit of Berlin, neboli Duch Berlína. K řízení postačí jednoduchá věc, sledovat zrakem svůj cíl. Automobil si pak na tomto základě poradí a pohybuje se daným směrem. Ani couvání není problém, systém pochopí vše tak, jak má, i když se řidič dívá do zpětného zrcátka.
Je pochopitelné, že šofér takového vozidla musí být zcela soustředěný, měl by sledovat svůj cíl a ne se koukat po pěkných stopařkách na kraji silnice. Nicméně, i mimoděčný pohyb hlavy dokáže německý systém rozlišit. Systém ovládání automobilu zrakem zatím funguje jen do rychlosti padesát kilometrů v hodině, ale němečtí technologové již pracují na tom, aby se maximální rychlost zvýšila přinejmenším na dvojnásobek. „Stovka, to je náš nejbližší cíl,“ bere tuto výzvu vážně Raúl Rojas a dodává: „Ale největším oříškem bude testování našeho vozu v plném městském provozu. Zde číhá řada nebezpečných překážek, například chodci na přechodech“ dodává s lehkou nadsázkou akademik.

Hra infračervených světel

Řidič takového vozidla může někomu připomínat Terminátora. Infračervené kamery na jeho přilbě sledují jak cestu před vozem, tak pohyby obou očí. Speciální zrcadla, odrážející infračervené světlo, přitom zabraňují tomu, aby řidičova schopnost vidět nebyla ničím omezována. Helma však není nikterak masivní, spíše než přilbu automobilových závodníků připomíná vybavení cyklistů. „Taková přilba je přece jen ergonomičtější a pohodlnější,“ říká Raúl Rojas.
Vůz Spirit of Berlin již byl testován na slavném berlínském letišti Tempelhof, kde během sovětské blokády Berlína v roce 1949 přistávala spojenecká letadla se zásobami. A s výsledky zkoušek byl profesor Rojas se svým týmem spokojen. Auto dokázalo bez problému jet za jiným vozidlem, také za běžícím člověkem a naprosto v pohodě couvalo. Vše trochu připomínalo scény z českého seriálu Návštěvníci, kde lidé ze vzdálené budoucnosti navštívili současnost. I jim se v jejich superautě otáčel volant jakoby sám od sebe.

Mobil šoférem

Samozřejmě, že Spirit of Berlin nemusí být řízen pouze a jen zrakem. Je to jen jedna z možností, kterými lze automobil ovládat. Vůz lze řídit i normálně, tím nejklasičtějším způsobem, pomocí volantu a dalších potřebných zařízení. „Oční mód se hodí třeba v nepřehledných situacích nebo v ostrých zatáčkách,“ konstatuje Rojas. To je rozumný přístup, protože řízení očima na delší vzdálenosti bez jiných pohybů, by mohlo vést k únavě a ke ztrátě koncentrace.
Dalším způsobem, jak automobil řídit je jeho ovládání pomocí iPhonu. Řízení auta z mobilu funguje na velmi jednoduchém principu. Na displeji je zobrazený volant a dvě ikonky: Gas (plyn) a Brake (brzda). Jakmile chce uživatel zatočit, stačí stisknout volant a začít naklánět telefon požadovaným směrem. Za pomoci akcelerometru aplikace pozná, kam chcete zahnout. Pokyny se do nervového centra vozu posílají pomocí bezdrátové technologie wi-fi.
Takový vůz ocení především lidé, kteří mají nějaký tělesný handicap. Technologové z Berlína měli původně v úmyslu postavit auto, které by bylo stoprocentně automaticky řízeno pomocí systému GPS. Při zkouškách je však napadlo otestovat, jak by ovládání vozidla mohlo vypadat při použití na trhu běžně dostupných sledovačů očí, pro které se vžil termín eye-tracker.

I mobil lze ovládat zrakem

Na oči se zaměřili i výrobci mobilních telefonů. Letos v únoru představila japonská společnost NTT DoCoMo mobilní telefon, který je, podobně jako německý vůz, ovládán zrakem. Zatím se jednalo jen o koncept, do běžného použití má tato technologie ještě daleko. Je zajímavé, že ovládací princip je umístěn do sluchátek, vybavených elektrodami. Pokud majitel telefonu pohne očima, v elektrodách vznikne náboj, kterým lze mobil řídit. Lze tak přijímat hovor, nebo třeba ovládat mp3 přehrávač zabudovaný v telefonu.

Jak obchodníci sledují zrak

Metodu eye-trackingu, tedy sledování pohybu lidských očí, v poslední době nepoužívají jen technologové, ale s vervou se do ní pustily i marketingové a reklamní společnosti. Ona taková kamera, která umí snímat pohyb očí, má totiž v obchodě velmi zajímavé využití. Touto metodou lze snadno zjišťovat, kam se zákazník v obchodě dívá, co jej zaujalo, v jakém pořadí prochází pohledem zobrazený obsah, na čem se jeho zrak zastavil a čemu věnoval více času a v neposlední řadě i to, čeho si vůbec nevšiml a totálně ignoroval. A chování zákazníků je přece to, co obchodníky zajímá nejvíce…

reklama
Související články
Před 68 lety skupina amerických vědců požádala o grant ve výši 13 500 dolarů na uspořádání letního workshopu na Darmouth College v New Hampshire. Oblast, které se chtěli věnovat, byla umělá inteligence. Od těchto skromných začátků se vývoj samozřejmě posunul. A kde je dnes? Umělá inteligence (AI) se od filmových a knižních představ přesunula do […]
Evropská vesmírná agentura (ESA) potvrdila pokračování mezinárodní mise Lunar Geology Orbiter (LUGO), tím se projekt přesouvá do další fáze, během které mezinárodní tým vedený brněnskou společností TRL Space detailně zpracuje přesný design celé mise. LUGO chce odpovědět na nejasnosti ohledně stáří měsíční vulkanické aktivity, a zároveň jako první zmapovat jeskynní systémy na Měsíci. Sonda bude vážit […]
Bouře, hurikány, extrémní sucha i přívalové deště. Klimatické změny si s lidskou civilizací pohrávají jak mořský příboj s papírovou loďkou. Tyto změny se zatím nedaří lidstvu zastavit, ale i za pomoci české družice bude možné je monitorovat. Jedním z hlavních úkolů české družicové mise SOVA bude zpřesnit klimatické modely a předpovědi extrémního počasí. Satelit bude zkoumat procesy ve […]
V roce 2028 by měla na oběžnou dráhu Země vystoupat česká družice SOVA. Zkoumat bude procesy ve středních a vyšších vrstvách atmosféry, které dosud nebyly dostatečně studovány, což by mělo pomoci přesněji předpovídat extrémní jevy počasí. S váhou okolo 100 kg bude SOVA (anglicky Satellite Observation of waVes in the Atmosphere) největším českým satelitem letícím […]
Až se astronauti poprvé po více než 50 letech vrátí na Měsíc v rámci mise NASA Artemis III, budou mít na sobě skafandr nové generace. Lepší, flexibilnější, odolnější, pohodlnější. Pokročilý speciální oblek zajistí, že astronauti budou vybaveni vysoce výkonným a robustním vybavením a že se do něj vejde mnoho typů lidských postav. Nový skafandr Axiom […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz