Revoluce: Na řízení automobilů nyní stačí jen oči!

Automobilismus pravděpodobně zaznamenává další technologickou revoluci. Tentokrát v oblasti řízení motorových vozidel. Co člověk potřebuje k tomu, aby bez problémů svůj vůz ovládal? V první řadě rozum, dále pak oči, ruce a nohy. Nyní se zdá, že by si při řízení automobilu mohly všechny končetiny v klidu odpočinout.

Automobilismus pravděpodobně zaznamenává další technologickou revoluci. Tentokrát v oblasti řízení motorových vozidel. Co člověk potřebuje k tomu, aby bez problémů svůj vůz ovládal? V první řadě rozum, dále pak oči, ruce a nohy. Nyní se zdá, že by si při řízení automobilu mohly všechny končetiny v klidu odpočinout.

Ano, k ovládání aut stačí pouze oči. Žádné volanty, žádné převodovky, žádné pedály, nic z toho vůz budoucnosti nebude obsahovat. Zato bude vybaven výkonným počítačem, který dokáže snímat pohyby očí.

Poněkud netradiční vozidlo

Že se oči dají použít k ovládání přístrojů, není zas až tak velkou novinkou. Už nyní existují počítače, které na tomto principu pracují, takový stroj vznikl i na půdě pražského ČVUT. Ale automobil? To je novinka. A tento objev mají na svědomí němečtí vědci ze Svobodné univerzity v Berlíně pod hlavičkou Team Berlin v čele s profesorem, specializujícím se na umělou inteligenci Raúlem Rojasem, který je původem z Mexika.
Základem celého systému je počítačový program nazvaný EyeDriver. Ten sám by však pochopitelně nestačil. Řidič je vybaven speciální přilbou, která má v sobě zabudované kamery, schopné snímat pohyby očí. Ani ovšem zdaleka není všechno. Zvenku automobil vypadá jak vánoční stromeček. Je totiž podobně ověšen, nikoliv však ozdobami, ale kamerami, čidly a lasery, které monitorují situaci na silnici.

Duch Berlína

Tento vůz už má své pojmenování, jeho autoři jej nazvali Spirit of Berlin, neboli Duch Berlína. K řízení postačí jednoduchá věc, sledovat zrakem svůj cíl. Automobil si pak na tomto základě poradí a pohybuje se daným směrem. Ani couvání není problém, systém pochopí vše tak, jak má, i když se řidič dívá do zpětného zrcátka.
Je pochopitelné, že šofér takového vozidla musí být zcela soustředěný, měl by sledovat svůj cíl a ne se koukat po pěkných stopařkách na kraji silnice. Nicméně, i mimoděčný pohyb hlavy dokáže německý systém rozlišit. Systém ovládání automobilu zrakem zatím funguje jen do rychlosti padesát kilometrů v hodině, ale němečtí technologové již pracují na tom, aby se maximální rychlost zvýšila přinejmenším na dvojnásobek. „Stovka, to je náš nejbližší cíl,“ bere tuto výzvu vážně Raúl Rojas a dodává: „Ale největším oříškem bude testování našeho vozu v plném městském provozu. Zde číhá řada nebezpečných překážek, například chodci na přechodech“ dodává s lehkou nadsázkou akademik.

Hra infračervených světel

Řidič takového vozidla může někomu připomínat Terminátora. Infračervené kamery na jeho přilbě sledují jak cestu před vozem, tak pohyby obou očí. Speciální zrcadla, odrážející infračervené světlo, přitom zabraňují tomu, aby řidičova schopnost vidět nebyla ničím omezována. Helma však není nikterak masivní, spíše než přilbu automobilových závodníků připomíná vybavení cyklistů. „Taková přilba je přece jen ergonomičtější a pohodlnější,“ říká Raúl Rojas.
Vůz Spirit of Berlin již byl testován na slavném berlínském letišti Tempelhof, kde během sovětské blokády Berlína v roce 1949 přistávala spojenecká letadla se zásobami. A s výsledky zkoušek byl profesor Rojas se svým týmem spokojen. Auto dokázalo bez problému jet za jiným vozidlem, také za běžícím člověkem a naprosto v pohodě couvalo. Vše trochu připomínalo scény z českého seriálu Návštěvníci, kde lidé ze vzdálené budoucnosti navštívili současnost. I jim se v jejich superautě otáčel volant jakoby sám od sebe.

Mobil šoférem

Samozřejmě, že Spirit of Berlin nemusí být řízen pouze a jen zrakem. Je to jen jedna z možností, kterými lze automobil ovládat. Vůz lze řídit i normálně, tím nejklasičtějším způsobem, pomocí volantu a dalších potřebných zařízení. „Oční mód se hodí třeba v nepřehledných situacích nebo v ostrých zatáčkách,“ konstatuje Rojas. To je rozumný přístup, protože řízení očima na delší vzdálenosti bez jiných pohybů, by mohlo vést k únavě a ke ztrátě koncentrace.
Dalším způsobem, jak automobil řídit je jeho ovládání pomocí iPhonu. Řízení auta z mobilu funguje na velmi jednoduchém principu. Na displeji je zobrazený volant a dvě ikonky: Gas (plyn) a Brake (brzda). Jakmile chce uživatel zatočit, stačí stisknout volant a začít naklánět telefon požadovaným směrem. Za pomoci akcelerometru aplikace pozná, kam chcete zahnout. Pokyny se do nervového centra vozu posílají pomocí bezdrátové technologie wi-fi.
Takový vůz ocení především lidé, kteří mají nějaký tělesný handicap. Technologové z Berlína měli původně v úmyslu postavit auto, které by bylo stoprocentně automaticky řízeno pomocí systému GPS. Při zkouškách je však napadlo otestovat, jak by ovládání vozidla mohlo vypadat při použití na trhu běžně dostupných sledovačů očí, pro které se vžil termín eye-tracker.

I mobil lze ovládat zrakem

Na oči se zaměřili i výrobci mobilních telefonů. Letos v únoru představila japonská společnost NTT DoCoMo mobilní telefon, který je, podobně jako německý vůz, ovládán zrakem. Zatím se jednalo jen o koncept, do běžného použití má tato technologie ještě daleko. Je zajímavé, že ovládací princip je umístěn do sluchátek, vybavených elektrodami. Pokud majitel telefonu pohne očima, v elektrodách vznikne náboj, kterým lze mobil řídit. Lze tak přijímat hovor, nebo třeba ovládat mp3 přehrávač zabudovaný v telefonu.

Jak obchodníci sledují zrak

Metodu eye-trackingu, tedy sledování pohybu lidských očí, v poslední době nepoužívají jen technologové, ale s vervou se do ní pustily i marketingové a reklamní společnosti. Ona taková kamera, která umí snímat pohyb očí, má totiž v obchodě velmi zajímavé využití. Touto metodou lze snadno zjišťovat, kam se zákazník v obchodě dívá, co jej zaujalo, v jakém pořadí prochází pohledem zobrazený obsah, na čem se jeho zrak zastavil a čemu věnoval více času a v neposlední řadě i to, čeho si vůbec nevšiml a totálně ignoroval. A chování zákazníků je přece to, co obchodníky zajímá nejvíce…

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Legendy 2018 pokračují i v neděli

Legendy 2018 pokračují i v neděli

Redakce 21. století se dnes zúčastnila největší české motoristické...
Zákaz dieselů v Hamburku?

Zákaz dieselů v Hamburku?

V německém Hamburku bude od 31. května letošního roku v úsecích dvou ulic ve...
Začne Zetor vyrábět pásový obrněný transportér a obrněný vůz Gerlach?

Začne Zetor vyrábět pásový obrněný...

Na veletrhu IDEB v Bratislavě představil vojenský obrněný vůz Gerlach, který...
Tesla na tom není tak zle, jak to vypadá

Tesla na tom není tak zle, jak to...

Již na konci loňského roku se objevily informace, že automobilka Tesla postaví...
Švýcarská a britská policie budou šetřit ovzduší

Švýcarská a britská policie budou...

Švýcaři, respektive krajská policie v Basileji se rozhodla místo sedmi...
Auto bez volantu a pedálů? Budoucnost dopravy?

Auto bez volantu a pedálů?...

V současnosti se stále více objevují nové a nové elektromobily....
Airbus společně s Audi vyvíjejí elektromobil s vlastnostmi dronu

Airbus společně s Audi vyvíjejí...

Elektromobil, co se zvládne přeměnit v létající dron? V dnešní době nic...
Německá studie: Oxid dusičitý zabíjí tisíce lidí

Německá studie: Oxid dusičitý...

Německý Spolkový úřad pro životní prostředí dnes vydal varující studii. Podle...
Zrezivělá auta na odpis zdrojem nečekaných výdělků

Zrezivělá auta na odpis zdrojem...

Stará auta jsou pro mnohé životní vášní, životním stylem, životním naplněním. A zatímco...
Rychlonabíjecí stanice nové generace pro elektromobily je v Praze

Rychlonabíjecí stanice nové...

Začátkem týdne byla před pražskou centrálou společnosti Siemens spuštěna...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Skvosty historie: Nejkrásnější hrady a zámky na světě!

Skvosty historie: Nejkrásnější...

Dýchá z nich kus historie a svou majestátností v nás budí úžas. Hrady a...
Trable Franze Josefa: Vnučku vnutil ženichovi rozkazem

Trable Franze Josefa: Vnučku...

Vídeňský dvůr tančí. Na plese v září 1900 spočine zrak císařovy rozmazlované vnučky...
Fenomén Marvel: Zelenáč Hulk vyráží do akce!

Fenomén Marvel: Zelenáč Hulk...

Superhrtdinské filmy ovládly kina a téměř zcela vytlačily například...
První český cestovatel Oldřich z Pordenone kritizoval kanibaly i pohřební rituály Tibeťanů

První český cestovatel Oldřich z...

První známý Čech – cestovatel, mnich Oldřich, se v létě roku 1327 účastní...
Zapálili Prahu v roce 1689 francouzští žháři?

Zapálili Prahu v roce 1689...

Francouzský král Ludvík XIV. se užírá vzteky. 20. září 1688 do Paříže dorazily...
VIDEO: Co všechno je lidské tělo schopné přežít?

VIDEO: Co všechno je lidské tělo...

Byli jste někdy zvědaví, jak dlouho dokáže člověk vydržet...
„Bože, ono to mluví!“ aneb příběh utrženého sluchátka

„Bože, ono to mluví!“ aneb příběh...

Lze si představit současnou civilizaci bez mobilů? Asi těžko. Telefony mohou...
100 let španělské chřipky: Masová vražedkyně si oběti nevybírala!

100 let španělské chřipky: Masová...

Rok 1918 se nese v duchu prolité krve. Světem už čtvrtý rok cloumá...
Octová dieta: Bizarním prostředkem ke zhubnutí se tráví i lord Byron

Octová dieta: Bizarním prostředkem...

Lžičce jablečného octu před každým jídlem údajně vděčí za své postavy i...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.