Revoluce: Na řízení automobilů nyní stačí jen oči!

Automobilismus pravděpodobně zaznamenává další technologickou revoluci. Tentokrát v oblasti řízení motorových vozidel. Co člověk potřebuje k tomu, aby bez problémů svůj vůz ovládal? V první řadě rozum, dále pak oči, ruce a nohy. Nyní se zdá, že by si při řízení automobilu mohly všechny končetiny v klidu odpočinout.

Automobilismus pravděpodobně zaznamenává další technologickou revoluci. Tentokrát v oblasti řízení motorových vozidel. Co člověk potřebuje k tomu, aby bez problémů svůj vůz ovládal? V první řadě rozum, dále pak oči, ruce a nohy. Nyní se zdá, že by si při řízení automobilu mohly všechny končetiny v klidu odpočinout.

Ano, k ovládání aut stačí pouze oči. Žádné volanty, žádné převodovky, žádné pedály, nic z toho vůz budoucnosti nebude obsahovat. Zato bude vybaven výkonným počítačem, který dokáže snímat pohyby očí.

Poněkud netradiční vozidlo

Že se oči dají použít k ovládání přístrojů, není zas až tak velkou novinkou. Už nyní existují počítače, které na tomto principu pracují, takový stroj vznikl i na půdě pražského ČVUT. Ale automobil? To je novinka. A tento objev mají na svědomí němečtí vědci ze Svobodné univerzity v Berlíně pod hlavičkou Team Berlin v čele s profesorem, specializujícím se na umělou inteligenci Raúlem Rojasem, který je původem z Mexika.
Základem celého systému je počítačový program nazvaný EyeDriver. Ten sám by však pochopitelně nestačil. Řidič je vybaven speciální přilbou, která má v sobě zabudované kamery, schopné snímat pohyby očí. Ani ovšem zdaleka není všechno. Zvenku automobil vypadá jak vánoční stromeček. Je totiž podobně ověšen, nikoliv však ozdobami, ale kamerami, čidly a lasery, které monitorují situaci na silnici.

Duch Berlína

Tento vůz už má své pojmenování, jeho autoři jej nazvali Spirit of Berlin, neboli Duch Berlína. K řízení postačí jednoduchá věc, sledovat zrakem svůj cíl. Automobil si pak na tomto základě poradí a pohybuje se daným směrem. Ani couvání není problém, systém pochopí vše tak, jak má, i když se řidič dívá do zpětného zrcátka.
Je pochopitelné, že šofér takového vozidla musí být zcela soustředěný, měl by sledovat svůj cíl a ne se koukat po pěkných stopařkách na kraji silnice. Nicméně, i mimoděčný pohyb hlavy dokáže německý systém rozlišit. Systém ovládání automobilu zrakem zatím funguje jen do rychlosti padesát kilometrů v hodině, ale němečtí technologové již pracují na tom, aby se maximální rychlost zvýšila přinejmenším na dvojnásobek. „Stovka, to je náš nejbližší cíl,“ bere tuto výzvu vážně Raúl Rojas a dodává: „Ale největším oříškem bude testování našeho vozu v plném městském provozu. Zde číhá řada nebezpečných překážek, například chodci na přechodech“ dodává s lehkou nadsázkou akademik.

Hra infračervených světel

Řidič takového vozidla může někomu připomínat Terminátora. Infračervené kamery na jeho přilbě sledují jak cestu před vozem, tak pohyby obou očí. Speciální zrcadla, odrážející infračervené světlo, přitom zabraňují tomu, aby řidičova schopnost vidět nebyla ničím omezována. Helma však není nikterak masivní, spíše než přilbu automobilových závodníků připomíná vybavení cyklistů. „Taková přilba je přece jen ergonomičtější a pohodlnější,“ říká Raúl Rojas.
Vůz Spirit of Berlin již byl testován na slavném berlínském letišti Tempelhof, kde během sovětské blokády Berlína v roce 1949 přistávala spojenecká letadla se zásobami. A s výsledky zkoušek byl profesor Rojas se svým týmem spokojen. Auto dokázalo bez problému jet za jiným vozidlem, také za běžícím člověkem a naprosto v pohodě couvalo. Vše trochu připomínalo scény z českého seriálu Návštěvníci, kde lidé ze vzdálené budoucnosti navštívili současnost. I jim se v jejich superautě otáčel volant jakoby sám od sebe.

Mobil šoférem

Samozřejmě, že Spirit of Berlin nemusí být řízen pouze a jen zrakem. Je to jen jedna z možností, kterými lze automobil ovládat. Vůz lze řídit i normálně, tím nejklasičtějším způsobem, pomocí volantu a dalších potřebných zařízení. „Oční mód se hodí třeba v nepřehledných situacích nebo v ostrých zatáčkách,“ konstatuje Rojas. To je rozumný přístup, protože řízení očima na delší vzdálenosti bez jiných pohybů, by mohlo vést k únavě a ke ztrátě koncentrace.
Dalším způsobem, jak automobil řídit je jeho ovládání pomocí iPhonu. Řízení auta z mobilu funguje na velmi jednoduchém principu. Na displeji je zobrazený volant a dvě ikonky: Gas (plyn) a Brake (brzda). Jakmile chce uživatel zatočit, stačí stisknout volant a začít naklánět telefon požadovaným směrem. Za pomoci akcelerometru aplikace pozná, kam chcete zahnout. Pokyny se do nervového centra vozu posílají pomocí bezdrátové technologie wi-fi.
Takový vůz ocení především lidé, kteří mají nějaký tělesný handicap. Technologové z Berlína měli původně v úmyslu postavit auto, které by bylo stoprocentně automaticky řízeno pomocí systému GPS. Při zkouškách je však napadlo otestovat, jak by ovládání vozidla mohlo vypadat při použití na trhu běžně dostupných sledovačů očí, pro které se vžil termín eye-tracker.

I mobil lze ovládat zrakem

Na oči se zaměřili i výrobci mobilních telefonů. Letos v únoru představila japonská společnost NTT DoCoMo mobilní telefon, který je, podobně jako německý vůz, ovládán zrakem. Zatím se jednalo jen o koncept, do běžného použití má tato technologie ještě daleko. Je zajímavé, že ovládací princip je umístěn do sluchátek, vybavených elektrodami. Pokud majitel telefonu pohne očima, v elektrodách vznikne náboj, kterým lze mobil řídit. Lze tak přijímat hovor, nebo třeba ovládat mp3 přehrávač zabudovaný v telefonu.

Jak obchodníci sledují zrak

Metodu eye-trackingu, tedy sledování pohybu lidských očí, v poslední době nepoužívají jen technologové, ale s vervou se do ní pustily i marketingové a reklamní společnosti. Ona taková kamera, která umí snímat pohyb očí, má totiž v obchodě velmi zajímavé využití. Touto metodou lze snadno zjišťovat, kam se zákazník v obchodě dívá, co jej zaujalo, v jakém pořadí prochází pohledem zobrazený obsah, na čem se jeho zrak zastavil a čemu věnoval více času a v neposlední řadě i to, čeho si vůbec nevšiml a totálně ignoroval. A chování zákazníků je přece to, co obchodníky zajímá nejvíce…

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Pozor na projíždějící cyklisty! Tesla možná zavede funkci blokování dveří

Pozor na projíždějící cyklisty! Tesla...

Muskova Tesla možná v následujících měsících zapracuje na způsobech, jak...
Tesla se činí! Loni vyrobila více vozů, než za předchozí dva roky dohromady

Tesla se činí! Loni vyrobila více...

Rok 2019 se pro Teslu ukázal jako mimořádně úspěšný. Automobilka loni...
Nový Mercedes-AMG GLE: Univerzální voják

Nový Mercedes-AMG GLE:...

Zatímco pro ostatní auta představuje den v garáži prostě jenom další den v...
Nový Peugeot 208: Světová premiéra začala v Česku

Nový Peugeot 208: Světová premiéra...

Ikonický prcek, vítr segmentu B (malých aut), na který dostanete glejt, že...
Samořídící auta nedokážou počítat s nebezpečnými lidskými řidiči. Vědci se je to snaží naučit

Samořídící auta nedokážou počítat s...

Vývoj autonomních vozidel jde sice rychle kupředu, ale k dokonalosti zbývá...
Revoluce v automobilismu: Tištěná elektronika made in JLR

Revoluce v automobilismu:...

Jaguar Land Rover jako první na světě vyvíjí technologii lehké elektroniky ve...
Uhasit hořící Teslu? Není to žádná sranda!

Uhasit hořící Teslu? Není to...

Minulý měsíc obletěla svět zpráva o nehodě Tesly v Rakousku. Vozidlo tehdy...
Muskova Tesla se za poslední rok vzchopila

Muskova Tesla se za poslední rok...

Tesla amerického podnikatele Elona Muska v letošním třetím čtvrtletí...
Odpočítávání do zahájení výroby ID.3

Odpočítávání do zahájení výroby...

Už jen 6 dní. Pak se zahájí sériová výroba elektromobilu ID.3. První vozidlo...
Tesla jako poslušný pejsek: Funkci přivolání vozu řidiči využili více než milionkrát

Tesla jako poslušný pejsek: Funkci...

Tradiční čtvrtletní zpráva Tesly se pochlubila jednak neočekávaně pozitivními...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Filatelistická vzácnost: První poštovní známku považovali odborníci za čiré bláznovství

Filatelistická vzácnost: První poštovní...

„Vždyť mi dáte pouhých tři a půl šilinku,“ říká listonoš číšnici ve skotské...
Kolik megapixelů má lidské oko?

Kolik megapixelů má lidské oko?

Dnešní nejvýkonnější fotoaparáty mají rozlišení až 100 megapixelů. Jak je to...
Nejčastější psychické poruchy dneška. Jste v ohrožení? 

Nejčastější psychické poruchy...

Hektický způsob života, honění se za nesmyslnými termíny a odtržení od...
4 x sídla panovníků a prezidentů: Kolik litrů barvy se spotřebuje na fasádu Bílého domu?

4 x sídla panovníků a prezidentů:...

Jackie Kennedyová patří mezi dámy s vybraným vkusem. Neprojevuje ho ale jenom...
Oblíbený střihač zachrání studentku a tím učiní ze své ženy vdovu!

Oblíbený střihač zachrání studentku a...

Zkušeností se zbraní nemá David Lubina málo. Rozhodně jej tedy nemůžeme...
Banány: Top 5 zajímavostí o tomto ovoci

Banány: Top 5 zajímavostí o...

V České republice jsou banány po jablkách nejvíce konzumovaným ovocem. A...
Rezidence Pickfair: Průkopnické hnízdečko lásky

Rezidence Pickfair: Průkopnické...

Původně nejde o žádný zázrak. Celkem tuctovou loveckou myslivnu,...
Havárie ve Fukušimě: Proč k ní došlo?

Havárie ve Fukušimě: Proč k ní...

Dne 11. března 2011 došlo na mořském dně nedaleko japonského pobřeží...
Nejnebezpečnější domácí mazlíčci

Nejnebezpečnější domácí mazlíčci

Když se řekne domácí mazlíček a slovo nebezpečí, většině lidem to nejde...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.